Božični čas je tradicionalno vrhunec sezone za kuharske bloge, saj imajo takrat največ obiska v letu. Letošnja praznična sezona pa je prva, odkar je ta kotiček interneta pretresla poplava vsebin, ustvarjenih z umetno inteligenco.

Umetna inteligenca kot internetni vratar

Čeprav so klepetalni roboti ter sistemi za generiranje fotografij in videov v razmahu že nekaj let, se je ključna sprememba zgodila, ko so začela podjetja, ki v znatni meri nadzorujejo promet na internetu, to umetno inteligenco vključevati v svoje platforme.

Google je na primer letos svoj iskalnik začel dopolnjevati s tako imenovanim načinom UI (AI mode), ki se pojavi na začetku iskalnih rezultatov. Ti sistemi ustvarjajo povzetke, ki jih generira umetna inteligenca, a pri tem pogosto združujejo nepovezane podatke. To vodi do navodil, ki so netočna ali jim je nemogoče slediti.

Natančnost in zanesljivost ostajata veliki težavi tudi najnovejših umetnointeligenčnih sistemov, kot je na primer nedavno predstavljeni Googlov gemini 3. Po navodilih njegove različice običajnega recepta za božično pecivo, ki jih je sestavila umetna inteligenca, je treba majhno pecivo peči štiri ure pri 160 °C. Kdor koli bi temu sledil, bi v pečici na koncu našel samo še zoglenelo testo.

potica po chatgpt

Takole si chatGPT predstavlja pripravo potice. Foto: ustvarjeno s chatGPT

Kljub tem temeljnim napakam obisk strani z avtorskimi, preverjenimi recepti strmo pada. Kot poroča ameriški Bloomberg, kjer so govorili z več ustvarjalci kuharskih spletnih strani, je število obiskov padlo za skoraj polovico. To se dogaja, ker kuharji, peki in slaščičarji vse bolj zaupajo klepetalnikom z umetno inteligenco in povzetkom v iskalnikih.

Generiranje nizkokakovostnih vsebin, ustvarjenih z umetno inteligenco, se pojavlja v več oblikah, ključne pa so vedno velike internetne platforme. Tako kot za večino spletnih strani, ki se zanašajo na prihodek od oglasov in potrebujejo čim večji obisk, je tudi za kuharske spletne strani ključno, kako pogosto in s kakšno prioriteto se njihove vsebine pojavljajo v rezultatih Googlovega brskalnika.

Generirane vsebine v iskalnikih

Google je že tradicionalno s svojimi iskalnimi nastavitvami bistveno preoblikoval formo kuharskih spletnih strani. Recepte, ki so opremljeni z obilico besedila, na tem dominantnem brskalniku namreč uvrščajo višje. Ta značilnost je razlog, zakaj so danes vsi recepti, ki jih najdemo na internetu, napisani šele pod eseji o osebnih izkušnjah, zgodovinskimi anekdotami in pripovedmi. Ironično je prav to del razloga, zakaj ljudje velikokrat raje preberejo le kratek povzetek, ki ga zdaj pripravi Google v prikazu rezultatov iskanja.

Pri tem povzetku Google včasih naredi povzetek priznane spletne strani, zaradi katerega ljudje te strani sploh ne obiščejo, s tem pa ustvarjalci vsebin ne dobijo nobenega prihodka. Poleg tega Google združi več različnih receptov v svojega, ki pa je pogosto nelogičen in napačen.

božični puding gemina

Prikaz priprave tradicionalnega britanskega božičnega pudinga. Foto: ustvarjeno z geminijem

Pravljične vsebine na družbenih omrežjih

Internetne platforme ob tem preusmerjajo uporabnike na spletne strani, ki so ustvarjene z umetno inteligenco in so hkrati družbena omrežja ter poskušajo tako doseči čim več odzivov uporabnikov. Tako na primer facebook vse bolj izpostavlja vizualno privlačne vsebine, ustvarjene z umetno inteligenco. 

Podobno se dogaja tudi na pinterestu, družbenem omrežju, ki temelji na slikovnem gradivu. Čeprav se po številu uporabnikov ne more primerjati s facebookom, je za številne kuharske portale drugi največji generator obiska. Jih pa na vrhu iskalnih nizov vse bolj izpodrivajo pravljične podobe hrane, ki je sploh ni mogoče skuhati.

Tehnološki preboj za kršitev avtorskih pravic

Tudi kadar so recepti, ustvarjeni z umetno inteligenco, smiselni, to ne pomeni, da ne uničujejo kulinaričnega medijskega prostora. Tako kot na področju založništva se je tudi pri kuharskih vsebinah pojavil fenomen popolnega kopiranja in povzemanja vsebin priznanih ustvarjalcev. Ker sistem umetne inteligence vsebine pri tem ubesedi drugače, izvorni avtorji težko dokazujejo to prakso.

Vse z umetno inteligenco ustvarjene vsebine temeljijo na besedilih, fotografijah in videih, ki so jih pred tem ustvarili ljudje in ne računalniki. Po svojem delovanju bi umetno inteligenco lahko bolj ustrezno poimenovali kot simulirano inteligenco. Pri pripravi božične večerje pa je treba upoštevati, da simulacija ne napolni trebuha. 

Priporočamo