Kadar katera izmed največjih svetovnih dražbenih hiš napove dražbo kakšnega zares kultnega predmeta, se zgodita najmanj dve stvari. Zbiratelji po vsem svetu zastrižejo z ušesi in preverijo stanje na svojih bančnih računih, oziroma, ker s tem navadno nimajo težav, pripravijo izračune, do katere številke na dražbi lahko gredo. Ljubitelji tega, kar bo na dražbi, in vsega tako ali drugače s tem povezanega pa zadržujejo dih v čakanju, kakšno noro številko bo reč dosegla. In prav nič drugače ni bilo niti proti koncu prejšnjega meseca, ko se je razvedelo, da bo dražbena hiša Sotheby's na dražbi nekaterih predmetov iz bolj ali manj znanih filmov kot smetano na torti ponudila tudi originalni kostum Supermana, ki ga je v prvih filmih o tem superjunaku konec sedemdesetih in na začetku osemdesetih nosil Christopher Reeve.

Supermanov kostum, ki ga je nosil Christopher Reeve, bi morali na dražbi prodati konec oktobra, a od vse skupaj ni bilo nič. / Foto: Instagram

Supermanov kostum, ki ga je nosil Christopher Reeve, bi morali prodati na dražbi konec oktobra, a od vsega skupaj ni bilo nič. / Foto: Instagram

Nič od rekorda

Pri Sotheby's so že objavili uradne fotografije kostuma, razstavljenega na posebni Supermanovi lutki, njegovo vrednost ocenili na 600.000 do 800.000 dolarjev, pri čemer nas zgodovina uči, da znajo na dražbi številke poskočiti tudi na nekajkratno vrednost predvidene vsote, potem pa se je zgodilo … nič! Dobesedno. Ne vemo sicer, kako natančno vse skupaj poteka pri tistih, ki se za dražbo prijavijo, a za nas, navadne smrtnike, je vse skupaj na svetovnem spletu zabeleženo prav nenavadno. Še dandanes, skoraj mesec kasneje, kar mrgoli člankov z napovedmi o dogodku, ugibanji, kakšen (rekordni) znesek bo legendarni plašč dosegel in podobno, prav potruditi pa se je treba, da pri enem samem izčrpnem zapisu v z zvezdico označenem tekstu v poševni pisavi zasledimo opombo, da so pri Sotheby's načrtovano dražbo umaknili iz napovedi dogodkov. Povezava do napovednika na uradni strani omenjene hiše pa je nedelujoča. Zaradi vsega omenjenega se tako ne ve, ali bo dražba potekala kdaj kasneje ali sploh ne, prav tako ne, kakšna bo nadaljnja usoda omenjenega kostuma. Ki pa ga v vsakem primeru še nekaj časa ne bomo mogli označevati kot takšnega z rekordno vrednostjo.

Znamenito belo obleko je skiciral in oblikoval William Travilla. / Foto: Getty Images

Znamenito belo obleko je skiciral in oblikoval William Travilla. / Foto: Getty Images

Kar zadeva oblačila superjunakov, ta naziv tako še naprej pripada kostumoma Batmana in Robina, ki sta ju v televizijski seriji v 60. letih prejšnjega stoletja nosila Adam West in Burt Ward in ki so ju za skupno dobrih 830.000 dolarjev na dražbi prodali pred šestimi leti. Pri čemer je zanimivo, da je še nekaj več, okrogel milijon, menda stala zgolj izdelava kostumov za družino Shazam,to je družino superjunakov iz Marvelovega »vesolja«, ki jih je sicer šest. No, naj bo tako ali drugače, vsi omenjeni zneski so še vedno skorajda zanemarljivi, ko jih primerjamo z najdražjo filmsko obleko vseh časov. Naziv že vse od leta 2011 pripada sloviti beli oblekici, ki jo je v filmu Sedem let skomin nosila Marilyn Monroe in ki so jo na dražbi prodali za 4,6 milijona dolarjev. Pri čemer smo skoraj prepričani, da četudi filma niste videli, zagotovo poznate njegov najbolj znamenit prizor, ovekovečen na sloviti fotografiji, ko Marilyn Monroe stoji nad zračnikom newyorške podzemne železnice, veter pa ji razpihuje omenjeno obleko in s tem ustvari enega najbolj ikoničnih trenutkov filmske zgodovine. Ki so ga, če smo povsem natančni, posneli zgodaj zjutraj 15. septembra 1954 na križišču avenije Lexington in 52. ulice v New Yorku.

