Najpomembnejši slovenski gledališki festival Borštnikovo srečanje bo letos v Mariboru potekal med 2. in 15. junijem. V osrčju dogajanja 60. festivalske edicije bo dvanajst predstav preteklega leta, ki jih je selektorica Ajda Rooss uvrstila v tekmovalni program in se vsaka na svoj način dotikajo refleksij perečih družbenih in eksistencialnih vprašanj. Da bi gledališče ostalo živo in relevantno, si mora dovoliti rušenje preživetih kontekstov, je na tiskovni konferenci dejala Ajda Rooss, »bodisi zaradi estetske iztrošenosti bodisi zaradi neskladja s potrebami sodobne družbe. Mora si drzniti nasprotovati stagnaciji, preizpraševati lastne temelje ter ustvarjati nove izraze iz fragmentov preteklosti. Tako kot družba mora tudi gledališče prestopiti prag lastne minljivosti in si dovoliti simbolno smrt. Da bi ohranilo svojo vitalnost, svoj notranji impulz, spiritus agens, mora simbolno umreti, da bi lahko znova osmislilo in redefiniralo svoje bistvo. Kajti šele v soočenju s svojo minljivostjo lahko v polnosti slavi življenje.«
Umetniški direktor festivala Aleš Novak je povedal, da ostaja tekmovalni program glavna rdeča nit letošnjega festivala, za katerega upa, da bo privabil tudi kakšnega tujega gledalca. »Krepimo prizadevanja za mednarodno prepoznavo in uveljavitev slovenskega gledališča in festivala v širšem prostoru. Letošnji izbor prinaša dvanajst vznemirljivih uprizoritev, kar pomeni, da smo ponovno na gornji meji obsega tekmovalnega programa, in če k temu dodamo izvedbeno zahtevnost posameznih projektov, je festivalska ekipa ponovno soočena z velikimi izzivi. Seveda tudi letos pripravljamo dodatne, spremljevalne festivalske vsebine, od slovenskih in mednarodnih gostovanj v spremljevalnem programu do strokovnega in na novo zasnovanega študentskega programa. Pri izvedbi festivala ponovno sodelujemo s številnimi partnerji, z namenom in s skupno zavezo, da Maribor ponovno postane vznemirljivo središče gledališkega vrveža, institucionalnega in sektorskega povezovanja, kulturnih izmenjav in seveda tudi druženja. Letošnje slavnostno odprtje načrtujemo v petek, 6. junija, z mednarodno koprodukcijo Lapis Lazuli v režiji mednarodno uveljavljenega grškega režiserja in performerja Euripida Laskaridisa,« je dejal Novak.
V drobovju gledališča
Selektorica si je lani ogledala približno 120 uprizoritev. O tistih, ki jih je uvrstila v ožji izbor in med katerimi izstopajo ustvarjalci mlajše generacije gledališčnikov, je v utemeljitvi zapisala: »Uprizoritve sodobnega slovenskega gledališča tudi v letu 2024 ostajajo močna in pronicljiva refleksija perečih družbenih in eksistencialnih vprašanj. Vendar se v prizadevanju za relevantnost pogosto ujamejo v pasti zgolj analitičnih, konceptualnih ali provokativnih pristopov. Nagovorile so me predvsem umetniško celovite predstave, ki presegajo zgolj estetski užitek ali intelektualno intrigantnost ter univerzalna človeška vprašanja raziskujejo skozi najgloblje plasti intuitivnih, asociativnih in duhovnih izkušenj.« Pri sestavi tekmovalnega programa je imela Ajda Rooss v mislih tudi raznolikost perspektiv, zlasti v zvezi z vprašanjem spola, vpliv na produkcijo, izbor tem ter uprizoritveni pristop. »Zanimal me je tudi širši ustvarjalni kontekst, odnos ustvarjalcev do teh tematik, zastopanost žensk v kreativnih procesih in družbene dinamike, ki se odražajo v samih predstavah. Kljub prizadevanjem za enakopravnost in deklariranim enakim možnostim slovensko gledališče še vedno odraža izrazito neravnovesje v spolni zastopanosti. Leto 2024 razkriva, da so neenakosti še vedno prisotne: le 24 odstotkov predstav je bilo ustvarjenih pod režijskim vodstvom žensk, pri čemer jih je manj kot četrtina nastala v institucionalnih gledališčih. Še bolj skrb zbujajoče številke kažejo na nizko zastopanost ženskih avtoric v repertoarjih teh institucij – med 75 novitetami so le štiri uprizoritve sodobnih slovenskih dramatičark.«
Festival se bo zaključil v nedeljo, 15. junija, s podelitvijo festivalskih nagrad in Borštnikovega prstana. Lani si ga je nadel Branko Šturbej, letos pa bo to storila dramska igralka.