Arhitektura Inventura je najobširnejši pregled arhitekturnega delovanja pri nas, v sodelovanju s Cankarjevim domom pa ga bienalno pripravlja Društvo arhitektov Ljubljana (DAL), ki predseduje tudi Zvezi društev arhitektov Slovenije. K razstavi povabijo svoje člane in arhitekte iz drugih slovenskih društev, vedno je zraven tudi nekaj gostujočih projektov (letos so to projekti natečaja Europan Celje) ter nekaj projektov študentov Fakultete za arhitekturo v Ljubljani. Tokratno razstavo Arhitektura Inventura 20222024 sta postavila arhitekta Katarina Čakš in Jure Sadar, ki je skupaj s Kristino Dešman uredil tudi katalog.

Brv čez reko Rinžo v Kočevju (2024); avtorji: Maja Cvelbar, Mihael Dešman, Eva Fišer Berlot, Vlatka Ljubanović, Katarina Pirkmajer Dešman - Dans arhitekti Foto: Miran Kambič

Brv čez reko Rinžo v Kočevju (2024); avtorji: Maja Cvelbar, Mihael Dešman, Eva Fišer Berlot, Vlatka Ljubanović, Katarina Pirkmajer Dešman - Dans arhitekti Foto: Miran Kambič

Postavljalec razstave Arhitektura Inventura 2022–2024, arhitekt Jure Sadar iz Društva arhitektov Ljubljana (DAL) Foto: Kristina Bursač

Postavljalec razstave Arhitektura Inventura 2022–2024, arhitekt Jure Sadar iz Društva arhitektov Ljubljana (DAL) Foto: Kristina Bursač

Odgovornost do prostora

Na razstavi so na ogled urbanistični načrti, arhitekturne zasnove in prenove javnih zgradb, večstanovanjskih stavb, enodružinskih hiš in interjerjev, projekti grafičnega in industrijskega oblikovanja, pa tudi publicistično delo s področja arhitekture. Gre za arhitekturne projekte, ki so bili izvedeni do leta 2024.

Največ je projektov na temo interierjev in enodružinskih hiš, pravi postavljalec razstave Jure Sadar iz DAL. »Hkrati pa vedno poskušamo skozi analizo oziroma pregledom prispelih projektov razmišljati o tem, kaj je neka tema, ki je v nekem trenutku zanimiva, sodobna, morda zgolj odpira zanimiv aspekt. Letos smo izpostavili tendenco v pristopu do urejanja stavb in zunanjega prostora, mostov recimo, pri čemer se nasploh kaže pozitiven odnos do tega, projekti pa so zasnovani tudi v skladu s trajnostnimi principi oblikovanja.«

Katarina Čakš je dejala, da so razstavo v Veliki sprejemni dvorani Cankarjevega doma zasnovali z mislijo na arhitekta Edvarda Ravnikarja, »pri čemer pa ne gre le za prostor Cankarjevega doma, ampak je to neke vrste zaprt javni prostor mesta; zato te naše razstave vedno skušamo zasnovati na način, da se na ta prostor odzivajo. Tokrat smo ustvarili nekakšne mikroambiente, ki smiselno predstavijo določene vsebinske tematske sklope.« Pri postavitvi so uporabili trajnostne materiale (karton), saj se »tudi v sami arhitekturni produkciji pojavlja vedno več primerov prenov in transformacij obstoječega – ne samo kulturne dediščine, temveč različnih vrst gradnje.«

Arhitektura Inventura 2022–2024 je pregledna bienalna razstava aktualnih realiziranih projektov slovenskih arhitektov v Cankarjevem domu, prostoru, ki ga je zasnoval arhitekt Edvard Ravnikar. Foto: Kristina Bursač

Arhitektura Inventura 2022–2024 je pregledna bienalna razstava aktualnih realiziranih projektov slovenskih arhitektov v Cankarjevem domu, prostoru, ki ga je zasnoval arhitekt Edvard Ravnikar. Foto: Kristina Bursač

Del razstave so gostujoči projekti natečaja Europan Celje, ki so nastali v sodelovanju z občino Celje oziroma organizacijo, ki je izpeljala mednarodni natečaj imenovan Europan, gre pa za tradicionalen mednarodni natečaj za mlajše arhitekte in njihove biroje, ko z zelo širokega zornega kota rešujejo nek specifičen urbani problem. V Celju je to območje nekdanje Cinkarne. Foto: Kristina Bursač

Del razstave so gostujoči projekti natečaja Europan Celje, ki so nastali v sodelovanju z občino Celje oziroma organizacijo, ki je izpeljala mednarodni natečaj imenovan Europan, gre pa za tradicionalen mednarodni natečaj za mlajše arhitekte in njihove biroje, ko z zelo širokega zornega kota rešujejo nek specifičen urbani problem. V Celju je to območje nekdanje Cinkarne. Foto: Kristina Bursač

V polnem zamahu

138 razstavljenih projektov po mnenju predsednika DAL Gašperja Skalarja »kaže na to, da se ne ustavljamo, da je arhitektura v polnem zamahu. Vidimo lahko kakovost teh projektov, ki so dejansko na zavidljivem nivoju, ki se recimo že zavedajo, da se prostor oblikuje tudi za prihodnje generacije.« Poudarja še, da je v obdobju hitre urbanizacije, podnebnih sprememb in čedalje večje družbene neenakosti odgovornost do prostora, ki je omejena, enkratna in nepovratna dobrina, izjemno pomembna. V prostor z različnimi interesi in potrebami posegamo vsi, za njegovo urejanje pa so v prvi vrsti odgovorni prostorski načrtovalci, urbanisti, arhitekti in krajinski arhitekti.

