V moji mladosti je bilo zaklepanje avtomobilskih ključev v avto nekaj vsakdanjega. Predvsem je v spominu ostala prigoda s Paga v ranih 90. letih prejšnjega stoletja. Sredi popoldanske avgustovske pripeke sva z očetom pešačila proti vikendu in rezervnim ključem, štop na edini cesti proti severu otoka pa nama je uspelo dobiti šele po kakšni uri hoje, ko je mimo pripeljal prvi avto. Za prigodo je bil kriv arhaični mehanizem zaklepanja avtomobilskih vrat. Težko si je predstavljati, a nekoč je bilo treba fizično pritisniti kljukico navzdol ali pa obrniti ključ v ključavnici vrat. Če si pritisnil kljukico, ključe pa pozabil v avtu, si bil v hudih težavah. Pogosto je bila edina rešitev profesionalni vdiralec v vozila.
Prihod ključev na daljinsko zaklepanje je bil za voznike velika stvar. Klik za zaklenit in klik za odklenit na daljavo. Vozniki, ki jim je iz spomina ušlo, kje v parkirni hiši so pustili avto, pa so imeli z daljinskimi ključi tudi novo orodje za odpravljanje posledic pozabljivosti. Sanjsko! Vendar človek je leno bitje in zgolj daljinski ključi kmalu niso bili dovolj. Dobili smo avtomobile, ki se odklepajo že samo ob bližini ključa, uveljavila pa sta se dva pristopa.
Najbolj elegantni so ključi, ki avtomobil odklenejo in zaklenejo samodejno, ko se mu približamo oziroma dovolj oddaljimo. Manj elegantni so daljinski ključi, ki avtomobilu sicer sporočijo svojo prisotnost, a ga ne odklenejo, dokler se s prstom oziroma dlanjo ne dotaknemo avtomobilske kljuke. Praviloma sprednjih vrat. To je res malce bolj zamudno, ima pa tudi veliko prednost. Vsak uporabnik samodejnih daljinskih ključev to spozna, ko v bližini avtomobila kaj izgubi. Hodiš okoli avta, s ključem v žepu, gledaš po tleh, počutiš se kot budala, ker iskanega predmeta ne najdeš, zraven pa ti vsake toliko še zapiska avtomobil, ko se zaklene oziroma odklene. Če se to zgodi ponoči, vse skupaj pospremi še svetlobni ognjemet avtomobila. Sosedje te preklinjajo, ti pa bi se najraje vdrl v zemljo, a se ne moreš, ker avto z vsakim novim piskom razglaša, da si brezglava kura.
Najnovejši trend so digitalni ključi na telefonih. Nekatere znamke podpirajo celo odklepanje z Applovo pametno uro. Tesle lahko odklenemo celo s posebnim prstanom. Poleg možnosti odklepanja na daleč ali ob stiku z avtom (odvisno od tehnologije) digitalni ključi ponujajo še nekaj drugih prednosti. Denimo možnost deljenja digitalnega ključa z omejenim številom ljudi na daljavo. Kaj takšnega bi med prigodo na Pagu prišlo zelo prav. Obstajajo pa tudi sistemi, ki ob deljenju digitalnega ključa omogočajo omejitev določenih funkcij. Vozniku posojenega avtomobila lahko omejiš najvišjo hitrost in nekoliko umiriš krivuljo pospeševanja ali pa znižaš najvišjo glasnost radia ter podobne reči, ki psihološko olajšajo posojanje ključev naraščaju. Predvsem pa digitalni ključi pomenijo, da so naši fizični žepi lahko veliko manj obremenjeni. Še posebej ko se bodo na ministrstvu za infrastrukturo zmigali in tudi pri nas uvedli možnost digitalnih vozniških dovoljenj.