Nova uredba v Vietnamu, ki uvaja denarne kazni za starše, ki otroke silijo k »prekomernemu učenju«, je sprožila nemalo zmede, tesnobe in celo sarkazma med starši, ki se že tako počutijo ujete v neizprosnem vietnamskem izobraževalnem sistemu. Medtem ko poskuša tamkajšnja vlada zaščititi otroke pred akademskim izgorevanjem, so se številne družine znašle v paradoksalnem položaju: ujete so med pričakovanji šol, ki zahtevajo vedno več domačih nalog, in strahom pred globami, ki se gibljejo med 5 in 10 milijoni dongov (približno 200 do 400 evrov).
Zakon, ki bo kmalu stopil v veljavo, naj bi preprečeval čustveno zlorabo v družini, vključno s siljenjem k učenju »prek otrokovih zmožnosti«. Toda prav ta definicija je tista, ki povzroča največ preglavic.
Prizori iz vietnamskih domov so si v marsičem podobni. Matere pogosto bedijo s svojimi otroki pozno v noč, sinovi in hčere pa se upirajo učenju.
Na vietnamskih družbenih omrežjih se je razvnela burna debata z več tisoč komentarji. Najbolj priljubljeno mnenje je bilo neposredno: »Preden kaznujete starše, kaznujte učitelje, ker dajejo preveč domačih nalog.«
Strokovnjaki pa opozarjajo, da so starši pogosto glavni vir stresa. Triletna študija pri več kot 600 učencih je pokazala neposredno povezavo med stopnjo izobrazbe staršev, njihovimi pričakovanji (zlasti očetov) in stopnjo tesnobe pri otrocih. Tudi Unicefova študija iz leta 2021 je potrdila, da se mnogi učenci počutijo izčrpane in se bojijo razočarati starše.
Problem seveda ni omejen na Vietnam. V azijskih državah, kot sta Kitajska in Singapur, akademski uspeh velja za potni list do uspeha, kar neizogibno povečuje pritisk. Nasprotno pa zahodne države, kot so Združeno kraljestvo in ZDA, več vlagajo v programe socialno-čustvenega učenja in podporne programe za starše.
In Slovenija? Ključna raziskava na tem področju je analiza zavoda za šolstvo iz leta 2019, ki je vključevala več kot 8300 učencev šestih in osmih razredov. Skoraj dve tretjini učencev je ocenjevanje doživljalo kot precej ali zelo stresno. Za skoraj polovico učencev je velik dejavnik stresa tudi veliko različnih predmetov v enem dnevu. Poleg tega ugotavljajo, da stres narašča s starostjo. Učenci v 8. razredu v Sloveniji poročajo o precej višji stopnji stresa kot učenci v 6. razredu, kar je pogosto povezano s pritiski ob vpisu v srednjo šolo.