Rdeči, rumeni in zeleni luči na semaforju se v prihodnosti utegne pridružiti še četrta luč, in sicer bele barve. Namenjena bi bila usklajevanju prometa, kadar so v križišču prisotna avtonomna vozila.

Kako bi sistem deloval

Raziskovalci z Univerze North Carolina State v ZDA so predlagali uvedbo bele luči na semaforjih, ki bi izboljšala komunikacijo med avtonomnimi vozili in človeškimi vozniki. Bela luč bi se prižgala, kadar bi se križišču približalo zadostno število samovozečih avtomobilov. Človeškim voznikom bi bela luč sporočala, naj preprosto sledijo vozilu pred seboj. Po računalniških modelih bi sistem zmanjšal zastoje, izboljšal pretočnost prometa, povečal varnost in celo zmanjšal porabo goriva. 

»Naše raziskave kažejo, da več ko je avtonomnih vozil na cesti, bolj tekoče in varno poteka promet.«

Ko bi sistem zaznal, da se križišču približuje dovolj avtonomnih vozil, bi se vključila bela luč, ki bi komunicirala z njihovimi vgrajenimi računalniki. Ti bi usklajevali premike in hkrati vodili tudi voznike običajnih avtomobilov, ki bi preprosto sledili toku prometa. Če bi na semaforju zasvetila bela luč, bi to pomenilo, da prevzemajo nadzor algoritmi avtonomnih vozil, ki v realnem času prilagajajo gibanje glede na prometne razmere.

S samovozečimi vozili za bolj tekoč in varen promet 

»Naše raziskave kažejo, da več ko je avtonomnih vozil na cesti, bolj tekoče in varno poteka promet,« pravi pobudnik raziskave in izredni profesor gradbenega ter prometnega inženirstva Ali Hajbabaie. »Sistem ne koristi le samovozečim avtom, temveč vsem udeležencem v prometu.«

Tudi ob prisotnosti pešcev naj bi se promet z belo fazo premikal učinkoviteje. Modeli kažejo, da bi se v prihodnosti, če bi bila večina vozil avtonomnih, zamude na križiščih zmanjšale za več kot četrtino. 

samovozeče vozilo Waymo v San Franciscu

Samovozeča vozila waymo so v nekaterih mestih v ZDA že zelo razširjena. Uporablja se jih kot taksi. Foto: Maja Grobelšek

Za zdaj sistem preizkušajo le v simulacijah, vendar oblasti ponekod  že razmišljajo o pilotnih projektih. Raziskovalna skupina pripravlja fizični model v manjšem merilu, s katerim bodo lahko testirali tehnične izzive brez tveganj, ki bi jih prineslo preizkušanje v resničnem prometu.

»Po našem testnem poligonu trenutno vozijo miniaturna vozila, velika le za dlan,« pojasnjuje Hajbabaie. »Tako lahko prepoznamo morebitne težave, preden sistem preselimo na prave ceste. Odprti smo za sodelovanje z industrijo in raziskovalnimi partnerji, da bi to tehnologijo pripeljali korak bliže realnosti.«

Raziskovalci menijo, da bi lahko bela luč postala ključni element prihodnjih pametnih prometnih sistemov.

Priporočamo