Po dobrih treh urah in pol ceremoniala so si 12. marca pozno zvečer organizatorji podelitve oskarjev globoko oddahnili: vse je teklo gladko, nihče ni nikogar mahnil (spomnite se klofute, ki jo je Will Smith lani prisolil Chrisu Rocku), nihče ni za najboljši film razglasil napačnega (kot Warren Beatty, ki je marca 2017 pomotoma namesto Mesečine okronal film Dežela La La) in nihče ni zavrnil oskarja (kot pred natanko petdesetimi leti Marlon Brando, ki je se je nagradi odrekel zaradi nestrinjanja z odnosom oblasti do ameriških staroselcev, kar je zbranim na prireditvi namesto njega razložila domorodka Sacheen Littlefeather). Morebiti bi kdo celo rekel, da je bila letošnja podelitev oskarjev kratko malo dolgočasna – še voditelj Jimmy Kimmel je ob koncu rahlo zdolgočaseno na tabli, ki šaljivo šteje število oskarjevskih prireditev brez incidentov, število 0 zamenjal z 1 in gledalcem napovedal, da bo znova pred kamerami že prihodnji večer v svoji oddaji. Kot da je vodenje podelitve najuglednejših nagrad v svetu filma zanj zgolj še ena v nizu službenih obveznosti. Čeprav tokratni oskarji na prvi pogled res niso postregli z ničimer škandaloznim, se v zgodovino na svojevrsten način zapisujejo kot eni najradikalnejših doslej.

Zahvale mamam

V dneh pred prireditvijo je denimo zelo odmevala odločitev akademije, ki je sklenila, da zavrne Volodimirja Zelenskega in njegovo prošnjo nagovoriti občinstvo prek videokonference. Tovrstni nastopi nekdanjega igralca so v zadnjem letu postali stalnica mnogoterih množičnih dogodkov, od filmskih, glasbenih in športnih prireditev ter celo do odprtja trgovanja na newyorški borzi. Ukrajinski predsednik je košarico dobil le nekajkrat – Fifa mu denimo ni dovolila nastopa pred finalom svetovnega prvenstva v nogometu v Katarju, odklonili so ga tudi že na lanskih oskarjih. Neuradno bi naj odločevalce akademije zmotilo, da se pozornost namenja le konfliktom, v katerih so prizadeti belci, medtem ko se preostale vojne več ali manj ignorira. Uradna razlaga pa pravi, da želi akademija ob vse bolj polariziranem svetu prireditev zapeljati v čim bolj apolitične vode in se osredotočati manj na politiko ter bolj na film. Po letih, ko so politična stališča in aktivizem našli pot v voditeljske dovtipe in mnogotere zahvalne govore, se je letošnja slovesnost v tem pogledu vrnila v stare tirnice: voditelj je navrgel le nekaj šal z bežnimi političnimi referencami, večina nagrajencev pa je čas pod reflektorji namenila zahvaljevanju svoji mami.

Klofuta za Hollywood

Govori so bili tokrat zelo tradicionalni, dosti manj konvencionalnosti pa je bilo pri izboru dobitnikov nagrad. Največji filmski studii so se namreč tokrat morali zadovoljiti z oskarji za vizualne učinke (dobil ga je največji filmski zaslužkar lanskega leta Avatar: Pot vode), za zvok (najboljši je bil pri izjemno popularnem dvournem oglasu za ameriško vojsko, ki nosi naslov Top Gun: Maverick) in za kostumografijo (dobil ga je film Črni panter: Wakanda za vedno). Ne izdelki uveljavljenih studiev, največji zmagovalec večera je bil film neodvisnega studia A24 Vse povsod naenkrat, za katerega kritiki priznavajo, da mu zaradi »odbitosti«​ akademija še pred kakšnim desetletjem najbrž ne bi namenila niti nominacije, kaj šele zmago v sedmih kategorijah, vključno z najuglednejšimi. Poleg te znanstvenofantastične drame, ki je prvič v zgodovini prinesla oskarja za glavno žensko vlogo Azijki (Michelle Yeoh), je studio A24 slavil še s filmom Kit, ki je odnesel dva kipca. Tudi drugouvrščeni film večera, s štirimi oskarji nagrajena protivojna drama Na zahodu nič novega, ni produkt Hollywooda, pač pa sodelovanja med nemškimi filmarji in Netflixom, ki stoji tudi za Ostržkom Guillerma del Tora, dobitnikom oskarja v kategoriji najboljših animiranih celovečercev. Hollywood ni slavil niti, kar zadeva glasbo – zmagala je tesnobe polna glasba iz Na zahodu nič novega, kar zares ni nič novega, saj v tej kategoriji pogosto slavijo resnobne melodije, mnogo bolj pa je presenetljiv zmagovalec v kategoriji najboljše pesmi. Zmagala je namreč pri uporabnikih družbenega omrežja tiktok zelo priljubljena poskočna skladba Naatu Naatu iz indijskega akcijskega filma RRR, ki je pometla s konkurenco v postavi Rihanne in Lady Gaga. Slednja je po svoji stari navadi tudi tokrat pozornost pritegnila z opravo. Glasbeno točko je namreč izvedla v raztrganih kavbojkah, razvlečeni majici in supergah ter s tem poskrbela za še največji oblačilni škandal 95. podelitve oskarjev, kar pove vse o vznemirljivosti tokratne rdeče preproge.

Če smo bili lani priča dejanski klofuti na podelitvi oskarjev, bi za letošnjo podelitev lahko rekli, da je gledalcem ponudila prisostvovanje pri metaforični zaušnici. To je namreč dobil kar sam Hollywood.

Priporočamo