Tista neumna mala obleka

Pri tem je zanimiva zgodba povezana že s snemanjem samega prizora. To je potekalo tako, da je medtem, ko je igralka stala nad rešetko podzemne železnice, član snemalne ekipe pod njo upravljal ventilator, ki je ustvaril legendarni trenutek, ko je obleka poletela v zrak, Marilyn Monroe pa jo je poskušala zadržati. Čeprav je menda nosila kar dvoje spodnjic, da ne bi razkrila preveč, njen takratni mož, sloviti igralec bejzbola Joe DiMaggio, prizora ni odobraval. Fotograf George S. Zimbel ga je tako ujel, ko je jezno zapustil snemanje, pozneje pa so poročali, da sta se tisto noč sprla – spor pa je privedel do njune ločitve. Približno tri tedne kasneje je časnik Daily News tako objavil naslovnico: »Marilyn se ločuje od Joeja zaradi seksi fotografij.« Ko so prizor snemali, se je v okolici zbralo več tisoč radovednežev, ki so imeli kaj videti, saj je bilo menda za znameniti trenutek potrebnih kar 14 poskusov. In kar je ob tem še posebej zanimivo – zaradi hrupa omenjene množice so kasneje ugotovili, da tudi zadnji posnetek ni bil uporaben, zato so kasneje prizor ponovno posneli v Kaliforniji. A trud vseeno ni bil zaman – fotografije z newyorškega snemanja so namreč uporabili za promocijske materiale.

Znamenito belo obleko je oblikoval William Travilla, ki je že prej sodeloval pri filmih, v katerih je igrala Marilyn Monroe, med drugim v Don't Bother to Knock in Gospodje imajo raje plavolaske. Tako ni čudno, da mu je Marilyn v nekem pismu napisala: »Dragi Billy, oblači me za vedno. Ljubim te, Marilyn.«

V naslednjih desetletjih so prizor večkrat poustvarili in tako so zvezdnice, kot so Madonna, Britney Spears in Nicki Minaj, na odru in pri fotografiranjih nosile podobne obleke. Znamenitemu trenutku so se poklonili tudi s številnimi oglasi, pred petimi leti pa so v Palm Springsu v Kaliforniji postavili tudi velikanski kip Marilyn Monroe, ki je natančna kopije ikonične fotografije.

Znamenito belo obleko je sicer oblikoval William Travilla, ki je pet let pred tem že prejel oskarja za kostumografijo v filmu Adventures of Don Juan, prav tako je že prej sodeloval pri filmih, v katerih je igrala Marilyn Monroe, med drugim v Don't Bother to Knock in Gospodje imajo raje plavolaske. Tako ni čudno, da mu je Marilyn v nekem pismu napisala: »Dragi Billy, oblači me za vedno. Ljubim te, Marilyn.« No, manj navdušen je bil nad svojo stvaritvijo očitno oblikovalec sam, saj te obleke nikakor ni imel za vrhunec svoje kariere. Še več, kot so znali povedati nekateri njegovi prijatelji, jo je večkrat omalovažujoče označil za »tisto neumno malo obleko«. Nemara je tudi zato Travilla, ki je doma hranil številne svoje kostume vse do smrti leta 1990, nikdar ni imel v svoji zbirki, temveč je »šla svojo pot«. To pomeni, da je v lasti filmskega studia 20th Century Fox ostala do leta 1971, ko jo je za vsega 200 dolarjev kupila igralka Debbie Reynolds, ki je sicer zbrala precej impresivno kolekcijo hollywoodskih spominkov. Upala je namreč, da bo odprla muzej, v katerem bi razstavila svojo zbirko, a se to ni nikdar uresničilo, leta 2011 pa jo je, da bi se izognila bankrotu, prodala na dražbi, na kateri je znamenita bela obleka dosegla ceno 4,6 milijona dolarjev. Pri čemer so pred dražbo samo daleč najbolj optimistične napovedi predvidevale prodajo za največ dva milijona. In ravno na podlagi tega so nekateri sklepali, da bi kljub »nizki« izklicni oceni ob pravih razmerah novi rekorder utegnil postati Supermanov kostum … 

Priporočamo