»Z vsakim posegom v prostoru namreč spreminjamo kontekst, vplivamo na način uporabe in prihodnje potenciale,« pravi Skalar. »Če je prostor premišljeno načrtovan, ima nedvomno potencial za spodbujanje razvoja skupnosti, zmanjšanje okoljskega odtisa in izboljšanje kakovosti življenja. Naloga arhitektov in urbanistov je oblikovati prostore, ki dajejo prednost socialni koheziji in dostopnosti ter zagotavljajo, da lahko vsi, ne glede na ozadje ali socialno-ekonomski status, uspevajo v svojem prostoru.«

Stanovanjska soseska Rakova jelša II v Ljubljani (2023); avtorji: Monika Fink Serša, Aleksander Lužnik, Miklavž Tacol, Boris Vranić, Sabina Troha, Katarina Gazvoda, Zala Privšek - Nava arhitekti Foto: Boris Vranić

Stanovanjska soseska Rakova jelša II v Ljubljani (2023); avtorji: Monika Fink Serša, Aleksander Lužnik, Miklavž Tacol, Boris Vranić, Sabina Troha, Katarina Gazvoda, Zala Privšek - Nava arhitekti Foto: Boris Vranić

Struktura modernosti: iskanja Edvarda Ravnikarja, MAO (2023); kustosa Miloš Kosec in Susanna Campeotto; oblikovanje razstave: Klara Bohinc, Andraž Keršič, Žiga Ravnikar, Eva Senekovič, Uršula Novak - a2o2 arhitekti Foto: Klemen Ilovar

Struktura modernosti: iskanja Edvarda Ravnikarja, MAO (2023); kustosa Miloš Kosec in Susanna Campeotto; oblikovanje razstave: Klara Bohinc, Andraž Keršič, Žiga Ravnikar, Eva Senekovič, Uršula Novak - a2o2 arhitekti Foto: Klemen Ilovar

Koroški dom starostnikov v Ravnah na Koroškem (2024); avtorice: Maruša Zorec, Maša Živec, Nena Gabrovec - ARREA arhitektura in Studio AKKA Foto: Tadej Bolta

Koroški dom starostnikov v Ravnah na Koroškem (2024); avtorice: Maruša Zorec, Maša Živec, Nena Gabrovec - ARREA arhitektura in Studio AKKA Foto: Tadej Bolta

V obdobju hitre urbanizacije, podnebnih sprememb in čedalje večje družbene neenakosti je odgovornost do prostora, ki je omejena, enkratna in nepovratna dobrina, izjemno pomembna.

Gašper Skalar, predsednik DAL

Razstava ob bok strokovnim projektom postavi ideje in vizije mladih arhitektov, ki so nastale prek študijskih nalog, osnova za premislek pa se je navezovala na posege oziroma urejanje prostorov v lokalnih okoljih, zlasti v okoljih z opuščeno industrijsko dediščino. To je zanje izjemna priložnost, da se predstavijo ne le skupaj z bodočimi kolegi, temveč tudi v nekakšnem dialogu z njimi.

Del razstave so gostujoči projekti natečaja Europan Celje, ki so nastali v sodelovanju z občino Celje oziroma organizacijo, ki je izpeljala mednarodni natečaj imenovan Europan, gre pa za tradicionalen mednarodni natečaj za mlajše arhitekte in njihove biroje, ko z zelo širokega zornega kota rešujejo nek specifičen urbani problem. V Celju je to območje nekdanje Cinkarne, za katerega se ve, da je zelo onesnaženo, hkrati pa je zelo blizu centra mesta. Pri DAL so zadovoljni, da je občina ozaveščeno pristopila k temu projektu, kar spodbuja širšo debato zunaj zaprtih strokovnih arhitekturnih krogov. 

Hiša nad mestom v Ljutomeru (2024); avtorji: Vid de Gleria, Jure Henigsman, Žan Ketiš, Manca Starman, Saša Štuhec - STRIP LAB Foto: STRIP LAB

Hiša nad mestom v Ljutomeru (2024); avtorji: Vid de Gleria, Jure Henigsman, Žan Ketiš, Manca Starman, Saša Štuhec - STRIP LAB Foto: STRIP LAB

Grad Tivoli v v Ljubljani (2024); avtorji: Matjaž Bolčina, Ernest Milčinović, Urška Bertok Herman, Jan Žonta - ARP studio Foto: Ana Skobe

Grad Tivoli v v Ljubljani (2024); avtorji: Matjaž Bolčina, Ernest Milčinović, Urška Bertok Herman, Jan Žonta - ARP studio Foto: Ana Skobe

Nova torišča, debatni del razstave

V času razstave bodo v okviru spremljevalnega programa pripravili tri predavanja in okrogle mize pod skupnim naslovom Nova torišča, nad katerimi bo bdela arhitektka Ajda Bračič. Pogovarjali se bodo o sodobnem samograditeljstvu (26. februarja), na temo Stanovanja, soseske (5. marca), ter o arhitekturnih preobrazbah, kjer bodo glavno besedo dobili študentje arhitekture (12. marca).

Razstava Vizije so 19: Poslovne stavbe in mesto: Prihodnost TR2 (2024); avtorji: Katarina Čakš, Isabela Karlin Čoh, Jure Sadar, Gašper Skalar za Društvo arhitektov Ljubljana Foto: Nik Erik Neubauer

Razstava Vizije so 19: Poslovne stavbe in mesto: Prihodnost TR2 (2024); avtorji: Katarina Čakš, Isabela Karlin Čoh, Jure Sadar, Gašper Skalar za Društvo arhitektov Ljubljana Foto: Nik Erik Neubauer

Priporočamo