Z leti nismo nič manj zavzeti. To je bilo eno izmed ključnih vodil programa Celovita podpora podjetjem za aktivno staranje delovne sile (ASI). Projekt, podprt z evropskimi kohezijskimi sredstvi, je bil pet let zaveznik slovenskih podjetij, ki starejše zaposlene vključujejo v procese pridobivanja dodatnih kompetenc in znanj. Iniciativo je podprla tudi časopisna hiša Dnevnik, in sicer prek izbora podjetij, ki nadpovprečno skrbijo za rast in razvoj zaposlenih, starih nad 45 let.
Demografske projekcije so jasne: že nekaj let se zmanjšuje število delovno sposobnih, stopnja starejših zaposlenih pa je v Sloveniji nizka. Dolgoživa družba je zato vse višje na prioritetni lestvici odločevalcev. Po drugi strani pa je zavzetost zaposlenih eden od pomembnih parametrov poslovne uspešnosti, saj si vsak delodajalec želi imeti motivirane, zadovoljne in predane zaposlene.
Če bi združili ti dve postavki, je odgovor jasen: trg delovne sile potrebuje aktivno in zdravo staranje. Pet let, med letoma 2017 in 2022, je tako potekala tako imenovana operacija ASI. Vredna je bila dobrih 21 milijonov evrov. Projekt se je izvajal pod okriljem Javnega štipendijskega, razvojnega, invalidskega in preživninskega sklada Republike Slovenije. Sofinancirala sta ga ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti ter Evropska unija iz evropskega socialnega sklada.
Trije cilji
Evropska kohezijska politika namreč predstavlja izredno pomembno gonilo razvoja v Sloveniji. V obdobju od leta 2014 do 2020 je Slovenija uspešno izkoristila vsa razpoložljiva sredstva v skupni višini 3.452.256.238 evrov. Eno od ključnih področij naložb evropske kohezijske politike v Sloveniji je bilo tudi spodbujanje zaposlovanja in mobilnosti delovne sile. Ker se Slovenija sooča z demografskimi izzivi in nizko stopnjo zaposlenosti starejših, je bil fokus tudi na aktivnem in zdravem staranju delovne sile.
Operacija ASI je tako zasledovala tri cilje: zvišanje ozaveščenosti delodajalcev in delavcev o negativnih demografskih trendih in potrebnih prilagoditvah nanje; okrepitev kompetenc starejših zaposlenih ter zagotavljanje podpore delodajalcem za učinkovito upravljanje starajoče se delovne sile.
Več kot tisoč podjetij
V okviru projekta so bile spodbude namenjene opolnomočenju delodajalcev za pripravo strategij, s katerimi so podjetja prepoznala starejše zaposlene kot ključne partnerje za trajnostno rast. Projekt se je odzval na izzive, povezane z demografskimi trendi in staranjem prebivalstva, ki so v Sloveniji privedli do zmanjšanja delovno sposobnega prebivalstva ter nizke stopnje zaposlenosti starejših. Finančne spodbude, dodeljene podjetjem, so bile usmerjene v podporo delodajalcem pri oblikovanju strategij za učinkovito upravljanje starejših zaposlenih in izdelavi osebnih ter poklicnih načrtov. Glavni poudarek je bil na izvajanju usposabljanj in izobraževanj, ki so spodbujala krepitev kompetenc starejših zaposlenih ter njihov nadaljnji karierni razvoj in zaposljivost.
Program je aktivno spodbujal mentorstvo za prenos znanja in krepitev medgeneracijskega sodelovanja. Sodelovalo je 1087 slovenskih podjetij, ki so krepila in razvijala kompetence več kot 18.000 starejših. Skupaj so podjetja pripravila 842 strategij za učinkovito upravljanje starejših zaposlenih in izvedla 25 inovativnih partnerskih pilotnih projektov. Slovenija je bogatejša tudi za 130 glasnikov in glasnic razvoja starejših zaposlenih.
