Težko je ugovarjati krilatici, da jih zna veliko zasnovati drag avtomobil, ki se pelje, da jih zna nekaj izdelati dober drag avto, zelo redki pa znajo narediti odličen poceni avto. Zato ne preseneča, da je najboljši avtomobilski oblikovalec prejšnjega stoletja Giorgetto Giugiaro za svoj najljubši projekt izbral skromno, a izjemno domiselno Fiatovo pando.

Poceni avtomobili so praviloma namenjeni izpolnjevanju najosnovnejše potrebe po zasebnem transportu. Podobno kot pri originalni pandi to pomeni, da je vse, kar ni nujno, pravzaprav odvečno in pomeni nepotreben strošek. »Večjo odzivnost na nizko ceno in pripravljenost za nakup modela v osnovni opremi zaznavamo pri manjših vozilih, denimo fabii. Pri drugih avtih je pomembnejše razmerje med ceno in vrednostjo,« pojasnjuje Petr Podlipny, direktor znamke Škoda v Sloveniji. Da je zanimanje za vstopne različice običajno večje pri cenovno dostopnejših modelih, ugotavlja tudi Marko Škriba, direktor znamke VW v Sloveniji. »Pri modelih v višjih segmentih se večji delež kupcev odloča za višjo stopnjo opreme.«

Ciljna skupina poceni avtomobilov so praviloma mladi, ki kupujejo svoj prvi avto, ali pa preračunljivi odrasli, ki iščejo ugodno rešitev za drugi družinski avtomobil. Priljubljeni so tudi za flote finančno odgovornih podjetij. Tovrstni avtomobili so v zgodovini med drugim imeli vlogo pri novačenju mladih k zvestobi znamki avtomobila. V upanju, da bodo s prihodnjimi nakupi prispevali k večjim dobičkom proizvajalca.

Poceni avtomobili pa pomenijo tudi določeno tveganje za proizvajalce. Ker imajo nizke marže, njihov razvoj in izdelava pa vseeno zahtevata vlaganje, je za dobiček treba doseči množično prodajo. Zadeva ima zato poslovni smisel le, če najbolj poceni avtomobile najdemo pri vrhu najbolje prodajanih modelov.

Mesto na vrhu ni zagotovljeno

Primerjava najbolje prodajanih modelov lanskega in predlanskega leta v tem pogledu ponuja zanimivo sliko. Leta 2023 je bil najbolje prodajani avto v EU Teslin model Y. To je dosegel z vstopno ceno okoli 44.000 evrov, ki pa so jo znižale subvencije in druge olajšave ob nakupu električnega vozila. Na drugem mestu je bil dacia sandero. Avto s tedanjo vstopno ceno okoli 14 tisočakov. Delni rezultati do novembra 2024 medtem kažejo, da je krona najbolje prodajanega avtomobila v EU lani pripadla prav sanderu, medtem ko je model Y strmoglavil na šesto mesto. Pred njim so bili še VW golf, renault clio, VW t-rock in peugeot 308.

8990 € je stal vstopni model dacie sandero leta 2021. Danes je za sicer bolje opremljeno vstopno različico treba odšteti okoli 15 tisočakov.

V Sloveniji se je model Y predlani uvrstil na sedmo mesto, lani je nazadoval na 43. mesto. Najbolje prodajana tesla je bila model 3 na 36. mestu. Zadnja leta pri nas dirka za najbolje prodajani avtomobil poteka zlasti med škodo octavio in renaultom cliom. Octavia je zmago slavila leta 2022 in 2023, lani pa se je na prvo mesto po letu 2021 znova zavihtel clio.

Sandero je bil lani po prodaji v Sloveniji šele na 17. mestu, bi pa v kategorijo poceni avtomobilov pogojno lahko uvrstili vodilnega clia. Pogojno zato, ker ima ta danes vstopno ceno že pri okoli 18 tisočakih. Leta 2020 je ta cena za clia znašala okoli 14 tisočakov, leta 2019 pa celo manj kot 11 tisočakov. Tudi sandero z vstopno ceno okoli 15.000 evrov je še leta 2022 stal dobrih 12 tisočakov, leto prej pa je bila vstopna cena le 8990 evrov. Pri tem je treba poudariti, da dvigi cene vstopnega modela močno presegajo inflacijo.

