Čeprav je uradni datum črnega petka letos določen za 28. novembra, se je nakupovalna mrzlica, ki zaznamuje potrošniški vrhunec leta, v resnici že začela. Kar se je začelo kot enodnevni lov na popuste po ameriškem zahvalnem dnevu, se je preoblikovalo v večtedensko obdobje, ki spreminja nakupovalne navade in vpliva na maloprodajne bilance, tako v svetu kot v Sloveniji.
V luči trenutnih gospodarskih razmer, ki jih zaznamujeta povišana inflacija in stalen pritisk na kupno moč, črni petek za mnoga gospodinjstva ne predstavlja več zgolj priložnosti za ugodnejši nakup tehnoloških novosti. Postal je ključen trenutek za nakupe pred decembrskimi prazniki, s katerim skušajo potrošniki optimizirati družinske proračune.
Od črnega dneva do črnega meseca
Fenomen izvira iz Združenih držav Amerike v 60. letih. V Evropo je v večjem obsegu prodrl šele okoli leta 2010, predvsem po zaslugi spletnih velikanov, kot sta Amazon in Apple, ki sta prepoznala potencial usklajene globalne prodajne akcije.
Sprva enodnevni dogodek je hitro prerasel svoje okvire. Trgovci so ugotovili, da zgoščevanje prometa v 24 urah povzroča logistične težave, od preobremenitve spletnih strežnikov do izzivov pri upravljanju zalog. Posledično se je uveljavil koncept celega »črnega« tedna, ki pa se v praksi pogosto raztegne kar na ves črni november.
Ta premik pomeni, da so številne ponudbe že na voljo. Za potrošnike to prinaša novo dilemo: ali kupiti takoj ali čakati na morebitne dodatne popuste na uradni dan. Strokovnjaki za maloprodajo svetujejo, da čakanje ni vedno najboljša taktika.
Če potrošnik opazi izdelek, ki ga spremlja, po ceni, ki se mu zdi sprejemljiva, naj ga kupi, je pogost nasvet analitikov. Najbolj iskani artikli so pogosto na voljo v omejenih količinah. Ko zaloge poidejo, jih pogosto ni več mogoče dobiti po akcijski ceni.
Tudi letos so v ospredju zanimanja predvsem tehnološki izdelki. Popusti so že opazni pri kategorijah, kot so mobilna telefonija in dodatki, računalništvo, gospodinjski aparati in zabavna elektronika.
Poleg tehnologije pa popusti segajo tudi na druga področja, od igrač (kot so kompleti lego) do športne opreme (na primer električna gorska kolesa).
Nekaj atraktivnih ponudb
Nekaj trenutno atraktivnih akcij z Amazona:
Nintendo Switch 2 + Mario Kart World (amazon.fr, za 454,90 evra oziroma 476 evrov skupaj s poštnino),
iPhone 16e (amazon.de, 593,59 evra),
MacBook Air M2 (amazon.fr za 825,71 evra skupaj s poštnino),
Lego dvorec Himeji (amazon.fr, 136,28 evra skupaj s poštnino),
Ninja Double Stack XL (amazon.fr, 207,79 evra skupaj s poštnino).
Tudi slovenski trgovci so že začeli. Nekaj primerov:
– bigbang.si: splošne akcije, posebej koristno za elektroniko in belo tehniko,
– mimovrste.com: prav tako poudarek na elektroniki, še posebej veliko TV-sprejemnikov in druge elektronske opreme,
- Petrol eShop: visoki popusti na dodatke za različne naprave, prav tako za belo tehniko in elektroniko.
Nekaj varnostnih nasvetov
Obdobje intenzivnega nakupovanja je hkrati čas povečanih tveganj. Potrošniške organizacije in strokovnjaki za kibernetsko varnost vsako leto znova opozarjajo na prevare, ki spremljajo črni petek. Potrošniki morajo biti pozorni na več ključnih nevarnosti.
– Navidezni popusti: vse, kar je oglaševano kot popust, ni nujno tudi dejanski prihranek. Nekateri trgovci cene umetno dvignejo tik pred razprodajo, da je nato popust videti višji. Priporočljivo je spremljanje cen želenih izdelkov že v tednih pred akcijo.
– Lažne ponudbe: če se ponudba zdi predobra, da bi bila resnična, verjetno tudi je. Izjemno visoki popusti na najnovejše izdelke so pogosto vaba za goljufive spletne strani.
– Nezanesljivi prodajalci: na velikih spletnih tržnicah (kot je Amazon ali druge), kjer prodajajo tudi tretji ponudniki, je ključnega pomena preveriti ocene in ugled prodajalca.
– Lažna spletna sporočila (phishing): v tem obdobju se močno poveča število lažnih SMS-sporočil in e-pošte, ki posnemajo videz legitimnih trgovcev ali dostavnih služb. Nikoli ne klikajte na sumljive povezave in ne vnašajte osebnih podatkov ali podatkov o karticah prek teh povezav.
– Varnost plačil: pri spletnem nakupovanju je nujno preveriti varnost povezave. Naslov spletnega mesta se mora začeti s https:// in v brskalniku mora biti vidna ikona ključavnice. Za dodatno zaščito strokovnjaki priporočajo uporabo varnih plačilnih metod, kot so virtualne kreditne kartice za enkratno uporabo, če jih vaša banka ponuja.
Za uspešen nakup na črni petek (ali pa črni teden oziroma črni november) je ključna priprava. Vnaprej sestavljen seznam želja in določen proračun lahko pomagata preprečiti impulzivne nakupe.