To, da se zdaj že kultna lutka Barbie z leti razvija in prilagaja družbenim spremembam, je najpomembnejši dejavnik njene trajne priljubljenosti. V več kot šestdesetletnem obdobju je postala veliko več kot le igrača. Vse od 9. marca 1959 Barbie vpliva na generacije mladih deklet ter jim daje pogum, da sledijo svojim sanjam in vidijo svet kot prostor, poln novih priložnosti.

Barbie skozi čas

Od svoje prve predstavitve leta 1959 je lutka doživela pomembne preobrazbe, ki odražajo družbene spremembe in razvijajoče se kulturne norme. Barbika, ki jo je ustvarila Ruth Handler, je bila predstavljena kot najstniški modni model, ki se je oddaljil od tradicionalnih papirnatih punčk tistega časa. Handlerjeva je navdih za morebitno novo ikono dobila pri nemški lutki Bild Lilli.

V šestdesetih letih 20. stoletja je barbika presegla videz lutke v kopalkah ter se predstavila s široko paleto oblačil in dodatkov, malce pozneje pa je nastopila tudi v različnih kariernih vlogah, denimo kot najstniški modni model in astronavtka. Barbie ni bila več le modna navdušenka, temveč odraz žensk, ki so prodirale na različna poklicna področja in utrle pot prihodnjim generacijam. Ko se je svet začel kulturno in politično spreminjati, se je barbika še naprej razvijala.

Razlog, da barbika še naprej osvaja srca in ohranja pomembno vlogo v nenehno spreminjajočem se svetu, je njena uporabnost.

V sedemdesetih letih je Mattel predstavil afroameriško in špansko različico, ki sta otrokom vseh okolij omogočili, da se poistovetijo z lutko. Barbikine karierne možnosti so se povečale in so med drugimi vključevale vloge zdravnice, medicinske sestre in učiteljice, to pa je potrdilo idejo, da lahko tudi ženske opravljajo različne poklice. V osemdesetih je bil njen uspeh podkrepljen z novimi linijami, kot je bila Barbie and the Rockers, in punčkinim prvencem v filmih, začenši z Barbie in čarobni pegaz leta 1986. Ta razvoj je utrdil Barbie kot večplastni lik, ki je razširil doseg onkraj igrač v svet zabave.

Njen vpliv je dosegel vrhunec v devetdesetih in v prvem desetletju novega tisočletja, ko ni bila več zgolj lutka, temveč kar kulturna ikona. Podoba barbike se je spremenila. Sprejela je sodobnejši, aktivnejši življenjski slog, vključno s svojo priljubljeno linijo športnih likov, kot sta bili košarkarica in nogometna zvezda. Začetek novega stoletja sta zaznamovala tudi zagon spletne strani Barbie in njen prehod v digitalne medije. Animirani filmi o barbiki so postali pomemben del medijske franšize, saj so očarali mlado občinstvo, denimo Princesa in revna deklica ter Barbie v Hrestaču. Blagovna znamka se je razširila še v modo, literaturo, videoigre in celo tematske parke.

 Lutka Barbie v vseh barvah F IG/Barbie

Od leta 2016 so barbike na voljo v več velikostih ter z različnimi barvami kože in las. Foto: IG, Barbie

Sprejemanje inkluzivnosti in raznolikosti

V zadnjem desetletju je barbika doživela veliko preobrazbo. Leta 2016 je Mattel predstavil linijo Barbie Fashionistas, kar je bil velik korak k inkluzivnosti. Podjetje je kultne lutke izdelalo z različnimi oblikami postave, od takrat so na voljo take z oblinami, druge so drobnejše postave, tretje so bolj visoke. Mattel je ponudil tudi lutke z različnimi odtenki kože, teksturo las in oviranostmi. Barbika ni bila več le ena svetlolasa in modrooka punčka za vse, temveč vključujoč odraz resničnega sveta.

Vloga Barbie kot kulturne ikone se je nadaljevala s produkcijo filmov o njej, sodelovanjem z oblikovalci visoke mode in poglobljenim ukvarjanjem z družbenimi vprašanji. Barbie vse bolj predstavlja opolnomočenje in idejo, da so dekleta lahko vse, kar hočejo biti.

Med razlogi, da barbika še naprej osvaja srca in ohranja pomembno vlogo v nenehno spreminjajočem se svetu, je njena uporabnost. Spodbuja domišljijsko igro, ki otrokom omogoča ustvarjanje lastnih pripovedi. Z omejeno izdajo lutk v določenih serijah pa ostaja iskan zbirateljski predmet za oboževalce vseh starosti. 

Priporočamo