V današnjem svetu, kjer glasba  obstaja bolj kot nematerialen tok podatkov, ki ga pretakamo z enim samim klikom, se zdi skoraj ironično, da fizični nosilec zvoka, znan po šumenju in mehanskih omejitvah, doživlja nepričakovano renesanso. Glasbena kaseta, ki so jo mnogi že zdavnaj odpisali kot relikvijo preteklosti, je postala predmet poželenja na cvetočem zbirateljskem trgu, kjer redki primerki dosegajo vsote, ki mejijo na absurd.

Ne gre za nostalgijo kot tako, čeprav ta igra pomembno vlogo. Gre za kompleksen preplet želje po otipljivem, iskanju avtentičnosti in zakonitostih trga, kjer redkost narekuje vrednost. Podobno kot pri vrnitvi vinilnih plošč pred desetletjem tudi kasete zdaj privabljajo novo generacijo poslušalcev in stare zbiratelje, ki so pripravljeni plačati visoke zneske za »svete grale« na magnetnem traku.

Ko prototip postane dragulj

Da bi razumeli razsežnosti tega pojava, si poglejmo konkreten primer. Leta 1997 je neznana skupina iz Kalifornije, ki se je takrat imenovala Xero, samostojno izdala demo kaseto v izjemno omejeni nakladi. Nekaj let kasneje je ta ista skupina pod imenom Linkin Park postala globalni fenomen. Danes je ta prvotna demo kaseta za zbiratelje enakovredna najdbi redke poštne znamke. Na spletnih dražbah lahko njena cena preseže več tisoč evrov.

Ključ je v prepoznavanju redkih, omejenih izdaj in demo posnetkov. Kot pri vsakem zbirateljskem trgu sta tudi tukaj potrebna znanje in potrpežljivost.

Ne gre za osamljeni primer. Tudi uveljavljene zvezde, kot je Madonna, kraljica popa, katere kariera se razteza že skozi skoraj pet desetletij, so v središču tega trenda. Njena kompilacija The Madonna Collection iz leta 1987 je danes – čeprav je bila komercialno razširjena – v določenih tržnih nišah izjemno iskana, še posebej če je v brezhibnem stanju. Zanimanje za njeno diskografijo še naprej raste, kar dokazuje tudi nedavno zaznamovanje 30. obletnice njenega vplivnega albuma Bedtime Stories, kar dodatno spodbuja iskanje vintage izdaj.

Vrednost določajo predvsem trije dejavniki: redkost izdaje, stanje (originalna embalaža, brezhiben trak) in ekskluzivnost vsebine. Kaseta Floral Shoppe (2012) izvajalca Macintosh Plus, ki velja za temeljni kamen glasbenega mikrožanra vaporwave, je postala kultni artefakt prav zaradi težavne dostopnosti. Podobno je z izdajo Year Zero + Unreleased Material (1996) kanadskega hiphop izvajalca Buck 65, ki vsebuje gradivo, ki ni na voljo nikjer drugje.

Tehnologija kot most

Ta preporod pa ne bi bil mogoč brez tehnološke podpore. Zanimivo je, da obuditev kaset sovpada z vrnitvijo naprave, ki je ta format naredila globalno priljubljen – walkmana. Kultni prenosni predvajalnik kaset, ki ga je Sony predstavil leta 1979 in letos praznuje 46. obletnico, ni več le muzejski eksponat.

Trg je preplavil val novih, sodobnih predvajalnikov, ki združujejo najboljše iz obeh svetov. Podjetja, kot so Incutex, DigitalLife in Mypin, ponujajo naprave, ki ne le predvajajo stare kasete, temveč jih tudi digitalizirajo. Ti sodobni walkmani, pogosto opremljeni z USB-priključki, povezljivostjo bluetooth in programsko opremo za urejanje zvoka, omogočajo uporabnikom, da svoje analogne arhive preprosto pretvorijo v format MP3 ali MP4.

Nekoč obvezna oprema vsakega najstnika. / Foto: Istock

Nekoč obvezna oprema vsakega najstnika. / Foto: iStock

S tem je rešen ključni problem – dostopnost. Zbiratelji lahko zdaj dragocene najdbe poslušajo na sodobnih zvočnih sistemih ali jih shranijo za prihodnost, ne da bi obrabljali originalni magnetni trak. To je pritegnilo tako avdiofile, ki cenijo specifično toplino analognega zvoka (in tehnične nianse med različnimi tipi trakov, od tipa I do IV), kot tudi mlajše generacije, ki analogno izkušnjo odkrivajo na novo.

Trg išče zaklade

Kje se ti posli sklepajo? Platforme, kot so Ebay, Catawiki in specializirani forumi na družbenih omrežjih, so postale glavna prizorišča. Poznavalci opozarjajo, da nima vsaka kaseta s podstrešja enake vrednosti. Večina kaset iz množične produkcije iz osemdesetih in devetdesetih ostaja praktično brez vrednosti.

Ključ je v prepoznavanju redkih, omejenih izdaj in demo posnetkov. Kot pri vsakem zbirateljskem trgu sta tudi tukaj potrebna znanje in potrpežljivost. Toda potencialni zaslužki potrjujejo, da to, kar je bilo včeraj za v smeti, danes morda resnično postaja zaklad. Preporod kasete je pravzaprav dober kazalnik, da v digitalni dobi otipljivost in zgodba, ki jo predmet nosi, pogosto pretehtata udobje digitalne preprostosti.

Priporočamo