Slovenci smo že pregovorno precej previdni. To se med drugim kaže pri sklepanju številnih zavarovanj, ki pa postajajo vse dražja. Bralec nas je opozoril, da je avtomobilsko kasko zavarovanje za vozilo v vrednosti 40.000 evrov lani znašalo 1400 evrov, letos pa so mu pri zavarovalnici Triglav za enako zavarovanje zaračunali kar 1800 evrov. Pregled pokaže, da razlog ni v podražitvah posameznih postavk, temveč v precej manjših popustih, pri čemer poudarja, da v prejšnjem letu ni imel nobene prometne nesreče. Za leto dni star avtomobil v vrednosti 23.000 evrov pa je naša bralka za polni kasko pri zavarovalnici Generali odštela za 150 evrov več kot lani – 950 evrov.

Dražji avtomobilski deli

Avtomobilsko zavarovanje se je pri zavarovalnici Generali lani v povprečju podražilo za deset odstotkov, izračuni premij pa, kot odgovarjajo, niso odvisni le od vrednosti vozila, temveč od številnih drugih dejavnikov, kot so znamka, starost, morebitna druga zavarovanja in podobno. Razloge za podražitev v zavarovalnici Triglav pripisujejo inflaciji, rasti cen storitev pogodbenih partnerjev in materialov, pred tem pa velikanski škodi, ki so jo povzročili huda neurja in poplave. Vse to se je v zadnjem obdobju izrazilo v zvišanju zavarovalnih premij.

Pri tem poudarjajo, da so v samem vrhu v Evropi po ceni košarice nadomestnih delov. »Ta je v Sloveniji v zadnjih petih letih v povprečju narasla za kar 70 odstotkov. Hkrati se povečuje število delov oziroma kosov, ki so v posameznih zavarovalnih primerih poškodovani ali uničeni, ti deli pa so dražji, kot so bili v preteklosti. Tudi vozila postajajo čedalje dražja, opremljena so z dražjimi in težje popravljivimi materiali, kot sta aluminij in karbon. Ob tem proizvajalci predpisujejo vse več menjav namesto popravil nadomestnih delov, kar prav tako prinaša precej višje stroške popravil. Cene urnih postavk partnerjev še vedno naraščajo, zato se višajo stroški popravil avtomobilov. Obenem se v zadnjem obdobju povečuje obseg škod zaradi naravnih nesreč, denimo toče,« naštevajo razloge za podražitve pri Triglavu, kjer ocenjujejo, da se je vse to odrazilo v okoli petodstotni podražitvi avtomobilskih zavarovanj v lanskem letu. Iz izračunov naših dveh bralcev pa lahko vidimo, da so cene zavarovanj letos še precej višje.

Samo pooblaščeni serviserji

A vozniki so pripravljeni plačati tudi visoke zneske, saj je v tem primeru povrnjena škoda, ki lahko nastane denimo pri avtomobilski nesreči. Vendar niti pri tem ne gre vedno tako zlahka. Naš bralec Tone je bil nemalo presenečen, ko je ob manjšem trku ugotovil, da mu bo zavarovalnica stroške v celoti poplačala samo, če bo vozilo popravil pri pooblaščenih oziroma pogodbenih serviserjih, ki pa jih ni prav veliko in je zato tudi čakalna doba izjemno dolga. Tako so mu na Toyoti v Ljubljani povedali, da bo čakal dva meseca, kakšen teden manj bi čakal v Kopru, v Kranju prav tako ... V tem času pa bi bil – čeprav plačuje polno kasko zavarovanje – brez avtomobila, saj zavarovalnica ne zagotovi nadomestnega vozila za obdobje čakanja na popravilo. Avtomobil bi lahko popravil tudi pri drugem avtokleparju, vendar jih ti nočejo sprejeti, saj cena popravila presega povračilo zavarovalnice. Pri Triglavu sicer pravijo, da zavarovancem vozila ni treba popraviti le na pooblaščenih servisih, a v tem primeru zavarovalnica krije stroške popravila največ v enakem obsegu, kot bi znašalo popravilo pri pogodbenem servisu zavarovalnice, če ni dogovorjeno drugače. Že pred časom so namreč nekateri avtoličarji odklonili sodelovanje z zavarovalnicami, saj je cena, ki jim jo priznajo, prenizka in se jim tovrstno sodelovanje ne splača.

