Poletno sezono ustanove Imago Sloveniae bo tudi letos tradicionalno zaokrožil mednarodni festival Noči v Stari Ljubljani. Prireditev, ki na ulice in trge starega mestnega jedra pripelje glasbene nastope premišljeno izbranih domačih in tujih izvajalcev, bo v svoji 37. izdaji nekoliko manj obširna kot pretekla leta, v dveh večerih, 22. in 23. avgusta, pa se bo na njej zvrstilo devet koncertov in nekaj spremnih vsebin. Festival sicer ostaja zvest ustaljenim glasbenim koordinatam, ki se gibljejo v območju med etnom, jazzom, šansonom, glasbami sveta in klasično glasbo, letošnja rdeča nit programa pa bo romska glasbena ustvarjalnost.
Od orkestra do multimedije
Letošnje Noči v Stari Ljubljani bo nocoj ob 20. uri na Gornjem trgu uvedel Vito Marence Flamenco trio, ki bo v bogati zvočni pokrajini združil esenco tradicionalne flamenko kitare s harmonskimi ter ritmičnimi vplivi jazza, klasične, latinskoameriške pa celo indijske glasbe; kitarist Vito Marenče in tolkalec Andrej Tomazin bosta imela pri tem družbo gostujočega plesalca Mitje Obeda. Na isti oder bo v nadaljevanju večera (ob 21.30) stopila še priljubljena romska zasedba iz Murske Sobote Romano Glauso, ki prepleta tradicionalne romske motive z modernim avtorskim izrazom.
Morda osrednji koncert festivala bo ob 20.30 v Križankah, kjer bo na oder stopil sloviti Budimpeški romski simfonični orkester, ki bo izvedel gala program Od čardaša do valčka, zasnovan ob 40. obletnici njegovega delovanja – dogodek je tudi del sporeda poletnega Ljubljana Festivala in edini v okviru Noči v Stari Ljubljani, ki ni brezplačen. Ta ugledni orkester, ki ima na Madžarskem status nesnovne kulturne dediščine, kot največja romska glasbena zasedba (ima več kot 130 članov) pa je bil vpisan tudi v Guinnessovo knjigo rekordov, je bil sicer ustanovljen z namenom ohranjanja romske glasbene tradicije, ki pa jo že vrsto let uspešno prepleta z evropsko ljudsko pesmijo pa tudi klasično glasbo. V malce bolj intimnem okolju pa se bo ob isti uri v Mestnem muzeju zgodil še novi projekt uveljavljenega glasbenika in vizualnega umetnika Lada Jakše z naslovom Edvard Kocbek: Sem mislec in umetnik – multimedijska pripoved z avtorsko glasbo v živo bo ponudila poglobljeno interpretacijo miselnega in umetniškega sveta enega osrednjih slovenskih intelektualcev 20. stoletja.
Med tradicijo in modernostjo
Glavnina sobotnega dogajanja se bo zgostila na odru na Novem trgu, kjer bo ob 19.30 za začetek nastopila violinistka Lana Trotovšek z godalnim orkestrom EMARS pod vodstvom violinista Janeza Podleska; spored nosi naslov Amaro trajo – Naša zgodba v strunah. Dobro uro pozneje bo sledil nastop madžarske skupine Romano Drom, ki tradicionalne pesmi vlaških Romov združuje z elementi katalonske rumbe ter arabskega in balkanskega popa. Večer bo na Novem trgu ob 22.15 sklenil koncert, na katerem bo Imer Traja Brizani s svojo skupino Amala prepletel romsko tradicijo s flamenkom in jazzovsko improvizacijo. Na tem prizorišču bo sicer skozi ves dan na ogled tudi razstava Zašpilaj eno, muzikaš!, ki se ozira na zgodovino romske glasbe na Madžarskem, nastala pa je v sodelovanju z Lisztovim inštitutom v Ljubljani.
Živahno bo jutri tudi na Gornjem trgu, kjer bo ob 20. uri nastopila domača zasedba Swingatan, ki je pred nedavnim izdala novi avtorski album Fanfare Romantique, ki – kot pove tudi ime – poudarja tisto bolj romantično razsežnost njihovega »slovanskega swinga«. Ob 21.45 bo sledil še nastop makedonske instrumentalistke Bajse Arifovske in slovenske naveze Harmelogic, ki jo sestavljata klaviaturist Kris Korat in tolkalec Damir Mazrek; skupni koncert bo povezal izročilo romske glasbe z Balkana s sodobnimi elementi jazza, latina in hiphopa.