Organizatorji 39. Slovenskih glasbenih dnevov (SGD), Festival Ljubljana in Društvo slovenskih skladateljev (DSS), posebej omenjajo tri koncertne dogodke v okviru festivala med 7. in 15. aprilom: Koncertni atelje društva slovenskih skladateljev, koncert zasedbe Ensemble Dissonance ter Noč slovenskih skladateljev. Povsod se bo poslušalo nova dela slovenskih skladateljev, izvedli jih bodo vrhunski slovenski in tuji glasbeniki.
Sistematično izvajanje novih del na SGD spodbuja skladatelje, da kontinuirano ustvarjajo dela, ki so potem tudi izvedena, medtem ko se izvajalci preizkušajo v novih tokovih in tehnikah v sodobni klasični glasbi. Tradicionalen je tudi dvodnevni mednarodni muzikološki simpozij, ki ga vodi profesor doktor Jernej Weiss, obiščejo pa ga ugledni muzikologi iz najboljših evropskih univerz. Pogovarjali se bodo na temo Skladateljska društva nekoč in danes: preplet stanovskega in nacionalnega.
Na temeljih glasbene dediščine
Uvodni koncert 7. aprila v Slovenski filharmoniji bo poudaril bogato slovensko glasbeno dediščino različnih generacij, hkrati pa bodo praznovali osemdesetletnico maestra Uroša Lajovica, ki bo ob tej priložnosti taktirko vihtel Simfoničnemu orkestru RTV Slovenija. Med drugim bodo igrali baletno pantomimo iz leta 1930 Maska rdeče smrti Slavka Osterca, ki izpostavi skladatelja kot pionirja slovenskega modernizma. Večer se bo nadaljeval s krstno izvedbo skladbe Ballet Imaginaire za akordeon, lazaronator in orkester, ki si ga je zamislil skladatelj Milko Lazar. Lazaronator je unikatno elektroakustično glasbilo, ki bo prvič uporabljeno v kontekstu orkestra, nanj bo igral skladatelj sam, z njim bo kot solist še akordeonist Luka Juhart. Na koncertu bo izvedena še ena Lazarjeva skladba Moški z nožem, ki jo je ustvaril ob umetninah Riharda Jakopiča.
Tudi sklepni koncert 15. aprila bo v Slovenski filharmoniji, naslovili so ga Občutki mojega srca. V poslušanje bodo ponudili skladbe iz kakovostnega vrha sodobne slovenske kompozicije. Dirigiral bo Steven Loy, igral Komorni godalni orkester Slovenske filharmonije, repertoar pa bo preplet dediščine in sodobnih inovativnih pristopov v glasbi. V osrčje večera je postavljen nov opus za violončelo in orkester, cikel Štirje letni časi, ki je nastal pod peresom štirih domačih skladateljev. To so Leon Firšt, Črt Sojar Volgar, Tilen Slakan in Jani Golob. Noviteto so napisali z mislijo na virtuoza Bernarda Brizanija, ki jo bo tudi izvedel. Praznik glasbe se bo sklenil z veličastno skladbo Mouvements concertants iz leta 1955 Uroša Kreka, v kateri je eden največjih slovenskih skladateljev vseh časov prepletel prvine neoklasicizma in ekspresionizma.
Praizvedba slovenske opere
Tomaž Svete je napisal svojo že dvanajsto opero, Sopra la amore, ki bo praizvedbo doživela 8. aprila v Stari elektrarni (ponovitev 9. in 10. aprila), in sicer pod taktirko dirigenta in skladatelja mlajše generacije Iztoka Kocena ter opernega režiserja Marina Blaževića, sicer ravnatelja HNK v Zagrebu. Gre za opero in hkrati peti operni projekt, ki ga je Svete napisal za Slovensko komorno glasbeno gledališče.
Libreto je napisal avtor sam, vsebinsko pa se opira na novelo ruskega literarnega klasika Čehova Dama s psičkom, v kateri se življenje riše na humoren in hkrati žalosten način. Kot dramaturški kontrapunkt se ji ob bok postavi Ovidova zgodba Piram in Tizba iz 4. knjige Metamorfoz, s katero se skladatelj vrača na polje antične umetnosti. V naslovnih vlogah bosta sopranistka Katja Konvalinka in baritonist Rok Bavčar, solista v vzporednem dogajanju na malem odru pa bosta mezzosopranistka Ireneja Nejka Čuk in tenorist Gregor Ravnik.
Solisti postanejo skladatelji
V Slovenski filharmoniji bo 9. aprila Koncertni atelje DSS, ki sicer poteka že skoraj šestdeset let, vsakič pa se priključijo tudi Slovenski glasbeni dnevi. Posebnost večera bo nastop vrhunskih solistov, ki so hkrati avtorji novitet (razen Lojzeta Lebiča, slišali bomo njegov Duettino za klarinet in kitaro). V dvojno vlogo ustvarjalca in poustvarjalca so se podali Uroš Rojko (klarinet), Elisabeth Harnik (klavir), Nejc Kuhar (kitara), Matija Krečič (violina) in Aleksandra Bajde (vokal).
Mladi talenti bodo v ospredju na koncertu zasedbe Ensemble Dissonance, ki bo 11. aprila v Narodni galeriji. Novitete za to priložnost sta napisala Eva Ostanek in Lan Podletnik Ašič, ki sta se leta 2023 izpopolnjevala pri uglednem evropskem ansamblu za sodobno glasbo Ensemble Modern. Slišali bomo tudi skladbe Simona Kravosa in Mihe Nahtigala, prejemnikov študentske Prešernove nagrade 2023, ter Mihe Rajteriča in Maja Brinovca.
Noč slovenskih skladateljev bo 13. aprila v Viteški dvorani Križank. Novitete bo igral Ansambel za sodobno glasbo MD7. Vsak skladatelj bo po svoje raziskoval zmožnosti inštrumentov: Janko Jezovšek Jizou bo s tolkali prepletel introspektivne zvočne krajine, Timotej Kosovinc je napisal delo za solo violončelo, ki briše meje med klasiko in popularno glasbo, Igor Majcen je napisal delo za solo klarinet, Blaženka Arnič Lemež pa bo združila tradicijo in sodobnost v duetu klarineta in vibrafona. Slišati bo mogoče tudi povezovanje klasičnih in jazzovskih vplivov v skladbi Vladimirja Batiste ter zvočno raziskovanje Tilna Slakana, Pavla Dolenca, Emila Spruka in Žige Staniča.