Umetniško delo, ki je hkrati simbol skrajnega razkošja in predmet najintimnejše vsakdanjosti, bo 18. novembra pretreslo dražbeni trg. Popolnoma funkcionalna straniščna školjka iz čistega 18-karatnega zlata, težka več kot 100 kilogramov, ki jo je ustvaril italijanski provokator Maurizio Cattelan, prihaja na dražbo pri hiši Sotheby's.
Delo z naslovom America je ocenjeno na 10 milijonov dolarjev, vendar njegova vrednost ni zgolj simbolična. V redkem primeru za konceptualno umetnost bo izklicna cena neposredno vezana na nihanje tržne cene zlata. Z natančno 101,2 kilograma te žlahtne kovine delo uteleša tako surovo materialnost kot ostro družbeno kritiko.
Izzivanje dobrega okusa
To ni prvič, da ta straniščna školjka buri duhove. Delo je bilo prvič predstavljeno javnosti leta 2016 v newyorškem Guggenheimovem muzeju. A ne kot nedotakljiv eksponat na piedestalu. Nameščena je bila v eno od muzejskih kopalnic za splošno uporabo, kjer je nadomestila standardno keramično školjko.
Več kot 100.000 obiskovalcev je v mesecih razstave potrpežljivo stalo v vrsti, da bi delo uporabili. Kot je takrat poročal New York Times, je morala varnostna in čistilna ekipa posredovati vsakih 15 minut, da je ohranila higieno in varnost zlatega prestola.
America je tipičen primer dela 64-letnega Maurizia Cattelana, ki je v svetu umetnosti zaslovel z umetnijami, ki izzivajo avtoriteto, trg in dober okus. Med njegova najbolj znana dela spadata Him (2001), skulptura klečečega Adolfa Hitlerja v otroški velikosti, ki je bila prodana za več kot 17 milijonov dolarjev, in Comedian (2019), banana, prilepljena na steno z lepilnim trakom, ki je dosegla ceno 120.000 dolarjev.
Sama America velja za satiro na račun ameriških sanj in ekscesov bogastva. Cattelan, ki redko pojasnjuje svoja dela, je o školjki dejal: »Ne glede na to, ali jeste hrenovko za dva dolarja ali kosilo za 200, je rezultat na koncu vedno enak.«
Umetniško delo je demokratični izenačevalec, odet v material skrajne neenakosti. Je objekt, ki ga potrebujejo vsi, a si ga v tej obliki ne more privoščiti skoraj nihče.
Mejniki sodobne umetnosti
Strokovnjaki Cattelanovo delo neposredno povezujejo z enim ključnih mejnikov sodobne umetnosti: Fontano Marcela Duchampa iz leta 1917, ki ni bila nič drugega kot pisoar, podpisan z imenom R. Mutt.
Toda Cattelan obrne Duchampovo logiko. Medtem ko je Duchamp vzel utilitaren predmet, mu odvzel funkcijo in ga razglasil za umetnost, Cattelan ohrani funkcijo, vendar predmetu spremeni material v najbolj plemenitega. David Galperin, vodja oddelka za sodobno umetnost pri Sotheby's, poudarja, da Cattelan s tem, ko delo postavi nazaj v kopalnico, hkrati ohranja njegovo banalnost in poudarja njegovo absurdno dragocenost.
V času, ko se umetniški trg sooča z ohlajanjem in previdnostjo kupcev, Sotheby's stavi na ta dogodek, ki šokira. V znamenje popolne kolizije med starim in novim bogastvom bo dražbena hiša za plačilo sprejemala tudi kriptovalute.
K mitologiji zlate straniščne školjke je ironično pripomogla tudi drzna tatvina. Drugo različico dela, izdelano za razstavo v palači Blenheim v Angliji leta 2019, so ukradli le nekaj dni po odprtju. Tatovi so ponoči vdrli v rojstno hišo Winstona Churchilla in školjko v nekaj minutah izruvali iz vodovodnega sistema, pri čemer so povzročili obsežno poplavo.
Kljub več aretacijam in obsodbam zlate školjke nikoli niso našli. Strokovnjaki domnevajo, da je bila najverjetneje pretopljena.
Zaradi tega je primerek, ki ga bo prodajal Sotheby's, edini ohranjeni. Pred dražbo bo, tako kot v muzeju, razstavljen funkcionalno – v kopalnici novega sedeža dražbene hiše v New Yorku.