Od naslednjega poletja naprej bodo upravljalci italijanskih avtocest kot prvi v Evropi morali voznikom povrniti cestnino, če bodo obtičali v zastoju. Na državnem uradu za infrastrukturo namreč trdijo, da mora biti »višina cestnine sorazmerna z dejansko opravljeno storitvijo«.
Kdor bo obtičal na gradbiščih, pred zožitvami in v gostem prometu, bo upravičen do delnega ali celotnega vračila cestnine.
Novost je urad za infrastrukturo potrdil predvčerajšnjim, s tem pa vzpostavil »nacionalni mehanizem nadomestil za neprijetnosti na cestnem omrežju, kar predstavlja kulturno revolucijo za koncesionarje,« piše italijanski Il Messagero.
Ukrep bo začel veljati 1. junija 2026 na odsekih avtocest, ki sodijo pod enega upravljalca, 1. decembra 2026 pa še za tiste odseke, ki jih upravlja več koncesionarjev.
»Resolucija je edinstvena: sistem povračil na avtocestah ne obstaja v nobeni drugi evropski državi in se bo nanašal na celotno omrežje,« poudarja predsednik urada Nicola Zaccheo. Z njim uveljavljajo načelo plačaj, kolikor porabiš, kar pomeni, da mora biti višina cestnine pravična in sorazmerna s storitvijo. Gre za zaščito potrošnikov, je še povedal Zaccheo.
Kako bo denar izplačan
V primeru popolnega zastoja bodo povrnili polovico zneska, če je voznik čakal od 60 do 119 minut, 75 odstotkov, če je bila čakalna doba od 120 do 179 minut, in celotno cestnino, če je zastoj trajal več kot tri ure.
Pravila, ki stopijo v veljavo in so pomembna tudi za slovenske voznike, ki se znajdejo na italijanskih cestah, so še naslednja:
- Kratke razdalje (pod 30 km): tukaj je regulator najbolj strog do upravljalcev. Pravica do povračila naj bi nastopila skoraj samodejno ob motnjah, neodvisno od dolžine zamude, kar upravljalce sili k maksimalni pretočnosti v urbanih središčih.
- Srednje razdalje (od 30 do 50 km): meja tolerance je postavljena na 10 minut. Če se zaradi del na cesti vaša pot podaljša za več kot to, ste upravičeni do odškodnine.
- Dolge razdalje (nad 50 km): na daljših relacijah se prag dvigne na 15 minut zamude.
Potencialna kritika
Pomembna novost je tudi uvedba aplikacije, s katero bodo voznikom na voljo vse informacije o prometu in prek katere bodo lahko zahtevali povračilo. Potrdilo o nakazilu bo prispelo v desetih dneh, denar pa bodo dobili v petih do desetih dneh.
Medtem potrošniška organizacija Codacons že opozarja, da bi koncesionarji lahko podražili cestnine in s tem nadomestili izgubljene prihodke.
Kljub optimizmu, ki ga prinaša nova uredba, morajo vozniki razumeti ključno omejitev: sistem kaznuje neučinkovito načrtovanje del, ne pa usode.
Če boste v koloni stali zaradi hude prometne nesreče, ekstremnih vremenskih pojavov (kot so poplave, ki so v zadnjih letih pogosto prizadele Italijo) ali nujnih reševalnih akcij, do povračila ne boste upravičeni. Logika regulatorja je jasna – upravljalec ceste ne more biti finančno odgovoren za dogodke, na katere nima vpliva. Cilj ukrepa je pritisniti na koncesionarje, da bolje načrtujejo vzdrževalna dela in poskrbijo za pretočnost kljub gradbiščem, ne pa ustvariti univerzalnega zavarovanja za prometne zastoje.