V novi številki znanstvene revije Nature mental health je skupina raziskovalcev z Univerze Cattolica predstavila poskus, ki so ga naredili na milanski podzemni železnici. Cilj raziskovalcev je bil izmeriti, kako se spremeni pripravljenost potnikov, da odstopijo svoj sedež starejšim osebam ali nosečnicam.

Med opazovanjem so raziskovalci v vagon pripeljali igralca, oblečenega v Batmana. Poskus je pokazal, da se je na odsekih, kjer je bil prisoten maskirani igralec, močno poveča verjetnost, da sedeči potniki vstanejo in odstopijo sedež, v primerjavi s potovanji brez Batmana.

Raziskovalci so ob objavi študije zapisali, da se morda zdi njihovo raziskovanje bizarno in malo koristno, a je študija del raziskav, ki analizirajo vlogo vedenja ljudi v vsakdanjih interakcijah, še posebno v natrpanih okoljih, kjer prevladuje anonimnost. Po mnenju avtorjev figura superjunaka deluje kot takojšen opomnik na skupni etični kodeks, čeprav posredovan prek lika iz pop kulture. Ni dokončnih zaključkov o tem, kako trajen ali ponovljiv je ta učinek v drugih kontekstih, vendar študija nakazuje, da lahko tako prepoznavni narativni signali vplivajo na mikrosocialno vedenje. Med drugim študija poudarja, da »učinek Batmana«​ deluje tudi na potnike, ki so izjavili, da se zavestno niso zavedali prisotnosti Batmana v vagonu.

To ni prvič, da je bil pop simbol uporabljen za testiranje kolektivnega vedenja: v prvem desetletju tega tisočletja so nekatere raziskave pokazale, kako že sama prisotnost plakatov, ki prikazujejo budne oči, zmanjša nekulturno vedenje ljudi. Raziskovalci z Univerze Cattolica ne izključujejo možnosti, da bi prihodnji poskusi vključevali tudi druge like, da bi razumeli, katere figure resnično delujejo kot katalizatorji za lepo vedenje.

Priporočamo