Oba sta kupovala časopise, da bi vplivala na javno mnenje. Oba sta si želela uničiti konkurenco. Oba sta vplivala na vlade. Oba sta kupovala uradnike. Oba sta kupovala volitve, pravzaprav. Kakšna je torej razlika med njima? Razlika je ogromna. Ford je želel, da ljudje kupujejo izdelke, stvari, ki so prišle iz njegove tovarne. Njegov model T, njegov avtobus, karkoli. Imel je kapital, stroje, celotne proizvodne linije – in te so proizvajale stvari. Dobiček, ki ga je dobil od kupcev, je uporabil, da je kupoval časopise in vplival na ljudi.

Bezosa to sploh ne zanima. Ničesar ne proizvaja. Ustvaril je digitalno gospostvo – digitalni fevd –, v katerem se znajde množica kupcev in množica prodajalcev. Jeff Bezos ne proizvaja niti ene same sponke. In vsakič, ko vi ali jaz opraviva transakcijo na amazon.com, Bezos pobere 40 odstotkov. Kupili ste si kolo za 100 evrov? On jih od tega dobi štirideset. Bogati med spanjem. Ko vstopiš v strežniško farmo, je videti kot tovarna. Zveni kot tovarna, diši kot tovarna. Stroji nekaj delajo, proizvajajo stvari. Kaj točno proizvajajo? Ne proizvajajo blaga. Kot sem rekel prej: amazon.com ne izdeluje stvari, ki jih prodaja. Ne proizvaja izdelkov, ne proizvaja dobrin. Njegov edini produkt je moč. Moč Jeffa Bezosa je, da od vsake prodaje pobere 40 odstotkov.

Sobotna priloga Dela

Priporočamo