Ministri in državni sekretarji članic Evropske unije, pristojni za področje prometa, so na današnjem zasedanju sprejeli izhodišča za pogajanja z evropskim parlamentom o zakonodajnem svežnju za krepitev pravic potnikov v uniji in o direktivi, po kateri bi odvzem vozniškega dovoljenja v eni od članic zaradi hudega prometnega prekrška veljal tudi drugod po EU. Slednje bodo zagotovo dvignile veliko prahu.
Po trenutno veljavni ureditvi lahko vozniki, ki so jim v eni od držav članic odvzeli vozniško dovoljenje zaradi hudega prekrška, še naprej vozijo v drugih državah članicah. Predlog direktive, po kateri bi odvzem vozniškega dovoljenja v eni od članic EU zaradi hudega prometnega prekrška veljal tudi v drugih članicah unije, je evropska komisija sicer predstavila že marca lani, februarja letos je svoje stališče za pogajanja že sprejel evropski parlament. Direktiva naj bi med drugim prispevala k zmanjšanju števila prometnih nesreč in večji ozaveščenosti ljudi o odgovornejši vožnji.
In kaj so glede predloga ugotavljali na današnjem zasedanju sveta EU za promet? Predlagajo alternativo zamislim evropske komisije, in sicer da bi morala država, ki je izdala vozniško dovoljenje, v primeru hujšega prekrška v eni od drugih članic EU, ki terja odvzem dovoljenja, to prepoved izvesti pod določenimi pogoji in skladno z nacionalno zakonodajo.
Svet glede na izzive pri uveljavljanju sicer izvirno nacionalne pristojnosti predlaga, da bi cilje raje dosegli z nadgradnjo letos dogovorjenega nadgrajenega mehanizma čezmejne izmenjave informacij o prometnih prekrških v EU, ki naj bi omogočil učinkovitejše kaznovanje kršiteljev in enako obravnavo voznikov po vsej uniji.
Obenem bi bilo potrebno jasneje opredeliti hujše prekrške in prilagoditi pravila za tiste primere, ko je nek prekršek v določeni državi označen za hujšega, v drugi pa ne.
Še eden od predlogov je, da za prekrške, za katere je predviden odvzem dovoljenja za obdobje do treh mesecev, in v primerih, ko je do konca tega obdobja ostalo manj kot mesec dni, nova pravila ne bi veljala.
Svet EU predlaga tudi nekatere spremembe glede obsega in načina izmenjave informacije med nacionalnimi organi, jasno pa bi tudi zapisali, da imajo članice še vedno pristojnost, da postavijo dodatne pogoje, kdaj lahko voznik prekrškar zopet zakonito vozi na njihovem ozemlju, tudi ko mu je domača država vrnila vozniško dovoljenje.
Zaščita potnikov tudi pri nakupih pri posrednikih
V fokusu so bile tudi pravice potnikov. Evropska komisija je niz zakonodajnih predlogov, s katerimi želi izboljšati pravice potnikov v EU, predstavila pred letom dni. Z njimi naj bi na primer zagotovili, da bi bili tudi potniki pri rezervaciji vozovnic pri posrednikih enako dobro zaščiteni kot ostali, izboljšali naj bi tudi nadzor nad izvajanjem obstoječih pravil o pravicah potnikov ter zagotovili bolj učinkovite pritožbene mehanizme.
Zaščito bi obenem po novem razširili še na potnike, ki na enem potovanju kombinirajo različne načine prevoza (t. i. multimodalna potovanja). Pri prehodu med različnimi prevoznimi sredstvi naj bi z novimi pravili izboljšali tudi obravnavo invalidov oz. potnikov z omejeno mobilnostjo.
Iz Sveta EU so sporočili, da so članice EU na današnjem zasedanju, ki se ga je iz Slovenije udeležil državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo Andrej Rajh, v svojih izhodiščih za pogajanja z evropskim parlamentom ohranili bistvo predlogov komisije.
Predvidene so omilitve nekaterih predvidenih dodatnih administrativnih bremen za ponudnike prevozov: med drugim pri predlogu sprememb uredbe o pravicah potnikov predlagajo črtanje določil glede dodatnih zahtev pri nadzoru izvajanja zakonodaje. Pri predlogu uredbe za zaščito potnikov na multimodalnih potovanjih pa naj bi svet EU sozakonodajalcu predlagal več razjasnitev in poenostavitev, ki naj bi izvajanje novih pravil olajšali.