Na cestah sicer še ni zdržal 100 let, kot bi sodili po njegovem imenu, toda century, ki ga je Toyota predstavila leta 1967, je močno opozoril nase. Ni bil namreč le avto, temveč simbol japonske kulture, natančnosti, prefinjenosti in brezčasne elegance. S poudarkom na luksuzu so ga zasnovali kot odgovor na potrebe najvišjih slojev japonske družbe – politikov, poslovnežev in celo cesarske družine. Čeprav je, ko beseda nanese na luksuz, globalno veliko bolj prepoznavna znamka Rolls-Royce, je century v deželi vzhajajočega sonca zasedal posebno mesto. Ni kričal s svojo zunanjostjo, saj je njegov dizajn ostal preprost in elegantno konservativen. V marsičem je spominjal na bonsaj, ki izžareva mir in zrelost.
Century je bil zastavonoša Toyote, ime pa je dobil, ker je na cesto zapeljal istega leta, ko bi ustanovitelj podjetja Sakiči Tojoda praznoval stoti rojstni dan. Za pogon so zadolžili trilitrski osemvaljnik, avto pa je v prvi generaciji skorajda nespremenjen zdržal 30 let. Dolžinska mera osnovne različice je bila zajetnih 5,12 metra, podaljšane limuzine pa celo 5,77 metra. Del serijske opreme je že z letom 1971 postala avtomatska klimatska naprava, kar je bila takratna inovacija. Prodajni uspeh je avto doživel med letoma 1985 in 1989, ko je ekonomija na Japonskem cvetela in so prodajo podvojili s 1027 na 2217 enot.
Vedno je bil pred časom
Mnogi se tega avtomobila spominjajo, ker je bil vedno pred časom, poosebljal je uspeh japonskega obrtništva, udobje potnikov pa je bilo pisano z veliko začetnico. Del opreme je bilo tako zračno vzmetenje, sedeži so imeli masažno funkcijo. »Century ni avtomobil, ki bi ga izbrali, da bi se pokazali svetu. Izberete ga, ker razumete, da je prava moč v tišini, prava eleganca pa v spoštovanju do detajlov,« je dejal Takaši Jamamoto, vodja razvojne ekipe. Avto sicer nosi močno simboliko. Na maski je namreč emblem s tremi feniksi, mitološkimi pticami, ki simbolizirajo mir, srečo in dolgo življenje. Vrednote, ki so globoko vtkane v japonsko kulturo. Nekoč je japonski poslovnež, ki je bil lastnik centuryja, pripovedoval, kako je med pomembnim sestankom v Tokiu nepričakovano naletel na dolgoletnega konkurenta. Namesto običajne napetosti mu je rekel: »Vidiš, ko vozim century, se zdi, da je čas ustavljen. Tudi najin spor je izgubil pomen.« Le nekaj kasneje je eden od njiju predlagal sodelovanje, ki je pripeljalo do uspešnega poslovnega partnerstva. Century tako ni bil samo avto, bil je tudi tihi mediator.
Legenda pravi, da se je pred mnogimi leti s toyoto century prevažal tudi japonski cesar. Ko je prvič sedel vanjo, so ga vprašali, kaj si misli o notranjosti. Cesar se je nasmehnil in rekel: »V tem avtu ne čutim le luksuza, ampak spoštovanje do tradicije in svojega ljudstva. Century ni le vozilo, ampak premišljena umetnina na štirih kolesih.« Ko pa so ga vprašali še, ali želi sam voziti, je z nasmeškom odvrnil: »Ne, ta avto je namenjen, da me varno popelje, sam pa bom raje užival v poti.« In prav uživanje kot posledica udobja z veliko začetnico je bila največja odlika tega avta, za katerega so mnogi dejali, da je kot plavajoči otok. Tako mirno voziš, da skoraj zaspiš.
Za poslovneže in vladne uradnike
Po 30 letih so se odločili, da je čas za drugo generacijo, ki pa je bila še vedno zelo podobna prvi. Petlitrski bencinski motor je imel moč 280 konjev (206 kW), za prenos moči pa je skrbel štiristopenjski samodejni menjalnik. Bila je prvi in edini japonski avto z motorjem, vgrajenim spredaj, in pogonom na zadnji kolesi, prvič so vgradili dvanajstvaljnik. Century je bil v omejenih količinah naprodaj tudi v Evropi, na Kitajskem in na Srednjem vzhodu, oglaševali pa so ga kot avto za poslovneže in vladne uradnike. Za potrebe promocije in testiranja so jih 100 z volanom na levi strani poslali tudi na ameriški trg. Šlo je za najbolj luksuzno in prestižno toyoto, pozicionirano celo nad lexusom. Kljub temu pa ni bila povezana z bogastvom, kot so na primer lastniki rolls-roycea ali maybacha. Cena centuryja je bila 11,4 milijona jenov, kar je bilo enako 100.000 ameriškim dolarjem. Konec proizvodnje za drugo generacijo je prišel 4. februarja 2017, v dobrih 20 letih so jih izdelali 9573.
Nekaj posebnega je bila različica century royal iz leta 2006, ki je bila državniški avto, uporabljal ga je tudi japonski cesar. Izdelali so tri, njihova cena je bila pol milijona dolarjev. Bil je nadvse luksuzen in je v dolžino meril razkošnih 6,15 metra. Trenutno je na cestah tretja generacija, njena proizvodnja pa je omejena na 50 vozil na mesec. Kot pri prejšnjih dveh generacijah sta znova najpomembnejša udobje in priročnost za potnike zadaj. Sedež je tako mogoče spremeniti v ležalnik. Leta 2023 so century poimenovali tudi luksuznega športnega terenca, ki pa razen imena z originalom nima kaj dosti skupnega. Glede na sodobne trende gre za priključni hibrid kot kombinacijo bencinskega in dveh električnih motorjev.