»Ne gre več za primere najstniške objestnosti, ampak za sabotaže, ki resno ogrožajo življenja potnikov in zaposlenih na železnicah,« je zgrožen generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes. Slovenski železniški tiri so v zadnjem letu vedno pogostejša tarča vandalov, število tovrstnih primerov se je glede na preteklo leto povečalo za tretjino. Na Slovenskih železnicah so letos našteli 54 primerov namernega poškodovanja železniške infrastrukture, med njimi je nekaj takih, ki jih ni več moč pripisati najstniški objestnosti in ki bi povsem lahko terjale tudi smrtne žrtve. Vandali na železniške tire nastavljajo kamenje, železniške tramove in prometne znake. Strojevodje so naleteli na poškodovane kretnice in uničene signalne naprave, na progah so jih čakali nakupovalni vozički in klopi. Poleg nevarnosti za same potnike vsaka taka objestnost povzroča dodatne zamude v slovenskem železniškem prometu, s katerim se je lani prepeljalo skupaj 16,7 milijona potnikov.

 

Letos spomladi je nekdo ponoči ali zgodaj zjutraj na progo nastavil sedem starih železniških pragov, na katere je v predoru Florjan v Šmartnem ob Paki ob petih zjutraj naletel potniški vlak. »Nekdo je po neumnosti povzročil zelo resen incident, ki bi se lahko končal tudi tragično, saj bi lahko vsi, ki so bili na vlaku, tudi umrli. Na srečo se je strojevodja odzval zelo prisebno in je pravočasno zavrl ter s tem maksimalno zmanjšal hitrost,« je za Dnevnik takrat komentiral direktor Slovenskih železnic – Infrastruktura Matjaž Kranjc.

Prežagani zatič

Poleti so neznanci blizu Novega mesta poškodovali električni in optični kabel ne železniški progi. Avgusta je v Šmihelu pri Novem mestu vlak trčil v dva tramova, ki sta bila namerno postavljena na tire. Zaradi namerno nastavljene skale na tirnicah je le malo manjkalo, da bi se pri Rakovniku iztiril vlak s 30 potniki. Zaradi poškodovanih mehanizmov za upravljanje signalizacije na postaji Bled Jezero bi skorajda prišlo do trčenja dveh potniških vlakov, a so k sreči zaposleni pravočasno reagirali in ustavili prihajajoči vlak.

V enem primeru je policistom po številnih razgovorih in zbranih obvestilih uspelo identificirati pet osumljencev, ki so z nevarnim dejanjem namenoma ogrozili železniški promet. Med njimi sta bila dva polnoletna, preostali trije pa mladoletni storilci.

Te sreče pa nista imela strojevodja in sprevodnik, ki sta nedavno vozila na relaciji med Jesenicami in Bohinjsko Bistrico. Neznanec je prežagal zatič na kretniški ključavnici in preusmeril kretnico, zaradi česar se je vlak na postaji Vintgar Bled iztiril. »Zapah je bil prerezan, kretnica pa postavljena v lego, ki je dopuščala tako imenovano viličasto vožnjo, da je prišlo do iztirjenja dveh podstavnih vozičkov na motorni garnituri,« je pojasnil Matjaž Kranjc. Po prvih ocenah je samo na vlaku, ki se je iztiril na postaji Vintgar, za več kot 300.000 evrov škode, skupaj s škodo na tirih in z izpadom ter nadomestnimi vožnjami pa se jo je nabralo za več kot milijon evrov.

»Gre za nekaj, kar je po neki zdravorazumski pameti nepojmljivo. Da nekdo pride, prereže določeno signalno-varnostno napravo in s tem resno ogrozi življenje potnikov in zaposlenih,« je zgrožen Mes, odločen, da je potrebno storilce čimprej najti in ustrezno sankcionirati. Vse, ki na ali v bližini železniške infrastrukture opazijo kakšno sumljivo dogajanje, prosi, naj to sporočijo Slovenskim železnicam ali policiji.

Zavržna dejanja

Vodja oddelka za splošno kriminaliteto na Policijski upravi Kranj Dušan Žnidaršič se strinja, da gre za zelo zavržna dejanja, pri čemer morajo storilci pomisliti, da ogrožajo varnost ljudi, nenazadnje pa povzročajo tudi veliko materialno škodo. Policija še preverja, ali so namerna poškodovanja in ogrožanja železniškega prometa, ki se pojavljajo po vsej Sloveniji, povezana. Na območju kranjske policijske uprave so letos raziskali dva primera, ki sta se zgodila spomladi. Pri enem je šlo za tatvino vodnikov, zato sklepajo, da je bilo dejanje storjeno iz koristoljubja. Pri drugem primeru je storilec iz čiste objestnosti na progo nastavil kamenje in vejevje.

Na prste vandalom je uspelo stopiti tudi novomeškim policistom. Minuli teden so uspešno zaključili preiskavo avgustovske nesreče v bližini nivojskega prehoda čez železniško progo v Šmihelu pri Novem mestu, ko je vlak trčil v dva železniška tramova, nastavljena na tire. Ob trčenju je enega izmed tramov odbilo, drugi pa se je zagozdil v prednji del vlaka in ga poškodoval. Na vlaku so bile v času nesreče štiri osebe, ki k sreči niso bile poškodovane.

Policistom je po številnih razgovorih in zbranih obvestilih uspelo identificirati pet osumljencev, ki so z nevarnim dejanjem namenoma ogrozili železniški promet. Med njimi sta bila dva polnoletna, ostali trije pa mladoletni storilci. Proti vsem bodo na pristojno tožilstvo podali kazensko ovadbo zaradi kaznivega dejanja ogrožanja javnega prometa z nevarnim dejanjem ali sredstvom. Kazenski zakonik za tovrstno kaznivo dejanje določa kazen do treh let zapora. 

Z vandalizmom se srečujejo povsod

Tudi druga železniška podjetja po Evropi se srečujejo z vandalizmom. Nemška policija preiskuje nameren požig železniške infrastrukture, ki je dvakrat ohromil ključno železniško povezavo v zahodnem mestu Düsseldorf. Pogoste so kraje železa, ki ga nepridipravi prodajajo naprej za zaslužek. Grafiti, s katerimi so »umetniki« olepševali vagone, tako že dolgo niso več najresnejša grožnja železnicam. Vse pogosteje so te žrtve tudi kibernetskih in celo terorističnih napadov.

Priporočamo