Vsiljive oglase, ki med brskanjem po spletu vznikajo na raznih koncih ter poskušajo na vse mogoče načine pritegniti pozornost obiskovalca ali obiskovalke, marsikdo občuti kot glavno nadlogo pri vsakdanji uporabi svetovnega spleta, zato ni presenetljivo, da vse več ljudi uporablja različne programe ali razširitve, ki te oglase blokirajo. Nekoliko drugače pa so se vprašanja oglasov polotili pri spletni platformi za digitalno umetnost Kunstsurfer, ki jo je zasnovala skupina švicarskih umetnikov in kuratorjev – razvili so namreč razširitev, ki si jo uporabnik namesti v svoj brskalnik in ki reklame nato v realnem času nadomesti z izbranimi, posebej zasnovanimi umetniškimi deli.
Umetnost v brskalniku
Zavod za sodobne umetnosti Aksioma v sodelovanju s platformo Kunstsurfer pripravlja dve razstavi – prva je že na ogled, to je razstava Si obtičala? Klikni tukaj nizozemske ustvarjalke Lotte Louise de Jong, ki jo je kurirala Hsiang-Yun Huang, februarja pa bo sledila še skupinska razstava Kronično na spletu z deli slovenskih ustvarjalcev mlajše generacije (Sara Bezovšek, Beti Frim in Neo Nor), ki jo bodo kurirali Lara Mejač, Ugo Pecoraio in Heiko Schmid. »Posebnost platforme Kunstsurfer je v tem, da vzpostavi umetniški prostor, ki se ne nahaja na nekem določenem spletnem naslovu, ampak preko razširitve živi v brskalniku uporabnika,« pojasnjuje Marcela Okretič, producentka v Aksiomi. »Spletne oglase tako zamenja s kuriranimi umetniškimi vsebinami na kateri koli obiskani strani, pa naj gre za novičarski portal, zdravstveni blog ali spletišče z vsebinami za odrasle.«
Platforma na ta način vpenja umetnost v vsakdanjo izkušnjo brskanja in najbolj komercialne predele spleta spreminja v površino za eksperimentalne ali družbenokritične projekte – poigrava pa se tudi z videzom in logiko delovanja spletnih oglasov, pri čemer posamezniku prilagojene vsebine, ki jih ponujajo algoritmi, nadomesti s kuratorsko oblikovanim izborom. Razširitev si je mogoče prenesti s spletne strani kunstsurfer.org, platforma pa je v minulih treh letih gostila več kot trideset projektov različnih ustvarjalk in ustvarjalcev.
Kdo se je zataknil?
Razstava Si obtičala? Klikni tukaj nizozemske vizualne in medijske umetnice Lotte Louise de Jong, ki bo prek Kunstsurferja na ogled še malo več kot dva tedna, se naslanja na pornografski žanr »zataknjene ženske«, priljubljen zlasti v spletnih fetišističnih nišah. V njem so ženska telesa kakor da po naključju ujeta – oziroma »zataknjena« – v kavče, pisarniške stole ali pralne stroje, nepremična, nemočna in na razpolago. »Umetniška dela Lotte Louise de Jong te posnetke upočasnijo oziroma ustavijo, s tem pa preusmerijo pozornost s spolnega akta na samo stanje zataknjenosti, ki deluje kot metafora za našo ujetost v digitalne platforme,« pravi kuratorka Hsiang-Yun Huang, raziskovalka in vizualna umetnica s Tajvana. »Ko se pornografska zanka upočasni, razkrije svojo sorodnost s kompulzivnim, neskončnim drsenjem po zaslonu, ki nam ga z vsiljenim ustvarjanjem želja narekujejo spletne platforme.«
Kot dodaja, delo Si obtičala? Klikni tukaj preoblikuje idejo zataknjenosti v podobo spletnega oglasa ter prevzame jezik vab za klike in oglasnih pasic, s tem pa parodira ekonomijo želje ter nas opomni, da »zataknjenost« ni več zgolj fetiš, temveč osnovno stanje obstoja na spletu. »In tukaj celo obljuba, da se bomo rešili ujetosti v digitalni svet, prihaja v obliki spletnih oglasov za osebno rast.«