Odgovore smo med drugim poiskali pri Zavarovalnici Triglav. / Foto: Nik Erik Neubauer/dokumentacija

Odgovore smo med drugim poiskali pri Zavarovalnici Triglav. / Foto: Nik Erik Neubauer/dokumentacija

Da bi se naš bralec izognil težavam pri izplačilu, je raje našel pooblaščenega serviserja, med čakanjem na popravilo pa je bil dober mesec brez avtomobila, saj se je zapletlo tudi pri dobavi rezervnih delov. Zavarovalnica namreč krije stroške najema nadomestnega vozila za polni čas trajanja popravila oziroma najdlje za čas, ki je dogovorjen po polici (za škode, ki so krite iz avtomobilske asistence). Stroške najema, ki nastanejo zaradi drugih dejavnikov, denimo zamud pri dostavi nadomestnih delov, pa je treba nasloviti na tiste, ki so odgovorni za te zamude, odgovarjajo na zavarovalnici Triglav, kjer je bil delež izplačanih odškodnin v lanskem letu v primerjavi s predlanskim za 14 odstotkov višji. Pri Generaliju teh podatkov niso razkrili, so pa povedali, da so stroški uporabe nadomestnega vozila vključeni v kombinacijo delnega kaska »nadomestno vozilo«. V večini primerov je čas omejen na največ deset dni oziroma pri kraji vozila do največ 30 dni.

Drobni tisk

Na vse to človek seveda pri sklenitvi zavarovanja ne pomisli, saj je tako imenovanega drobnega tiska preveč, da bi ga lahko prebrali. Zavarovalni agenti navadno povedo le osnovne stvari, ne opozorijo pa na omejitve, ki jih imajo pri uveljavljanju zavarovanja.

V zadnjih letih pri obeh zavarovalnicah obravnavajo več sumov zavarovalniških prevar. Največ jih v Triglavu odkrijejo pri avtomobilskih zavarovanjih, vendar sume prevar pogosto obravnavajo tudi pri zavarovanju nepremičnin.

Na Triglavu pravijo, da so popolne predpogodbene in pogodbene informacije o zavarovalnem produktu na voljo v različnih oblikah in dokumentih, kot so zavarovalni pogoji, zavarovalna polica, ponudba ali drugi dokumenti, ki jih stranka prejme pred sklenitvijo zavarovanja ali po njej. Priporočljivo je, da stranke natančno preberejo vso dokumentacijo, da bodo z zavarovanjem seznanjene v celoti. Sicer pa strankam, kot zatrjujejo, že ob sklepanju pojasnijo vse, kar jih zanima. Pri avtomobilskih škodah letno prejmejo nekaj več kot odstotek pritožb glede na število prijavljenih škod. Po njihovi oceni se največ dilem pojavlja ob odklonitvi in vrednosti odškodnine.

Pri zavarovalnici Generali povedo, da so v pogojih jasno navedene tudi izključitve, prav tako primeri, v katerih stranka izgubi svoje pravice iz zavarovanja. Zato menijo, da tukaj ne gre za »drobni tisk«, in poudarjajo, da pri anketiranju strank ne zaznavajo velikega števila komentarjev, ki bi nakazovali, da stranke z drobnim tiskom oziroma z obsegom kritij niso seznanjene. Letno se pritoži 0,2 odstotka njihovih strank. Pritožbe se v 86 odstotkih nanašajo na ugotovitve obveznosti zavarovalnice (določitev temelja, kritje), na postopek reševanja zavarovalnega primera, na izvajanje regresnih postopkov in podobno. V 14 odstotkih pa gre za potrošniške pritožbe, torej pritožbe v zvezi s prodajo, sklepanjem in izvajanjem zavarovalnih storitev.

Pri nas je kar nekaj zavarovalnic, zato se je pametno podati do vsake, kjer preverimo pogoje in cene.   / Foto: Nik Erik Neubauer/dokumentacija

Pri nas je kar nekaj zavarovalnic, zato se je pametno podati do vsake, kjer preverimo pogoje in cene.   / Foto: Nik Erik Neubauer/dokumentacija

V zadnjih letih pri obeh zavarovalnicah obravnavajo več sumov zavarovalniških prevar. Največ jih v Triglavu odkrijejo pri avtomobilskih zavarovanjih, vendar sume prevar pogosto obravnavajo tudi pri zavarovanju nepremičnin. V tovrstnih primerih nekatere stranke poskušajo prikazati poškodovanost stvari, ki v resnici niso poškodovane, ali pa namenoma poškodujejo zavarovane stvari. Še ena pogosta oblika goljufije je, da stranke dvakrat prijavijo isto škodo. Zato imajo posebno službo za upravljanje prevar. Sume zaznavajo ob pomoči zaposlenih, ki obravnavajo škodne primere, pa tudi z naprednimi računalniškimi orodji, prek katerih izkušeni analitiki spremljajo sumljive škodne primere. 

Priporočamo