Vzrokov za podražitve naj bi bilo več. »V EU k dvigu cen najcenejših modelov prispeva zakonodaja, ki zahteva veliko število varnostnih sistemov v vsakem novem avtomobilu, kar se pri najcenejših modelih zelo pozna. Ti zato postajajo vse manj zanimivi za kupce,« opozarja Azer Šarić iz KMAG.

dacia sandero

Dacia sandero je bil lani najbolje prodajani avtomobil v EU. V Sloveniji je zasedel 17. mesto. Foto: Matej Štakul

Med razlogi za dodaten dvig cen in celo umik najcenejših modelov se zadnja leta pogosto navaja še težave z dobavnimi verigami zaradi covida in nato vojne v Ukrajini, vendar ta teorija ne drži v celoti. »Opuščanje proizvodnje najcenejših avtomobilov se je začelo že nekaj let pred covidom,« opozarja Tyson Jominy, podpredsednik ameriškega analitičnega podjetja J. D. Power. Odločitev o ustavitvi proizvodnje forda fieste je denimo padla že leta 2019, ko pandemije še ni bilo na obzorju. Po tej pa se je omenjena strategija še zaostrila. »Po covidu in težavah v dobavni verigi smo opazili, da podjetja v svoji ponudbi dajejo prednost dražjim modelom, pri teh pa v ospredje postavljajo večji obseg vsebin in funkcij, da bi zvišali cene transakcij.«

Težave z dobavnimi verigami so proizvajalcem pravzaprav omogočile, da so še pospešili zastavljeno strategijo. »Nekateri proizvajalci preprosto ne ponujajo več ugodnih različic modelov – torej tistih z malo opreme in 'šibkimi' motorji. Namesto tega se industrija osredotoča na dobičkonosne različice in modele z višjimi maržami. Stranke, ki bi bile zadovoljne z avtomobilom z manj opreme, takih tako ne najdejo več v ponudbi,« je med krizo pri dobavi polprevodnikov ugotavljal nemški ADAC. »Mimogrede, to ne more biti posledica pomanjkanja polprevodnikov, saj imajo prav dragi modeli z dobro opremo precej več teh komponent kot ugodni. Ali ne bi morali potem prav te umakniti iz programa?«

Opuščanje najcenejših avtomobilov se je začelo že nekaj let pred covidom. Podjetja v svoji ponudbi dajejo prednost dražjim modelom, pri teh pa v ospredje postavljajo večji obseg vsebin in funkcij, da bi zvišala cene transakcij.

Tyson Jominy, J. D. Power

Nove generacije preskočijo vstopne modele

Cilj proizvajalcev je, seveda, s čim manj težavami in tveganji ustvariti čim več dobička. K trenutni strategiji obračanja hrbta poceni modelom in osredotočanja na dražje so pripomogli tudi pogoji financiranja. Mladi, ki so najpogostejši kupci vstopnih modelov poceni avtomobilov, so imeli zaradi prekarnih oblik dela, pogodb za določen čas in drugih neugodnih razmer ob vstopu na trg dela v zadnjih dveh generacijah več težav s kreditno sposobnostjo. Milenijci in pripadniki generacije Z so namreč na trg dela vstopili prav med gospodarsko krizo in pandemijo. Ko so postali kreditno sposobni, so potrebe že presegle male avtomobile. Po drugi strani so starejši in kreditno sposobni kupci v istem obdobju imeli na voljo zgodovinsko nizke obrestne mere, kar je dvignilo apetite.

V EU k dvigu cen najcenejših modelov prispeva zakonodaja, ki zahteva veliko varnostnih sistemov v vsakem novem avtomobilu, kar se pri najcenejših modelih zelo pozna. Ti zato postajajo vse manj zanimivi za kupce.

Azer Šarić, KMAG

Sandera za manj kot 9000 evrov, a brez radia, so umaknili iz ponudbe, ker ni nagovoril dovolj kupcev. Tudi kia picanto, ki se jo dobi za okoli 13 tisočakov, se je lani uvrstila šele na 62. mesto v Sloveniji, dvakrat dražja kia sportage pa na 20. mesto. To ni lokalni trend, temveč svetovni. Pri čemer se cene dobičkonosnih modelov še dvigujejo. »Iskreno povedano, ljudje, ki imajo denar za trošenje, ki so uveljavljeni v svojih karierah, ki imajo stalni dohodek, dobro kreditno sposobnost in vse drugo ... ne kupujejo honde civic,« pravi Tom McParland, ameriški svetovalec za nakup avtomobilov. »Kupujejo družinske avtomobile.« Pri tem ima v mislih velike športne terence s cenami okoli 60.000 evrov. 

Priporočamo