Zdi se, da so največje stvari na spletu nastale, ko so želeli mladi računalniško podkovani moški priti v stik z ženskami. Facebook je nastal leta 2004, njegov prvotni namen pa je bil spletno zalezovanje sošolk in znank. Leto pozneje je podobno idejo imela skupina nekdanjih Paypalovcev. Steve Chen, Chad Hurley in Jawed Karim so na valentinovo leta 2005 zagnali spletno stran youtube.com. Njen slogan je bil »vklopi se, zapleti se« (Tune In, Hook Up).

Spletna stran je zares zaživela 23. aprila istega leta, ko je bila vzpostavljena možnost objavljanja videov. Prvi video je objavil Karim. Gre za legendarni posnetek »Jaz v živalskem vrtu«. Dolg je 19 sekund, nastal pa je v živalskem vrtu v San Diegu. Do danes je zbral že 348 milijonov ogledov.

Video je z današnjega vidika morda nenavaden in dolgočasen. Prikazuje zgolj človeka, ki deli, kaj v tistem trenutku počne. Tudi to ni naključje. Ustanovitelji so namreč platformo oblikovali z namenom, da bi uporabniki in uporabnice nanjo objavljali videoposnetke svojega početja. Končni cilj objav pa naj bi bilo navezovanje stikov z drugimi uporabniki. Youtube je s časom nekoliko zakril svoje korenine. S pomočjo agencije za stike z javnostjo so razširili veliko bolj znano zgodbo, da se je zamisel za platformo rodila zaradi dveh zgodovinskih dogodkov. Prvi je bil veliki škandal ob zaključku koncerta ob polčasu super bowla leta 2004, ko je Justin Timberlake odtrgal del nedrčka Janet Jackson, njegova vsebina pa se je v živo razkrila širni ameriški in svetovni javnosti. Drugi dogodek je bil grozoviti cunami po potresu v Indijskem oceanu leta 2004. Ker teh dveh posnetkov tedaj ni bilo enostavno najti na spletu, naj bi padla ideja za platformo, na kateri bi bilo iskanje takšnih posnetkov veliko lažje.

Spletni arhiv razkriva resnico youtuba

Ni nujno, da je omenjena zgodba v celoti izmišljena. Ni pa inspiracija za osnovno platformo youtube. To lahko izvemo po zaslugi spletnega arhiva Way Back Machine, kjer lahko vidimo vstopno stran youtuba z 28. aprila 2005 oziroma pet dni po prvi objavi videa. Na strani najdemo več okenc, kjer lahko označimo, katerega spola smo, katerega spola naj bo oseba, ki jo iščemo, ter njeno najnižjo in najvišjo starost. Gre za univerzalna vprašanja sleherne aplikacije za iskanje zmenkov.

Da je bil youtube zamišljen kot stran za iskanje zmenkov s pomočjo videoposnetkov, sta priznala tudi Hurley in Chan. Povedala sta še, da so za začetek delovanja portala želeli pridobiti privlačne mlade uporabnice in jim v zameno za sodelovanje na strani ponudili tudi finančne spodbude. Ponekod se omenja 20 dolarjev, drugod 100 dolarjev. Oglase za sodelovanje so objavili na portalu Craigslist, nekakšnih ameriških spletnih malih oglasih. Zanimanja vseeno ni bilo. Tinder je sedem let kasneje stvar zastavil bolj premišljeno in od uporabnikov zahteval le fotografije.

Ker platforma za zmenke ni zaživela, so se jo v nadaljevanju odločili odpreti za splošno objavljanje videoposnetkov. Nova funkcija je bila hit, že leta 2006 pa je Google platformo kupil za več kot 1,6 milijarde dolarjev in v 19 letih ustvaril oglaševalskega in medijskega velikana, ki konkurira celo velikim televizijskim hišam. Spletna stran Statista pravi, da je youtube lani zabeležil že več kot 2,5 milijarde gledalcev. Po podatkih Googla pa uporabniki vsako minuto na youtube naložijo za več kot 500 ur videoposnetkov.

Priporočamo