Če smo bili v zadnjih dveh mesecih gneče vajeni predvsem na avtocestah, ki vodijo proti različnim turističnim ciljem, se ji bo zdaj za daljši čas znova pridružila gneča v naseljih, predvsem v okolici šol. Začelo se je namreč novo šolsko leto, to pa med drugim pomeni tudi, da bo na cestah in ob njih bistveno več otrok, katerih varnost moramo poleg njih samih zagotoviti tudi vsi drugi udeleženci v prometu.

Dejstvo je, da smo v Sloveniji glede varnosti otrok na cestah naredili zelo veliko – po študiji Evropske organizacije za varnost cestnega prometa v zadnjih desetih letih sodimo med prvih šest držav v Evropski uniji po varnosti otrok. »To je lahko veliko priznanje vzgojiteljem v vrtcih, učiteljem, staršem, številnim aktivnostim v državnih organizacijah in nevladnem sektorju. Predvsem pa zakonodaji, ki je področju varnosti otrok namenila zelo veliko pozornost,« je ob tem na okrogli mizi z naslovom 1, 2, 3, varno me pripni! povedal Robert Štaba, predsednik Zavoda Varna pot, ki je v preventivno-izobraževalne programe vključil že več kot 200.000 otrok.

Vsako življenje je neprecenljivo

Če želimo biti natančni, statistika, ki so nam jo posredovali pri policiji, za zadnjih nekaj polnih let pravi, da so v letu 2023 v prometnih nesrečah v starosti do 14 let umrli trije otroci, leto pred tem en otrok, v letih 2021 in 2020 pa prav tako po trije otroci. A kot je poudaril tudi Štaba, se statistiki kljub spodbudnim številkam rad izogiba, saj številka ne pomeni veliko. »Šele ko številko spremenimo v ime in priimek ter se spomnimo, da je to nekdo izmed nas, je tudi številka ena lahko zelo veliko,« je povedal Štaba in ob tem še enkrat izpostavil pomembnost tako imenovane Vizije nič, ambiciozne mednarodne pobude, katere podpisnica je tudi Slovenija, ki nam nalaga, da se do leta 2030 za polovico zmanjša število umrlih in hudo telesno poškodovanih, do leta 2050 pa je cilj, da na cestah ne bo ugasnilo nobeno življenje več.

Vrnitev otrok na šolske poti še zdaleč ne pomeni zgolj tega, da nevarnost na njih v prometu preži samo, ko na njih hodijo ali kolesarijo. Še več, če prometne nesreče
s smrtnimi žrtvami otrok do 14. leta starosti v zadnjih štirih polnih letih razčlenimo natančneje, ugotovimo, da je kar pet od desetih otrok umrlo, ko so bili potniki v osebnem avtomobilu.

Podobno je na ločenem dogodku v organizaciji Avto-moto zveze Slovenije (AMZS) izpostavil tudi njen podpredsednik Tomaž Andrejka in pozval k nadaljnjemu napredku. »Vsako življenje je neprecenljivo, zato si prizadevamo, in to podprimo tudi s svojim ravnanjem, da bo smrtnih žrtev in huje telesno poškodovanih v prometnih nesrečah vse manj. Ne le kot vozniki, tudi kot pešci, kolesarji, vozniki e-skirojev …, lahko ogromno pripomoremo, da bomo v prometu varnejši,« je povedal Andrejka in poudaril pomen varne vrnitve na šolske poti po počitnicah, pri čemer je cilj zagotoviti varnost otrok v prometu vse dni v letu. Že res namreč, da smo se na bolj umirjene razmere v prometu v naseljih v zadnjih tednih kar malce navadili, zaradi česar dodatna previdnost v teh dneh nikakor ne bo odveč, a otroci bodo na cestah in ob njih v večjem številu skozi vse šolsko leto, zato so pri AMZS svojo kampanjo, ki jo organizirajo že deveto leto zapored, tudi poimenovali Še 365 dni.

