Izraza lep in grd sta pogosto del besednjaka, ko beseda nanese na avtomobile, pri čemer velja, da je lepih vse več, grdih pa malo. »Od nekdaj lepe so Ljubljanke slovele, al' lepši od Urške bilo ni nobene.« Se še spomnite verza iz balade Franceta Prešerna o Povodnem možu? Lahko bi ga priredili, v naslovno vlogo pa postavili jaguarja. Jaguarja XK120. Ta je med letoma 1948 in 1954 skrbel, da so se tako moškim kot ženskam ob pogledu nanj šibila kolena, osvojil pa je tudi srca številnih zvezdnikov, med drugimi hollywoodskih igralcev Clarka Gabla, Garyja Cooperja, Humphreyja Bogarta in Tyrona Powerja, ki so ga zapeljali v svojo garažo. Podobnih srečnežev je bilo natančno 12.055.
Ta dvosedežnik je bil prvič na ogled na salonu v Londonu, in sicer še kot prototip s številko šasije 660001. Ljudje so bili navdušeni, zato se je prvi mož podjetja William Lyons odločil, da pohiti s serijsko proizvodnjo. Prvih 242 avtov v letu 1948 je bilo izdelanih iz lesa in aluminija, poznejši so bili jekleni in zato 51 kilogramov težji. Pri čemer je bila največja hitrost tega 4,39 metra dolgega športnega avtomobila za tisto obdobje zavidljivih 190 kilometrov na uro. Šlo je za najhitrejši serijski avto tistega časa. Še hitrejša je bila različica brez vetrobranskega stekla, ki so jo na dirkališču pognali vse do 217 kilometrov na uro. Avto je bil sicer naprodaj v treh različicah, kot kabriolet z volanom na levi ali desni strani ter kot kupe (z letom 1951). Lastnik povsem prvega XK120 je postal Clark Gable.
Na dražbi so zanj iztržili 396 evrskih tisočakov
Jaguar XK120 si je veliko delov delil z bratom mark V, 3,4-litrski šestvaljni motor pa je bil precej napreden in je uporabljal 80-oktanski bencin, njegova moč je bila 160 konjev (119 kW). Večino prvih avtov so izvozili, največ onkraj luže. Slabost tega odprtega dvosedežnika je bila pomanjkljiva zaščita pred slabim vremenom. Lahko zložljivo platno je bilo nameščeno za sedežema, vrata pa niso imela zunanjih kljuk. Vetrobransko steklo je bilo snemljivo. Tako kabriolet kot kupe sta imela v notranjosti veliko dodatkov iz lesa in usnja, platišča so bila 16-palčna, Pirellijeve pnevmatike pa dimenzije 185. Z leti je motor postajal vse močnejši, najmočnejša različica je imela moč 223 konjev (164 kW). Med prvimi, ki so avto preizkusili, so bili novinarji revije The Motor, in sicer novembra 1949. Prince Bira je tako na dirkališču Silverstone XK120 pognal do 200,5 kilometra na uro, izmerjeni pospešek do stotice je bil deset sekund, povprečna poraba goriva pa 14,3 litra. Cena testnega vozila je bila 1263 funtov.
XK120 je nastopil na številnih dirkah in relijih, tudi na slovitem Le Mansu in preizkušnji Mille Miglia, ter dosegel kar nekaj hitrostnih rekordov. Prvega že leta 1949, ko je bila največja dosežena hitrost na leteči milji 213,393 kilometra na uro. Z leti so hitrost povečevali, že leta 1953 pa je na leteči milji dirkač Norman Dewis na zaprtem delu avtoceste pognal vse do izjemnih 277,470 kilometra na uro. Izmed vseh izdelanih XK120 jih je bilo 7606 kabrioletov, od tega jih je 1170 imelo volan na desni in 6436 na levi strani, avto pa ostaja priljubljen še danes. Leta 2016 so ga tako na dražbi hiše Bonhams prodali za rekordnih 396.000 evrov.
Po 15 minutah z XK120 postaneš na ti
Ponosni lastnik XK120 je tudi Američan Jon Strader. Njegov je obarvan modro. »Tako 'umazanega' zvoka nisem slišal še nikoli prej,« se spominja, ko je avto videl in slišal prvič. »Ko sem tega jaguarja še zapeljal, me je v hipu osvojil. Vedel sem, da sem našel avto svojih sanj. Modri XK120 zame ni zgolj urejen avto, postal je del mojega življenja.« Dan nakupa si je zapomnil za vselej, in sicer 19. marec 1973, zanj pa je plačal 2000 ameriških dolarjev. Šasija njegovega XK120 je imela številko 674794, v tovarni v Coventryju pa so ga izdelali 22. januarja 1954. V letu Straderjevega rojstva. Njegov je nekaj posebnega, ker ima tako imenovano specialno opremo, s katero se jih lahko pohvali zgolj 23. Od tega jih ima dvanajst volan na levi strani. Le šest naj bi jih preživelo vse do danes in večina teh primerkov naj bi bila v Evropi. Straderjev je edini v ZDA, po njegovem pripovedovanju pa ima motor moč 200 konjev, 40 več kot prva različica.
»Kdor je avto vozil, ve, da se položaj pri sedenju sprva zdi nekoliko nenavaden, čeprav je udoben, volanski obroč pa je velik in težek, zato parkiranje ni enostavno. A že 15 minut, preživetih v avtu, je dovolj, da razumete, kako deluje, in z njim postanete na ti. Zvok šestvaljnega motorja je globok, avto pa tudi zavoljo svoje starosti zahteva posebno nego in pozornost. Kljub temu vozniška izkušnja kmalu postane ena najboljših, kar si jih lahko zamislite. Ker gre za nekoč najhitrejši serijski avtomobil na svetu, pa ste skoraj dolžni videti, kam vas zmogljivost lahko pripelje,« še pravi Strader. Ker so kar 60 odstotkov vseh XK120 izvozili, je Jaguar postal finančno uspešno podjetje, prav po zaslugi številnih slavnih lastnikov in zmag na različnih dirkah pa je bil del proizvodnje vse do leta 1954, ko ga je zamenjal model XK140. Ta je imel podobno zasnovo, a je bil prostornejši, poleg tega so ga opremili z izboljšanimi zavorami in teleskopskimi amortizerji.