Ko ženska pride v določena leta, si morda želi le miru. A kot ugotavlja kritična analiza, ki jo povzemamo po pisanju The Guardiana, te možnosti nima več. Nekoč tema, o kateri se je šepetalo le za zaprtimi vrati, je danes postala osrednja točka bleščečega marketinga.
Vstopili smo v dobo »menopavzne zlate mrzlice«: obdobje, ki ženske morda res opolnomoči, a jih hkrati pušča ranljive za finančno izkoriščanje, dezinformacije in ogromen plaz oglasov. Motor te nove industrije poganjajo – uganili ste – družbena omrežja in presenetljivo, zvezdnice same.
Zvezdniški sijaj na vročinskih oblivih
Če je bila menopavza nekoč sramota, ki jo je bilo treba skriti, je danes postala skorajda modni dodatek za zrele zvezdnice. Igralka Naomi Watts je lansirala lastno linijo »Stripes« za nego kože in las v menopavzi. Gwyneth Paltrow s svojim imperijem Goop že dolgo cilja na to demografsko skupino z dodatki, Drew Barrymore in Oprah Winfrey odkrito govorita o svojih izkušnjah in želita podreti tabuje.
Ta zvezdniška odkritost je dvorezen meč. Po eni strani normalizira pogovor. Po drugi strani pa ustvarja novo, izjemno donosno tržišče, ki ga akademiki imenujejo kar »meno marketing«.
To je trg, ki namesto o zdravljenju raje govori o »obvladovanju« s pomočjo dragih kolagenskih zvarkov, pomirjujočih gelov in vitaminskih dodatkov. Težava? Vsi ti izdelki se nam ponujajo kot rešitev na hitro za izjemno zapleteno in premalo raziskano vprašanje.
Slovenska realnost in mnenje stroke
Ta trend ni omejen na Hollywood ali Veliko Britanijo. Tudi v Sloveniji je po ocenah v obdobju prehoda v menopavzo ali po njej več kot 100.000 žensk. To je ogromna skupina, ki je desetletja veljala za zapostavljeno, zdaj pa jo je zavohal agresivni kapitalizem.
A kaj o vsem tem pravijo slovenski ginekologi?
Stroka je pri sodobni obravnavi menopavze jasna: pristop mora biti individualen. Ne obstaja »ena rešitev za vse«, kot skušajo prikazati oglasi. Za ženske z zmernimi do hudimi simptomi (vročinski oblivi, nespečnost, suhost nožnice) sodobna ginekologija poudarja, da je pravočasen začetek hormonske nadomestne terapije (HNT) najučinkovitejša in varna rešitev. Zgodbe o tveganjih so danes, z novimi, bioidentičnimi hormoni in transdermalnim nanosom (prek kože), v veliki meri ovržene, če je terapija predpisana ustrezni kandidatki. HNT dokazano ščiti tudi pred osteoporozo.
Medtem ko zvezdnice promovirajo eksotične rastline, kot so ašvaganda ali gobe levja griva, ginekologi opozarjajo, da večina teh dodatkov nima trdnih kliničnih dokazov o učinkovitosti pri lajšanju menopavznih simptomov. So del »hitre širitve nereguliranih zasebnih podjetij«, pred katerimi svarijo akademiki. Stroka se strinja, da so prehrana, redno gibanje in obvladovanje stresa ključni. Vendar opozarjajo, da to pogosto ni dovolj za obvladovanje hudih simptomov, ki jih povzroča padec hormonov.
Od tabuja do tržnice
Dejstvo je, da menopavza ni enotna izkušnja. Nekatere ženske jo komaj opazijo, druge pa se počutijo tako slabo, da imajo samomorilne misli (to doživi kar ena od desetih žensk v tej skupini). Ta raznolikost je sanjska za tržnike. Premaknili smo se iz časov, ko se je beseda »menopavza« komaj izgovorila, v dobo, ko težko najdemo podkast, ki ne bi razpravljal o testosteronskem gelu. A žalostno je, da ob vsem tem hrupu nismo nujno nič bolje obveščeni o možnostih zdravljenja, kot smo bili pred dvajsetimi leti.
Potrebujemo zlato sredino: svet, kjer menopavza ni niti tabu niti nenehno tržena. Namesto da kupujemo marketinški ekvivalent »lopate« – najdonosnejšega orodja iz časov zlate mrzlice – bi morale ženske zahtevati dejansko izobraževanje in dostop do preverjenih medicinskih rešitev.