Pretekli teden je polje slovenskega družinskega podjetništva zaznamoval izid knjige Družinsko podjetništvo Slovenija 2022. Izdajatelj, EY Slovenija, s tem stremi k proslavljanju pomembnega dela slovenskega gospodarstva, ki ga zaznamujejo določene specifike. O tem smo se pogovarjali z Mojco Emeršič, vodjo družinskega podjetništva EY Slovenija.
83 odstotkov slovenskega gospodarstva predstavljajo prav družinska podjetja. Kako odporna so po vaših opažanjih družinska podjetja v
aktualnih razmerah?
V zadnjem času konkretne raziskave na področju odpornosti družinskega podjetništva v luči aktualnih dogajanj sicer ni bilo. A družinska podjetja pripovedujejo, da cene energije oziroma inflacijski trendi pomembno vplivajo tudi na njihovo poslovanje. Pri najuspešnejših opažamo osredotočenost na tek na dolge proge, vlaganja v trajnostne rešitve ter principe krožnega gospodarstva – to pa je tudi tisto, kar jih dela odporne.
Kateri so glavni izzivi, s katerimi se ta podjetja srečujejo danes?
Podjetja, ki jih predstavljamo v naši zbirki, so dobro stoječa in usmerjena v razvoj, v katerega tudi vlagajo veliko sredstev. Problem bi se lahko pojavil ravno v tem, da bi se zaradi povečanja stroškov lahko okrnila razpoložljiva sredstva, namenjena postopkom razvojnih področij, ki podjetja delajo konkurenčna na dolgi rok. Obenem pa so tu tudi izzivi, povezani z zagotavljanjem usposobljene in strokovne delovne sile.
Katere kompetence bi morala družinska podjetja krepiti – predvsem, ko je v igri vprašanje nasledstva?
Na podlagi izkušenj iz tujine in našega poznavanja slovenskih družinskih podjetij smo pripravili celosten pregled kompetenc dobrega lastnika. Pogosto se podjetja namreč prenesejo na naslednjo generacijo, pri čemer morajo biti nasledniki na to vlogo pripravljeni. Čeprav morda v njih ne bodo neposredno zaposleni, pa bodo kljub temu lahko postali lastniki. Pomembno je, da se lastniki zavedajo znanj in lastnosti, ki opredeljujejo dobro lastništvo.
Osnoven sklop poslovnih kompetenc smo nagradili s tremi dodatnimi sklopi: družinskimi kompetencami, kompetencami za lasten razvoj ter t. i. kontekstualnimi kompetencami. Te lastnike opremijo z zavedanjem o prostoru, času in svetovnih trendih, ki jih je dobro poznati. Na podlagi teh kompetenc smo pripravili tudi osnutek razvojnega programa dobrega lastništva.
Pravite, da uspeh podjetja in družine ni le posledica vodotesnih dokumentov in pravil, temveč predvsem dobrih odnosov. Zakaj?
Družinska podjetja se na nas pogosto obračajo z željo, da jim pomagamo doreči pravila in sprejeti dogovore glede nasledstva. Nudimo jim pomoč pri zapisu dogovora v obliki družinske ustave in drugih pravnih dokumentov. A če si družina ne vzame dovolj časa za pogovor o nasledstvu ter odnosih med družinskimi člani in ne upošteva tako čustvenih elementov kot generacijskih razlik, tak odgovor ne bo trden. Za gladek prenos in uspešno nadaljnje poslovanje podjetja tako ne bodo zadostovali niti pravni zapisi.
Po drugi strani pa imamo lahko podjetje brez zapisanih pravil, kjer se zaradi visoke stopnje družinske povezanosti in usklajenosti potreba po njih niti ne pojavi. Kljub temu se ob rasti družine običajno pojavi več različnih pričakovanj in potreb. Takrat je dobro, da gredo vključeni skozi proces, ki odpre prostor za celovit pogovor o tem, kakšne so njihove želje in potrebe, vezane tako na družino kot na podjetje.
V EY Slovenija ste izdali Družinsko podjetništvo Slovenija 2022.
Kaj povezuje podjetja, vključena v aktualni izdaji?
Vsaka družinska zgodba izžareva svojevrstno dinamiko, kljub temu pa lahko najdemo nekaj vzporednic. Zgodbe družinskih podjetij se običajno pričnejo skromno, z nizkimi pričakovanji, veliko odrekanja in še več vztrajnosti. Tista, ki zrastejo in dosežejo uspeh, imajo vodje z visoko razvito čustveno inteligenco, ki zaupajo svojim ekipam in so pripravljeni narediti vse, kar je v tistem trenutku v njihovi moči. Obenem spoštujejo tradicijo, a si upajo stopiti izven okvirov ter premikati meje in cilje še višje. Podjetjem v aktualni izdaji je skupno tudi, da so močno vpeta v lokalno okolje, da skrbijo za dobrobit svojih zaposlenih in se ne bojijo premikati meje na vseh ravneh gospodarstva.