V potezi, ki na neka način pretresa temelje globalne zabavne industrije, je konzorcij, ki ga vodi Javni investicijski sklad (PIF) Savdske Arabije, sklenil dogovor o prevzemu podjetja Electronic Arts (EA), enega največjih svetovnih proizvajalcev videoiger — za vrtoglavih 55 milijard dolarjev. Posel, ki predstavlja največji prevzem s finančnim vzvodom v zgodovini, pa ni samo finančna transakcija, pač pa, kot kaže, skrbno načrtovan korak v ambiciozni strategiji kraljevine za preoblikovanje gospodarske in kulturne identitete.

Ta nakup je kronski dragulj več milijard dolarjev vredne investicijske ofenzive, s katero se Savdska Arabija skuša oddaljiti od odvisnosti od nafte. V skladu z reformnim programom Vizija 2030, ki ga vodi vplivni prestolonaslednik Mohamed bin Salman, kraljevina pospešeno vlaga v šport, turizem in zabavo. Cilji so trojni: diverzifikacija gospodarstva, izboljšanje mednarodnega ugleda in utrditev priljubljenosti samega prestolonaslednika na domačem terenu.

Strateški vstop

Medtem ko so pretekli nakupi, kot je prevzem nogometnega kluba Newcastle United za 305 milijonov funtov ali ustanovitev lige igralcev golfa LIV z vložkom približno pet milijard dolarjev, pritegnili veliko medijske pozornosti in obtožb o tako imenovanem »športnem pranju« (sportswashing), je vstop v svet videoiger precej bolj strateški in finančno obsežnejši.

V bližini prestolnice Rijad raste turistični megaprojekt Qiddiya City, katerega osrednji del bo okrožje za e-šport in igre, ki naj bi letno privabilo deset milijonov obiskovalcev.

Videoigre so področje, kjer Rijad zdaj postaja dominantna sila. Kraljevina že gosti letni svetovni pokal v e-športu z nagradnim skladom 70 milijonov dolarjev, kar je primerljivo z Wimbledonom. Še pred prevzemom EA je PIF z deleži v podjetjih, kot so Nintendo, Take-Two Interactive in Activision Blizzard, po nekaterih ocenah že obvladoval skoraj 40 odstotkov svetovnega trga. S prevzemom avtorjev kultnih franšiz, kot so EA Sports FC (prej FIFA), The Sims in Battlefield, pa se ta vpliv še eksponentno povečuje. Vse to je del zaveze, da bo Savdska Arabija do leta 2030 v igričarsko industrijo vložila neverjetnih 38 milijard dolarjev.

Načrti so monumentalni. V bližini prestolnice Rijad raste turistični megaprojekt Qiddiya City, katerega osrednji del bo okrožje za e-šport in igre, ki naj bi letno privabilo deset milijonov obiskovalcev. V okviru nacionalne strategije za igre namerava kraljevina ustanoviti in podpreti 250 podjetij za razvoj videoiger, ki naj bi k nacionalnemu gospodarstvu prispevala več kot 13 milijard dolarjev. Prevzem EA, v katerem je imel PIF že pred tem 10-odstotni delež, prinaša v kraljevino neprecenljivo tehnično znanje in utrjuje temelje te strategije.

Geopolitični podtoni

Posel ima tudi močne geopolitične podtone. Partnerja sklada PIF pri prevzemu sta zasebni naložbeni sklad Silver Lake in podjetje Affinity Partners, ki ga vodi Jared Kushner, zet ameriškega predsednika Donalda Trumpa. Napoved prevzema je prišla samo dan po tem, ko je Trumpova organizacija, ki jo vodijo njegovi otroci, sklenila dogovor o gradnji milijardo dolarjev vrednega kompleksa Trump Plaza v Džedi. Te vezi kažejo na poglabljanje odnosov med savdsko monarhijo in političnimi krogi, povezanimi z Donaldom Trumpom.

Vendar pa v igričarski skupnosti prevzem sproža resne pomisleke. Pojavljajo se skrbi, da bi novo lastništvo vodilo v cenzuro vsebin, ki niso v skladu s konzervativnimi vrednotami kraljevine. Posebej so izpostavljene igre z vsebino LGBTQ+, kot so The Sims, ena prvih globalno uspešnih iger, ki je omogočala istospolne partnerske zveze, Dragon Age, kjer lahko igralci ustvarijo transspolne like, Apex Legends, priljubljena strelska igra z več kvir osebami.

Te skrbi niso neutemeljene. Nedavni mednarodni festival komedije v Rijadu je od nastopajočih zahteval podpis pogodb, ki so izrecno prepovedovale kritiziranje savdske kraljeve družine. Eden od komikov je bil celo odstranjen s programa, potem ko se je pošalil na račun umora novinarja Džamala Hašodžija leta 2018 na savdskem konzulatu v Istanbulu.

Priporočamo