Prijetna jesenska tura po pobočjih Karavank nad Jesenicami do Doma Pristava, ki je sredi novembra zbrala pohodnike, je zgolj eden od kamenčkov v mozaiku razvoja te gorske verige. Projekt, sofinanciran v okviru čezmejnega Interreg programa Slovenija-Avstrija, nosi naslov Alpe Adria Karavanke/Karawanken in je v okviru kampanje »EU projekt, moj projekt« dosegel deveto mesto, na podobnih dogodkih pa je združil že več kot 1200 udeležencev. Moči je združilo dvanajst slovenskih in avstrijskih partnerjev pod vodstvom vodilnega partnerja, Regionalne razvojne agencije Gorenjske - BSC Kranj, ki so z nadgradnjo infrastrukture ter različnimi oblikami izobraževanj spodbudili razvoj turizma na čezmejnem območju Karavank.
»Z usmerjanjem obiska postopno gradimo trajnostno destinacijo, ki krepi lokalno gospodarstvo in obiskovalcem ponuja edinstvena doživetja,« pravijo snovalci. Izvedene so bile številne naložbe v infrastrukturo za pohodnike, kolesarje in zimska doživetja, med katerimi so najbolj opazne razširitev pohodniške Panoramske poti z dodatnimi štirimi etapami in ureditev povezovalnih poti, investicije v planinskih kočah, ureditev lažjih pohodnih poti in izhodišč z informacijami v dolinah, daljinska turnokolesarska pot Trans Karavanke in adrenalinska gorskokolesarska pot Predigra, gorskokolesarski učni center Pristava ter zimski učni center na Jezerskem. Skupna vrednost aktivnosti je znašala skoraj 2,5 milijona evrov, od tega je 85 odstotkov (2,1 milijona evrov) prispeval evropski sklad za regionalni razvoj.
Odmik od množičnega turizma
Poleg skupnih promocijskih materialov, zemljevidov, filmov, mobilne aplikacije, promocije na mednarodnih sejmih in oblikovanja turističnih paketov je velikega pomena tudi predstavitev na vodilnem evropskem portalu za organizacijo pohodniških, kolesarskih in zimskih tur Outdooractive.com. Karavanke kot turistična destinacija so danes prepoznavne kot pristna in neokrnjena destinacija za pohodniška, kolesarska in zimska doživetja.
Razpršenost prostora od Tromeje do Jezerskega je v novi dobi turizma prednost, ki pa zahteva od ponudnikov in turističnih organizacij več vložka v povezovanje. »Na podlagi izdelane strategije trženja je območje pripravljeno na nadaljnje sodelovanje, ki je dober temelj, da v prihodnosti preraste v stalno krovno organizacijo za trženje Karavank. Postopen razvoj je edini način, da zagotovimo trajnosten razvoj območja in hkrati krepimo čezmejno povezanost Karavank,« pravijo snovalci projekta.
Projekt je inovativen v več pogledih. Njegova posebnost je celosten, trajnosten pristop k razvoju turizma na čezmejnem območju, kjer sta tradicionalne delitve nadomestila skupna vizija in povezovanje deležnikov na obeh straneh meje. Projekt presega klasične turistične projekte, saj ne temelji zgolj na promociji posameznih znamenitosti, temveč na vzpostavitvi enotnega, celostnega doživetja Karavank. Namesto množičnega turizma spodbuja trajnostne oblike gibanja – pohodništvo, kolesarjenje in zimska doživetja z minimalnim vplivom na naravno okolje. Urejene poti in informacijske točke usmerjajo k varni in doživljajski rabi naravnega prostora brez nepotrebnih obremenitev ekosistema. Z ureditvijo učnih centrov projekt promovira odgovorno ravnanje v naravi in trajnostne oblike turizma, z izboljšanjem in dvigom kakovosti ponudbe pa želi privabiti v Karavanke večje število obiskovalcev in dolgoročno zagotoviti nova delovna mesta v turizmu in spremljajočih dejavnostih. Ključni cilj pa je, da Karavanke postanejo regija petzvezdičnih doživetij, prepoznavna v širšem mednarodnem prostoru. Karavanke, ki so dobile ime po značilni smeri hrbtov in dolin, ki si sledijo kot karavana od vzhoda proti zahodu, privabljajo najrazličnejše goste. Tudi take, ki se radi ustavijo na travnikih na Planini pod Golico in poiščejo rastišča narcis. Narcise oziroma ključavnice, kot jih imenujejo domačini, zacvetijo v mesecu maju.