Za varnost otrok v avtomobilu je ključna ustrezna namestitev v varnostni sedež. / Foto: Istock

Za varnost otrok v avtomobilu je ključna ustrezna namestitev v varnostni sedež. / Foto: iStock

Vrnitev otrok na šolske poti še zdaleč ne pomeni zgolj tega, da nevarnost na njih v prometu preži samo, ko na njih hodijo ali kolesarijo. Še več, če že omenjene prometne nesreče s smrtnimi žrtvami otrok do 14. leta starosti v zadnjih štirih polnih letih razčlenimo natančneje, ugotovimo, da je kar pet od desetih otrok umrlo, ko so bili potniki v osebnem avtomobilu; trije so življenje izgubili kot pešci, eden kot kolesar in eden kot potnik na traktorju. Vsi strokovnjaki so si pri tem enotni, da je ključna za preprečevanje poškodb otrok v primeru prometnih nesreč pravilna in dosledna uporaba otroških avtosedežev. Čeprav so rezultati na prvi pogled dobri, saj jih po izvedenih kontrolah uporablja 91 odstotkov vseh, je rezerv še veliko. »Tisti, ki sedežev in pasov niso uporabljali, so se večinoma vozili na razdalji do pet kilometrov, pri čemer naj opozorim, da se prav v bližini doma zgodi največ nesreč, v katerih otroci utrpijo najhujše posledice. Kratka pot nikakor ni izgovor, da nam varnostnih sistemov ni treba uporabiti,« je ob tem pojasnila mag. Saša Jevšnik Kafol, namestnica direktorice Agencije za varnost prometa RS. Globa za prevoz otrok v nasprotju z zakonskim določilom znaša 120 evrov, da kršitev ni malo in je s tem rezerv dejansko veliko, pa priča tudi podatek, da so samo v lanskem letu policisti med kontrolami prometa ugotovili kar 4034 tovrstnih kršitev!

Odgovorni smo vsi

Ni odveč še enkrat poudariti, da smo za varnost otrok v prometu odgovorni vsi. Zato si vzemimo čas in z otroki nekajkrat prehodimo pot v okolici šole, kjer se bodo največ gibali. Pri tem jim ne pozabimo na srce položiti, naj na svoji poti uporabljajo zgolj označene ali semaforizirane prehode za pešce, nadhode oziroma podhode, da se morajo pred prečkanjem ceste prepričati, ali imajo prosto pot (pogled na levo, desno in še enkrat levo), da morajo pravilno hoditi po pločniku ali ob robu ceste, kjer ni pločnika, da ne smejo nenadoma stopiti na cesto in se ne smejo igrati na pločniku, pri hoji pa naj bodo opremljeni s kresničko ali odsevnim telesom, medtem ko morajo učenci 1. in 2. razreda osnovne šole na poti v šolo in domov nositi rumeno rutko, nameščeno okoli vratu. Za vožnjo s kolesom naj medtem uporabljajo kolesarsko stezo, kolo naj vozijo počasi in previdno, s kolesarskim izpitom in na pravilno opremljenem kolesu, uporabljati pa morajo kolesarsko čelado.

Starši ob tem ne pozabite, da z lastnim ravnanjem dajete zgled svojim otrokom, zato pomislite, kako sami prečkate cesto, ali uporabljate varnostne pasove, kako parkirate, ali vpričo svojih otrok telefonirate med vožnjo ... Pri prevozu otroke dosledno zavarujte z varnostnimi pasovi oziroma jih prevažajte zavarovane v ustreznih otroških varnostnih sedežih, tudi sami se vedno pripnite in poskrbite, da bodo otroci v avto vstopali in iz avta izstopali na tisti strani, ki je obrnjena stran od drugih vozil in prometa, mlajšega otroka pa iz vozila vzemite sami. Drugi vozniki bodite kot udeleženci v prometu na otroke in njihovo nepredvidljivost še posebno pozorni, še sploh v bližini vrtcev in šol ter krajev, kjer se morda otroci igrajo, in temu prilagodite tudi način svoje vožnje. Pešcem odstopite prednost, da bodo lahko varno prečkali cesto, med vožnjo pa nikoli in nikdar ne uporabljajte mobilnega telefona! 

Priporočamo