Umetniški kolektiv Laibach Kunst se bo na razstavi z naslovom AUSSTELLUNG! LAIBACH KUNST: Apokalipsa in ostale zgodbe, ki jo jutri zvečer odpirajo v galeriji SLOART na Trubarjevi cesti v Ljubljani, predstavil v manj poznani luči – z monumentalnimi olji na platnu in drugimi »zgodbami«.
Apokalipsa nekoč in danes
Laibach Kunst se nanaša na aktualni čas, hkrati pa se obrača v »lastne vzgibe preteklosti«, ob razstavi izpostavlja umetnostna zgodovinarka Barbara Borčić. »Vse njihove podobe so del koherentne umetniške strategije, imajo bogato zgodovino in večplasten pomen, ki ni nikoli do konca ulovljiv in razrešen.« Osrednje delo razstave bo monokromatski tetraptih z upodobitvijo bibličnega motiva štirih jezdecev apokalipse. »Delo je povzeto po istoimenski tapiseriji, ki naj bi jo leta 1937 ustvaril nemški režimski umetnik Werner Peiner. Skupina je ta motiv kot konceptni vizual prvič uporabila v kontekstu svoje predelave znamenitega albuma Let it Be skupine The Beatles, pred dobrimi desetimi leti pa je ta monumentalni poliptih ustvarila v tehniki olja na platno. Delo je naslovljeno Eber, Saliger, Dachauer, Keller − štirje jezdeci apokalipse, kar neposredno aludira na istoizvorne psevdonime kolektiva, ki funkcionirajo po principu četvernega anonimnega članstva.«
Na razstavi bo tudi pet platen iz serije Restavracija, ki obsega prepoznavne motive Laibach Kunst. »Velike, z barvami nasičene slike vsebujejo prevladujoče podobe delavca kovinarja, jelena in sejalca. Referenčno polje za ta dela se, z mnogo replikami in transformacijami, razteza že od leta 1982 in 1983, ko so Laibach svoje izvorne slike s temi motivi prvič razstavili v ljubljanski galeriji Škuc. Njihove retroavantgardistične apropriacije podob se tudi tokrat plastijo in nanašajo na politiko in zgodovino umetnosti,« še ugotavlja umetnostna zgodovinarka.
Novi trg umetnin
»Gre pravzaprav za slike, ki so bile doslej nekoliko skrite, čeprav že razstavljene, se pa s to razstavo prvič pojavljajo na umetniškem trgu,« pravi mmag. Damjan Kosec, direktor Galerije in dražbene hiše SLOART. Lani so na pobudo galerije s 63 strokovnjaki sestavili seznam stotih najpomembnejših slovenskih umetnikov. Na lestvici so se znašli tudi Laibach, ki so ustvarili »eno dražjih in potencialno najbolj zaželenih umetniških serij sodobnega slikarstva v Sloveniji«, kot meni direktor.
Želja je, da bi seznam sčasoma prerasel v katalog – vodili bi vsakega umetnika posebej, denimo koliko slik je prodal in po kakšni ceni, s tem pa bi na trgu vzpostavili transparentnost na področju prodaje in vrednotenja umetnikov in njihovih del. S tem namenom so vzpostavili agencijo ARTSTAR, ki se ukvarja s certificiranjem umetnin, ter katalog ARTINDEX, v katerem bodo zbirali podatke o prodanih umetninah na trgu. S katalogom bi se nedvomno zoperstavili sivi ekonomiji, ki po mnenju direktorja obvladuje od 60 do 80 odstotkov trga umetnin pri nas. Mnogo galeristov še omahuje, da bi dela svojih umetnikov dodali v katalog, vseeno pa Kosec upa, da se bo miselnost sčasoma spremenila.
»Jezdeci apokalipse so štiri povezane slike, ki zavzemajo kar štiri metre dolžine ter prek dva metra višine, zaradi česar smo morali v galeriji eno steno izdelati na novo, in temu kolažu smo določili ceno 150.000 evrov. Preostala platna smo ocenili na 50.000 evrov. Zaradi sive ekonomije je težko vedeti, kakšen je pri nas sploh cenovni trg, kot galerija pa sicer imamo neki vpogled v cene. Laibach so svetovna blagovna znamka in s temi cenami smo jih postavili v sam vrh novega cenovnega trga. Umetnike, katerih dela presegajo vrednost 50.000 evrov, se da prešteti na prste, to so impresionisti, Gabrijel Stupica, Marij Pregel, Zoran Mušič, Gojmir Kos, Marko Šuštaršič, od sodobnih umetnikov pa mogoče kolektiva Irwin in Laibach ter še kdo, ki ustvarja v tujini,« še razmišlja Kosec.
Oljnih slik ima sicer Laibach izjemno malo, morda nekaj deset, zato je za zbiralce umetnin to odlična priložnost za nakup in dopolnitev umetniške zbirke. Slike Laibach so v galeriji SLOART dober mesec dni, nekaj dni za razstavo ve tudi javnost, in za nekatere so že dobili ponudbe. Razstava bo na ogled do 27. maja.