Natečaj v sodelovanju z Dnevnikom
Del projekta, ki je bil deležen tudi medijske podpore Dnevnika, so bila priznanja SPP – Z leti še vedno zavzeti. Podeljena so bila v okviru vseslovenskega izbora najboljših zaposlovalcev Zlata nit, v kategorijah malo, srednje veliko in veliko podjetje. Dodatno pa je komisija izbrala eno podjetje iz vsake kategorije in mu podelila posebno priznanje. Ta so bila namenjena podjetjem, ki so se nadpovprečno izkazala pri skrbi za osebno rast in razvoj zaposlenih, starih nad 45 let, ter pri naboru ukrepov, ki jih izvajajo. Metodologijo natečaja je – v sodelovanju z Javnim štipendijskim, razvojnim, invalidskim in preživninskim skladom Republike Slovenije, časopisno hišo Dnevnik in kadrovskimi strokovnjaki – razvila družba Mediade. Tako natečaj kot priznanje sta glede na aktualnost tematike staranja prebivalstva predstavljala spodbudo delodajalcem za vpeljavo ukrepov in strategij, ki so pripomogla k večji motiviranosti in zadovoljstvu starejših zaposlenih. Priznanja so prejela podjetja: Unior, Dobrovita, Labena, Varis Lendava, Tobačna Ljubljana, Taxa Ajdovščina, Prevc, Mikrocop in Danfoss Trata.
Stari, imava problem
V sklopu programa je bila izvedena še ena uspešna medijska kampanja, in sicer: Stari, imava problem. Ukvarjala se je z diskriminacijo in neenakostjo starejših zaposlenih v delovnih okoljih. Z izjemnimi izkušnjami, kompetencami in potencialom so namreč starejši zaposleni eden izmed ključnih skritih adutov v rokavih slovenskih podjetij za nadaljnjo rast. O starejših zaposlenih imamo kar nekaj predsodkov in napačnih prepričanj. Čas je, da spremenimo svoja stališča in prepričanja o njih, odpravimo negativne stereotipe ter prepoznamo prednosti, ki jih imajo. Na problem diskriminacije in neenakosti starejših zaposlenih na delovnih mestih so organizatorji z nacionalno medijsko kampanjo hoteli opozoriti splošno javnost, zaposlene in delodajalce. Obenem pa so želeli pokazati na rešitev, ki se skriva v opolnomočenju starejših zaposlenih in drugačnem pogledu nanje. Kampanja je združevala televizijske in radijske oglase, zunanje oglaševanje ter spletno oglaševanje.Stari, ASI v ravnovesju
Tako se je glasil naslov ene izmed šestih mednarodnih konferenc, ki so potekale v okviru projekta ASI. Usmerjena je bila v vsakodnevno ustvarjanje harmonije med poklicnim in zasebnim življenjem zaposlenih oseb. Konference so bile namenjene opozarjanju na problem neenakosti starejših zaposlenih na delovnih mestih. Predavali so priznani in pomembni domači ter tuji strokovnjaki s področja upravljanja kadrov. Poleg tega pa so bili na konferenci predstavljeni tudi primeri dobrih praks tako domačih kot tujih podjetij.
Manj stigme, več blaginje
Geslo programa Z leti še vedno zavzeti odlično povzema cilj in smer programa ASI. Prednost programa ASI je bila, da so lahko podjetja izvedla usposabljanja, pri čemer so iskali sinergije med željami zaposlenih ter poslovnimi potrebami podjetij, da so prispevali tako h karierni kot tudi k osebni rasti vključenih starejših zaposlenih.
Starejši zaposleni so se najpogosteje usposabljali na področju računalniških znanj in digitalizacije, zdravja na delovnem mestu in ergonomije, tujih jezikov, komunikacije in odnosov ter drugih mehkih veščin. Rezultati programa so pokazali, da je skoraj polovica vključenih starejših zaposlenih pripravljena podaljšati svojo delovno aktivnost. Naložbe v starejše zaposlene torej večajo pripravljenost starejših zaposlenih, da delajo dlje in s tem prispevajo k uspehu podjetja, družbeni blaginji in zmanjšanju stigmatizacije starejših zaposlenih.