Spletni fenomen, ki je v zadnjem desetletju verjetno pustil največji pečat, sliši na ime Baby shark. Pesem, ki zabava otroke in razburja starše, je vseprisotna. Ko naposled misliš, da je obsesija z njo vendarle minila, jo spet zaslišiš v daljavi. Kar ob živce spravlja starše, je odličen posel za druge. Podjetje, ki stoji za pesmijo, je v torek začelo kotirati na borzi. Tudi slabo desetletje po objavi 90-sekundnega posnetka na youtubu je privlačnost Baby sharka tolikšna, da je podjetje preseglo vrednost 350 milijonov dolarjev.
Vse skupaj se je začelo junija 2016. Južnokorejsko podjetje Pinkfong s sedežem v Seulu je bilo takrat še zelo majhno. Delovalo je že šest let, njihov poslovni načrt pa je izhodiščno predvideval ustvarjanje vsebin za otroke do 12. leta starosti. Sprva so zaposlovali zgolj tri ljudi.
Izvršni direktor podjetja Kim Min Seok je za BBC povedal, da je bila njihova pisarna na začetku tako majhna, da niso bili prepričani, ali bodo sploh dobili plače. Ker izhodiščni poslovni načrt ni prinesel želenega cilja, so svojo ponudbo poenostavili in se osredotočili na izobraževalne vsebine za malčke. V tem času je število zaposlenih naraslo na 100, nastal pa je tudi Baby shark. Zeleno luč za njegovo objavo je dal prav Kim.
Pesem nastala v 70. letih v ZDA
»Nismo pričakovali, da bo izstopal med našimi drugimi vsebinami,« je za BBC povedal Kim. »A ko se ozrem nazaj, je postal pomembna prelomnica, ki je postavila temelje za naše globalno potovanje.«
Sama pesem naj bi nastala v ZDA v 70. letih prejšnjega stoletja. Priljubljena naj bi bila zlasti na otroških poletnih taborih, kjer naj bi jo pogosto prepevali. Njen uspeh na youtubu pripisujejo hitrosti in ritmičnosti, ki zasvoji, ter skandirajočemu in repetitivnemu besedilu, ki si ga malčki zlahka zapomnijo. »Je kot K-pop pesem,« ocenjuje Kim.
Kljub sestavinam, primernim za uspeh, pesem ni bila hit čez noč. Njena priljubljenost je začela rasti šele po tistem, ko so spremljajočo plesno rutino predstavili na otroških dogodkih v jugovzhodni Aziji. Posnetki otrok in odraslih, ki plešejo ob pesmi, so se začeli širiti po spletu in posnetek je postal viralen.
Očitki o plagiatorstvu
Novembra 2020 je Baby shark postal najbolj gledan posnetek na youtubu. Do danes ima samo na uradnem youtube kanalu že 16 milijard ogledov. To je dvakratnik celotne populacije Zemlje, pri čemer skoraj tretjina svetovne populacije niti nima dostopa do spleta.
Uspehu so sledili tudi izzivi. Leta 2019 je ameriški skladatelj tožil Pinkfong zaradi domnevnega plagiatorstva, a je vrhovno sodišče Južne Koreje primer naposled zavrnilo in pritrdilo podjetju, da je njihova različica izpeljana iz ljudske pesmi v javni lasti.
Odločitev sodišča je podjetju dala nov zagon ob naskoku na borzo, so pa vlogo za vstop na borzo vložili že pred razsodbo vrhovnega sodišča. Delnice so v javno prodajo prišle v torek, njihova izhodiščna cena pa je zrasla za več kot 9 odstotkov. S tem se je vrednost podjetja povzpela nad 350 milijonov dolarjev.
Podjetje je zdaj pred novim izzivom. Od njih se pričakujejo nove uspešnice, na čemer sicer že delajo. Franšizi Bebefinn in Sealook pridobivata občinstvo, je pa prednost podjetja tudi to, da so malčki nagnjeni h gledanju iste vsebine znova in znova. Ko se je naveličajo oziroma jo prerastejo, jih že nadomestijo novi malčki. Baby shark tako še vedno predstavlja približno četrtino prihodkov Pinkfonga.