Policist John McClane in spremljevalec Zeus Carver v filmu Umri pokončno brez oklevanja potrebujeta avto, zato Zeus razbije okno in se še čudi, ko ga McClane vpraša, kako to, da zna vozilo zagnati brez ključev. V tistem trenutku niti ne pomislimo, da sta storila kaj narobe. Potrebovala sta avto. Avto je bil tam. Kaj tukaj ni jasno? Je razlika zgolj v tem, da v 60 sekund ukradejo redkega forda shelbyja GT500 iz leta 1967, medtem ko Zeus in McClane ukradeta juga?
Kakorkoli že, akcijski filmi o krajah avtomobilov so imeli na nas tudi drugačen vpliv. Prepričali so nas, da največja nevarnost kraje preti dragim avtomobilom, medtem ko so stare kripe in celo solidno ohranjeni avtomobili, ki jih vidiš na vsakem vogalu, varni. Takšno prepričanje je zmotno. Globalne statistike pravijo, da so povprečni avtomobili precej bolj na udaru. Ne zgolj zato, ker jih je več na voljo, temveč tudi zato, ker je povpraševanje po njih največje. Avtomobilski tatovi teh namreč ne kradejo za bogate mafijce. Vsaj ne vsak dan. In tudi policisti v lovu na zlikovce parkirišč ne vidijo kot samopostrežnega all inclusive bifeja. Najpogosteje se avtomobile krade, da bi se jih takoj razstavilo in prodalo za rezervne dele. Na izbiro seveda vpliva tudi enostavnost kraje.
To postreže z nekaj zanimivimi statistikami. V Italiji so bile leta 2023 daleč najbolj na udaru Fiatove pande. Sledila sta jim fiata 500 in punto. V Franciji so istega leta z naskokom prednjačile tatvine Renaultovih cliov, v Španiji pa Seatovih ibiz. Tatovi v Nemčiji so nekoliko bolj petični in najraje kradejo jeepe grand cherokee. V ZDA pa je bila najbolj zaželena kia optima. Povej mi, kaj v tvoji državi kradejo, in povem ti, kaj vozijo, bi se lahko glasil pregovor. Kaj pa v Sloveniji? Lani so pri nas prednjačile kraje cliov (31 vozil), sledile pa so kraje meganov in golfov (oba s po 11 vozili). Zanimivi so bili še renault captur, scenic in opel astra.
Policisti običajno najdejo le tretjino odtujenih avtomobilov. Če so vam ukradli avto, ki je starejši od deset let, je verjetnost, da ga najdejo, izredno majhna, saj je njegova usoda izključno razkosanje. Pri novejših je upanja več, saj imajo lahko integrirane kakšne module, ki se proizvajalcem javijo ob vzdrževalnih delih, ti pa lahko nato obvestijo policijo. V vsakem primeru policisti svetujejo odgovorno parkiranje. Najbolje v garaži. Dobro je tudi na osvetljenih površinah, ki so na očeh, po možnosti pod nadzorom kamere. Kraje sicer večinoma niso prefinjene. Razbito okno ali predhodno ukradeni ključi. Kraj avtomobilov z uporabo posebnih elektronskih pripomočkov za motenje ali prestrezanje komunikacije med avtomobilskimi ključi in vozilom je v Sloveniji malo, se pa dogajajo. Lani so v Sloveniji sicer ukradli 270 avtomobilov. Najhuje je bilo leta 2014, ko so jih ukradli 761. Stanje je boljše, a je število kraj po koroni zopet v vzponu.