Slovensko gledališko okolje je izrazito profesionalizirano, posledično pa zaprto za amaterske pobude. Neodvisni projekti, še posebej tisti, ki izhajajo iz LGBTQ+ skupnosti, le redko najdejo pot do institucionalne podpore. V tej vrzeli se je rodil Kvirkago – parodična predelava muzikala Chicago, ki ga je ustvaril kolektiv Štikla. Z dvanajstimi drag umetnicami_ki oziroma kraljicami preobleke na odru predstava združuje humor, politično ost in živo prisotnost teles, ki so sicer v kulturnem prostoru pogosto nevidna.
»Navdušenost publike nas je presenetila. Nismo pričakovale_i takšnega odziva,« priznavajo članice_i kolektiva. Projekt Kvirkago se je organsko razvil iz uspeha Kunty Horror Show, prve samostojne drag gledališke produkcije v Sloveniji, ki jo je pripravila skupina House of Kunt. Takrat je postalo jasno: »publika si želi več kot le vikend lip-sync spektaklov« – želi si kvir gledališča, ki preizprašuje družbene norme, kritizira estetiko moškega pogleda in ustvarja lastne, drugačne oblike spektakla.
Drag umetnost je v Sloveniji še vedno pogosto reducirana na klubski dogodek – hitro zabavo, omejeno na nekaj minut performansa. Vendar Kvirkago dokazuje, da ima slovenski drag potencial za kompleksnejše gledališke oblike, za raziskovanje kolektivne pripovedi, dramaturgije in večplastne uprizoritvene poetike. Predstava traja kar uro in 40 minut, kar je za domače drag občinstvo nekaj povsem novega. Kljub dolžini in zahtevnosti formata pa je občinstvo ostalo – in z navdušenjem spremljalo predstavo.
V produkcijskem smislu je šlo za zahteven podvig. »Delujemo brez institucionalne podpore. Vsaka_i od nas ima še študij, delo, obveznosti. Pa še prihajamo iz različnih krajev – ne le iz Ptuja in Maribora, ampak tudi iz Srbije in Bosne,« pojasnjujejo ustvarjalke_ci. Vse delo, od pisanja besedila, koreografije, kostumografije do lučne in vizualne podobe, je nastalo prostovoljno. Vztrajnost in trma pa sta rodili enega najambicioznejših drag projektov na slovenskih tleh.
Gledališki kolektiv Štikla, ki je nastal prav za produkcijo Kvirkaga, združuje performerke_je, ki iščejo načine, kako drag umetnost prevesti v dolgometražni, dramaturško strukturiran oder. »Naša publika je sicer vajena 45-minutnih programov. Kvirkago pa traja uro in 40 minut. To je bil velik korak.« Da drag presega klubske meje, dokazujejo s tem, da so predstavo zasnovale_i kot avtonomen umetniški izraz – z vključevanjem slovenskih popularnih pesmi, pop uspešnic, pa tudi referenc na kultne filme, kot je Zlobna dekleta, kvirovskega slenga in fraz iz resničnostnega šova RuPaul’s Drag Race.
Na estetski ravni predstava združuje minimalistično scenografijo z vizualno močno kostumografijo in koreografijo. Vsak_a performer_ka je poskrbel_a za lasten kostum, a pod skupnim konceptualnim okvirom. »Hotel_e smo poudariti individualnost, a hkrati ostati kolektivno usklajene_i. Kvir skupnost je raznolika, fragmentirana – in to smo želele_i prikazati tudi na odru.«
Drag umetnost tu ni le kostum in zabava, temveč način političnega artikuliranja. Zato je Kvirkago tudi interpretacija Chicaga skozi sodobne kvir realnosti. Roxie in Velma postaneta zaljubljenki, Billy Flynn pa gejevski karikirani odvetnik, ki manipulira z novinarko Mary Sunshine. Tudi Amos Hart doživi preobrat – kot ujetnik v zakonu končno razkrije svojo identiteto in si podredi samovšečnega Billyja. Kvirkago tako ne reproducira »šovinistične« logike originala, temveč jo obrača, potvarja, reže, oponaša in iz nje naredi svojo lastno politiko parodije.
Prostorski pogoji za takšne projekte ostajajo omejeni. »V amaterski sferi skorajda ni primernih prostorov za umetniško izražanje. Avtonomni prostor Ulca je izjema – tam smo našle_i svoje kreativno zatočišče,« povedo. Skupaj z drugimi podpornimi točkami, kot so Orto bar, Gromka, Radio Študent, Škuc in Mladinsko društvo BTT, se je projekt lahko uresničil. In vendar: brez sistemske podpore tudi prihodnost ostaja negotova.
»Zaradi vsebine, oblike in pristopa smo na robu – tako gledališča kot skupnosti. A prav zato je Kvirkago pomemben. Ker kaže, da ta rob diha, raste in si želi postati oder,« povzamejo ustvarjalke_ci.