Malo po razglasitvi oskarjevskih nominacij je v svetu filma završalo. V intervjuju za publikacijo o filmski tehnologiji Red Shark News je namreč montažer filma Brutalist Dávid Jancsó povedal, da je za ustvarjanje popolnega madžarskega govora – kot je dejal, so želeli ustvariti tako popoln dialog v madžarščini, da razlike ne bi opazili niti domačini – v programsko opremo umetne inteligence (UI) vnesel glasova glavnih igralcev Adriena Brodyja in Felicity Jones ter svojega. Adrien Brody v filmu namreč upodobi madžarskega arhitekta Laszla Totha, ki po drugi svetovni vojni emigrira v Združene države Amerike, Felicity Jones pa upodobi njegovo ženo Erzsebet.
Ker so želeli doseči pristni madžarski dialekt in »pravo« madžarščino, kar je za igralce, katerih materni jezik je angleščina, izredno zahtevna naloga, je Jancsó s pomočjo orodja umetne inteligence respeecher njun naglas in madžarščino izpopolnil. »V večini njunega madžarskega dialoga je prisoten del mojega glasu. Bili smo zelo previdni, da smo ohranili njune igralske interpretacije. Večinoma smo zamenjali le nekaj črk sem ter tja ... Imeli smo toliko dialoga v madžarščini, da smo morali resnično pohitriti proces, sicer bi bili še vedno v postprodukciji,« je dejal.
Nič novega, pa vendar ...
Razkrito pa je bilo tudi, da so s pomočjo umetne inteligence izpopolnili pevski glas Karle Sofíe Gascón v narkotrilerju Emilia Pérez. Tonski mojster Cyril Holtz je v nekem intervjuju dejal, da je bilo treba razširiti vokalni razpon glavne igralke, zato je produkcija uporabila respeecher za mešanje njenega petja s petjem Camille, francoske pop pevke, ki je soustvarila filmsko glasbo. In ker se oba filma potegujeta za vrsto oskarjev, so se mnogi filmski ustvarjalci obregnili ob dejstvo, da sta nastala s pomočjo umetne inteligence, in so ju zato hoteli diskreditirati.
Vendar pa se filmska industrija, ki je vedno v ospredju pri uporabi tehnoloških inovacij, že dalj časa opira na rabo umetne inteligence. Mnogi ustvarjalci priznavajo uporabo UI, kot je scriptbook, ki analizira scenarij in pripravi »napoved uspešnosti«. To pomeni, da na podlagi zgodbe in likov ter trenutnih globalnih razmer napove, kako uspešen bo film, kakšen bo približen zaslužek od prodanih kart, ter predlaga, kaj bi bilo smotrno spremeniti. Tako je na primer produkcijska hiša 20th Century Fox uporabila UI za analizo scenarija filma Logan, kar jim je pomagalo pri sprejemanju odločitev glede poteka zgodbe in tematskih poudarkov filma, ki je bil zelo uspešen. Produkcijska hiša Warner Bros pa je v sodelovanju s podjetjem Cinelytic razvila orodje UI, ki pomaga pri izboru igralske zasedbe, pri čemer analizira tržno vrednost igralcev in napove finančni uspeh filma, sočasno pa na podlagi spletno dostopnih posnetkov pomaga poiskati primerne snemalne lokacije.
Običajna negativna kampanja
Uporaba umetne inteligence v filmih ni torej nič novega. Kot pojasni novinarka in filmska kritičarka Ana Jurc, je v zvezi z Brutalistom treba imeti pred očmi dejstvo, da je debata o uporabi umetne inteligence del negativne kampanje, kar je standardni del vsake sezone nagrad. »Za primerjavo: ko je Peter Jackson za dokumentarec Get Back (2021) s pomočjo UI 'očistil' stare avdioposnetke Beatlov, smo bili predvsem navdušeni nad tem, kaj vse tehnologija zmore. Od takrat se je seveda spremenilo veliko. UI je postala grožnja, ki kot temen oblak visi nad celotnim ustvarjalnim sektorjem,« pove Ana Jurc in pojasnjuje, da je v intervjuju, ki je sprožil debato okrog Brutalista, montažer Dávid Jancsó izrecno poudaril, da so samo »prečistili določene samoglasnike, ki so jim ljudje iz anglosaškega govornega okolja težko kos«, in da je šlo samo za zamenjavo posameznih črk, ne pa za v celoti umetno ustvarjene monologe v madžarščini. »Po mojem mnenju je raba UI v Brutalistu primerljiva z vsakim drugim digitalnim posegom v postprodukciji in ne prestopa nobene etične meje,« dodaja.
Sporna pa ostaja uporaba generativne umetne inteligence. »Tukaj etični zadržki obstajajo, sploh ko gre za uporabo podobe pokojnih igralcev v novih vsebinah. Ian Holm, na primer, ki je umrl leta 2020, najbrž ni izrecno pristal na to, da se bo posthumno vrnil v zadnjem Osmem potniku (Romul, 2024),« pove Ana Jurc. Se pa ustvarjalci vse bolj posvečajo tudi vprašanju, kako zamejiti uporabo UI v postprodukciji. Ameriška akademija filmskih znanosti in umetnosti, ki podeljuje oskarje, naj bi za prihodnjo sezono pripravila pravila glede uporabe UI v filmih.