10. Tiho mesto (A Quiet Place)
V svetu, kjer zvok pomeni smrt, družina preživi le z neprestano previdnostjo in tišino. Bitja, ki lovijo po sluhu, ustvarijo eno najbolj napetih atmosfer v sodobnem žanru – vsaka stopinja, vsak šepet je lahko usoden. Film namesto dialogov gradi pripoved na pogledih, dotikih in neverbalni tesnobi, zato postane zgodba o strahu tudi zgodba o družinski povezanosti in žrtvovanju. Preprost koncept, izjemna izvedba – tišina še nikoli ni bila tako glasna.
9. Čarovnica (The Witch)
Robert Eggers iz pravljice izžene vse tople barve: puritanska družina na robu divjine, kjer šepet gozda preplete vero, sram in poželenje. Arhaični jezik in svečnato svetlobje ustvarita vtis dokumenta iz 17. stoletja. Zlovešče kozje oči, šumi vetra in obrazi v poltemi nakazujejo razpad skupnosti. Anya Taylor-Joy nosi zgodbo z mešanico nedolžnosti in kljubovanja. Folk-horror, ki se dvigne iz moralitete v heretično skušnjavo – nemirno, hipnotično, nepozabno.
8. Vrni mi jo (Bring Her Back)
Po uspehu filma Talk to Me sta se brata Philippou vrnila z mračno zgodbo o žalovanju, ki preraste v obsedenost. Film spremlja mamo, ki po nenadni smrti hčerke sprejme nevarno ponudbo: obstaja način, da jo »pripelje nazaj«. Toda vsaka vrnitev ima svojo ceno – in meja med življenjem ter onstranstvom se začne lomiti kot steklo. Namesto poceni groze film gradi tesnobo iz čustvene bolečine in moralne dileme: kaj bi žrtvovali za tiste, ki jih ljubimo? Grozljivka z močnim emocionalnim udarcem.
7. Babadook (The Babadook)
Avstralska grozljivka, ki ne potrebuje krvi, da bi rezala globoko. Pošast Babadook se najprej naseli v otroški slikanici, nato pa v razpokah duševne izčrpanosti samohranilke Ameile in njenega sina. Film srhljivo natančno pokaže, kako se potlačeno žalovanje in neizgovorjena bolečina spremenita v nekaj, kar raste v temi – dokler ju ne pogoltne. S sugestivno režijo in izjemno igralsko predanostjo Babadook dokazuje: najhujše grozote vedno pridejo od znotraj.
6. Paranormalno (Paranormal Acitvity)
Film, posnet v slogu najdenih posnetkov, je postal presenetljiv fenomen grozljivk zaradi skrajnega minimalizma in občutka resničnosti. Mladi par začne doma snemati nenavadne pojave, sprva iz radovednosti, a počasi se izkaže, da v hiši deluje nekaj zloveščega. Brez posebnih učinkov in z le nekaj statičnimi kadri film dokazuje, da domišljija gledalca ustvari največji strah. Namesto cenenih šokov gradi napetost iz pritajenega občutka, da je nevarnost v prostoru – samo še ni pokazala obraza.
5. Podedovano zlo (Hereditary)
Namesto nenadnih šokov režisr Ari Aster zgradi počasno, plazečo grozo iz razpadajoče družinske dinamike. Miniature matere–umetnice se sprevržejo v zemljevid prekletstva; vsak kader deluje kot zlovešča postavitev. Nesreče in »naključja« namigujejo, da nekdo drug upravlja njihova življenja. Toni Collette razpne lok od tihe resignacije do besnega zanosa, glasba Colina Stetsona pa v želodcu ropota kot nevihta. Film je hladen, ritualen in neizprosen – študija krivde in dediščine, ki te ne izpusti, tudi ko se zaslon stemni.
4. Vlak do Pusana (Train To Busan)
Eden najboljših zombi filmov 21. stoletja prihaja iz Južne Koreje. Dogajanje, stisnjeno v hiter vlak, spremeni potovanje med Seulom in Pusanom v neusmiljen boj za preživetje. A film ni le akcijska grozljivka – je tudi pretresljiva družbena drama o egoizmu, razrednih razlikah in krhkosti človečnosti v kriznih trenutkih. Srhljiv, napet in ganljiv – dokaz, da žanr lahko preseže svoje meje.
3. 28 dni pozneje (28 Days Later)
Režiser Danny Boyle je s tem filmom redefiniral sodobni apokaliptični horror in zombije preoblikoval v bliskovito hitre prenašalce besa – metaforo razpada družbe po katastrofi. Izpraznjeni London, posnet z ročno kamero in surovim digitalnim realizmom, ustvarja občutek dokumentarne nočne more. Film se ne boji vprašanja, kdo je resnično nevaren – okuženi ali preživeli. Atmosferski, brutalen in presenetljivo čustven preboj žanra po letu 2000.
2. Zbeži! (Get Out)
Jordan Peele je s svojim režijskim prvencem mojstrsko presegel žanr grozljivke in ustvaril eno najbolj subverzivnih družbenih satir 21. stoletja. Film v navidez preprosto zgodbo o obisku pri starših partnerke spretno vplete napetost, humor in srhljivo razkrivanje prikritega rasizma, ki se skriva pod liberalno vljudnostjo ameriškega predmestja. Namesto tipičnih pošasti film pokaže nekaj bolj srhljivega – sistem, ki si drzne upravljati s človeškimi telesi in zavestjo. Napet, inteligenten in strašljivo relevanten.
1. Jama groze (The Descent)
Neil Marshall je posnel eno najbolj klavstrofobičnih grozljivk vseh časov. Skupina jamark se poda v neraziskano jamo, kjer tema, ozki rovi in psihološka panika postanejo enako smrtonosni kot bitja, ki jih prežijo v globinah. Film združi telesno grozo s čustveno travmo in izdajstvom, zato napetost narašča tudi brez tipičnih žanrskih trikov. Tesnobno, temačno in brutalno – groza v najčistejši obliki.