Nedavni požar na električnem avtomobilu, ki je ohromil promet med predoroma Trojane in Podmilj, je znova obudil vprašanje, kako vnetljivi so dejansko električni avtomobili in ali je njihova velika vnetljivost mit ali resnica. Ni jih malo, ki glasno govorijo, da se električni avtomobili vnamejo pogosteje kot klasično gnani, a statistika govori nasprotno: nedavna raziskava podjetja AutoinsuranceEZ je namreč pokazala, da je zgolj 0,03 odstotka možnosti, da se iz takšnih ali drugačnih vzrokov vname baterijsko električno vozilo, medtem ko je možnost za kaj takšnega pri avtomobilih z motorjem z notranjim zgorevanje 1,5 odstotka ali kar 50-krat večja.

Seveda je bilo pred leti na cestah občutno manj električnih avtomobilov, zato je bilo tudi požarov manj, danes pa se jih globalno vozi že več kot 40 milijonov. Posledično je tudi požarov več.

0,03 odstotka je možnosti, da se vname baterijsko električno vozilo, pri avtomobilih z motorjem z notranjim zgorevanjem je verjetnost 50-krat večja.

Tesla zagori petkrat na milijardo prevoženih milj

»Za javnost so bolj zanimivi požari električnega vozila kot pa klasičnega vozila. V Sloveniji v povprečju zagori eno fosilno vozilo vsak dan, a ta objava ni preveč zanimiva, razen če pri tem pogori celo hiša ali zaprejo predor in nastane avtocestni zastoj. Ko pa nekje na drugem koncu sveta zagori ena tesla, o tem senzacionalistično pišejo in poročajo vsi ter s tem povzročajo pri ljudeh občutek, da so električni avtomobili zelo vnetljvi,« pravi Nejc Šter iz inštituta Metron, ki se ukvarja z razvojem električnih vozil. Tesla je izpostavljena z razlogom, saj so njihovi električni avtomobili najbolj priljubljeni. Kljub temu prvi človek podjetja Elon Musk trdi, da so tesle požarno izjemno varne. Tako izpostavlja podatek, da pri teslah na milijardo prevoženih milj pride do zgolj petih požarov, medtem ko po uradnih podatkih ameriške zveze za požarno zaščito en običajen avto zagori na vsake tri minute, kar pomeni 55 požarov na milijardo milj.

Dejstvo je, da proizvajalci električnih avtomobilov požar jemljejo resno, zato tehnologija ves čas napreduje, saj celica ne sme zagoreti niti ob resnih poškodbah baterijskega prostora, se pravi, da bodo v prihodnosti električna vozila vse bolj varna. Pomembno pa je izpostaviti tudi, da je požar na električnem vozilu za potnike manj nevaren kot na fosilno gnanem avtomobilu, saj se plamen širi počasneje in ne zajame celotnega vozila v kratkem času, kot se zgodi pri razlitju bencina ali nafte. In kaj je glavni razlog, da se baterija vname? Najpogosteje gre za napako v proizvodnji ali poškodbo, do požara pa lahko pride tudi, če programska oprema, ki baterijo varuje pred tem, da bi dobila preveč ali premalo električne energije, poklekne. To velja za vse litij-ionske baterije, tudi tiste v pametnih telefonih ali kje drugje, ki jih letno izdelajo več kot osem milijard. Ker ta številka iz leta v leto raste, je tudi požarov vse več. Sicer pa požare v povezavi z električnimi vozili vodi tudi spletna stran evfiresafe.training, glede na njihovo statistiko pa so od leta 2010 zabeležili le 511 požarov, kjer je baterija tudi zagorela. »Verjetnost požara se iz leta v leto manjša. Precej vozil cenejšega ranga ima vgrajeno litij železo fosfatno LFP baterijo, ki tudi pri najhujših nesrečah težko zagori. Razvoj je bliskovit in nikakor ne smemo predpisov in svojih pogledov na električna vozila osnovati na kakšnih 10 let starih podatkih. Strokovna javnost sedaj razume, da so električna vozila brez dvoma bolj varna kot klasična,« še pravi Šter.

Za javnost so bolj zanimivi požari električnega vozila kot pa klasičnega vozila. V Sloveniji v povprečju zagori eno fosilno vozilo vsak dan, a ta objava ni preveč zanimiva, razen če pri tem pogori celo hiša ali zaprejo predor in nastane avtocestni zastoj. Ko pa nekje na drugem koncu sveta zagori ena tesla, o tem senzacionalistično pišejo in poročajo vsi ter s tem povzročajo pri ljudeh občutek, da so električni avtomobili zelo vnetljvi.

Nejc Šter, inštitut Metron

 

Gašenje električnega vozila tudi za gasilce nevarno

Kaj storiti če ste nekje udeleženi v požar z električnim avtomobilom? Kot voznik seveda najprej izklopite vozilo, saj s tem zmanjšate nevarnost dodatnih neugodnih posledic za 99 odstotkov. Nikar sami ne posegajte v vozilo, kajti visoka napetost na človeka še nikoli ni dobro delovala. Zanimivo je, da tudi gašenje z vodo ni prav nič nevarno, celo nasprotno, zaželeno je, ker hladi baterijo. Kajti če gori vozilo in jedro požara ni baterija, lahko gasimo popolnoma normalno z vsemi tipi gasilnikov. Če pa gori baterija, gašenje s klasičnimi gasilniki nima smisla. Pri dalj časa trajajočem požaru pa se je bolje umakniti na varno razdaljo, saj baterijo lahko raznese. Celo za gasilce pa gašenje predstavlja kompleksno nalogo, saj proizvajalci nimajo enotno urejene izvedbe električnih inštalacij. Vsak proizvajalec mora sicer doseči neko stopnjo kakovosti doseganja standardov, kako pride do tega, pa je prepuščeno posameznemu proizvajalcu. Gasilci tako pojasnjujejo, da električna vozila zanje predstavljajo nevarnost prenosa električne energije na telo posredovalca pri interveniranju: »Gašenje tovrstnega požara pa zahteva poseben pristop in ustrezno zaščito gasilca. Poleg tega je dostop do baterijskega sklopa v začetni fazi gorenja pogonske baterije zaradi zaščitnega ohišja običajno onemogočen, baterija pa lahko zaradi kemijske sestave gori dolgo časa.«

Priporočamo