Medtem ko vojna v Ukrajini izčrpava ruske vire in zahodne sankcije dušijo dostop do visoke tehnologije, Moskva ponovno obljublja revolucijo na nebu. Toda projekt Su-75 z vzdevkom »checkmate« (šah mat), zamišljen kot cenovno dostopna alternativa ameriškim lovcem pete generacije, se sooča z novo realnostjo – in novimi zamudami.

Ko so se leta 2021 na letalskem salonu MAKS razgrnile zavese in razkrile elegantno silhueto novega ruskega lovca, je bilo sporočilo Kremlja jasno: Rusija se ne umika iz tekme za prevlado v zraku. Enomotorni lovec Su-75 je bil predstavljen kot neposredni izzivalec ameriškega F-35 lightning II, vendar s ključno razliko – drastično nižjo ceno, namenjeno izvoznim trgom od Vietnama do Argentine.

Tri leta kasneje, v senci dolgotrajne in izčrpavajoče vojne v Ukrajini, se zdi, da je šahovska partija postala precej bolj zapletena, kot so si v državnem konglomeratu Rostec sprva zamišljali. Po zadnjih uradnih informacijah se časovnica za prvi polet odmika, kar odpira vprašanja ne le o inženirskih izzivih, temveč tudi o sposobnosti ruske vojaške industrije, da v času izolacije proizvede visokotehnološko orožje naslednje generacije.

Obljube o letu 2026

Sergej Čemezov, vplivni vodja Rosteca in tesen zaveznik Vladimirja Putina, je na nedavnem letalskem salonu v Dubaju poskušal pomiriti mednarodne opazovalce in potencialne kupce. Kljub prvotnim napovedim, da bo letalo že v zraku, je priznal, da potrebujejo še nekaj časa.

Od začetka invazije na Ukrajino februarja 2022 so zahodne sankcije drastično omejile ruski dostop do ključne tehnologije.

»V bistvu smo skoraj v fazi preizkusnih poletov,« je dejal Čemezov za The War Zone, pri čemer je uporabil retoriko, značilno za ruski vojaškoindustrijski kompleks, ki pogosto briše mejo med prototipom in serijsko proizvodnjo. Bolj konkreten je bil testni pilot Sergej Bogdan, ki je razkril, da se bodo preizkusni poleti verjetno začeli v začetku prihodnjega leta.

»Zrakoplov je že v proizvodni hali, zaključuje se in obstajajo določeni časovni načrti,« je zatrdil Bogdan.

Vendar pa opazovalci opažajo, da se letalo spreminja. Model, predstavljen leta 2021, ki je v dolžino meril 17,4 metra z razponom kril 11,9 metra, je doživel preobrazbo. Analiza patentov in posodobljenih maket kaže na povečanje zadnjega roba obeh kril ter spremembe na nosu in repu. Spremembe niso zgolj kozmetične, temveč nakazujejo bodisi na reševanje aerodinamičnih težav bodisi prilagajanje notranjosti za namestitev nove opreme, kar je pogost pojav pri prehodu z marketinga na fizično proizvodnjo.

Tehnične ambicije

Na papirju je Su-75 impresiven stroj. Zasnovan je tako, da doseže hitrosti med 1,8 in 2 macha ter nosi do 7400 kilogramov bojnega tovora. Ruska Združena letalska korporacija (UAC) obljublja napredne zmogljivosti nizke opaznosti (stealth), ki bi letalu omogočile delovanje v okoljih z močno protizračno obrambo in elektronskim motenjem.

Predstavitev letala leta 2021

Predstavitev letala leta 2021 / Foto: Profimedia

Toda ključno vprašanje, ki ga postavljajo zahodni obveščevalci in vojaški analitiki, ni aerodinamika, temveč avionika. Sodobni lovci pete generacije so v bistvu leteči računalniki. Zahtevajo napredne polprevodnike, senzorje in procesorje za radarje z aktivnim elektronskim skeniranjem (AESA).

Od začetka invazije na Ukrajino februarja 2022 so zahodne sankcije drastično omejile ruski dostop do te tehnologije. Čeprav Rusija išče obvozne poti preko tretjih držav, je vzpostavitev serijske proizvodnje naprednega lovca, ki temelji na pretihotapljeni elektroniki, logistična in strateška nočna mora.

Senca suhoja Su-57

Skepticizem glede časovnice razvoja Su-75 izhaja tudi iz izkušenj z njegovim večjim bratom, Su-57 (po Natovi klasifikaciji »felon«). Čemezov je v svoji izjavi ponudil streznitveno primerjavo: »Na splošno traja od deset do 15 let, da se ustvari pravo letalo.«

Zgodovina pritrjuje tej previdnosti. Prvi prototip Su-57 je poletel leta 2010, vendar je trajalo še celo desetletje, preden je prišel v serijsko proizvodnjo, pa še to v zelo omejenem obsegu. Celo v Ukrajini Rusija svoje najnaprednejše lovce Su-57 uporablja izjemno previdno, pogosto samo iz lastnega zračnega prostora, kar kaže na strah pred izgubo prestiža in tehnologije v primeru sestrelitve.

Če bo Su-75 sledil podobni razvojni krivulji kot Su-57, bi lahko operativno uporabo dočakal šele sredi tridesetih let tega stoletja. Vprašanje je, ali bo takrat na trgu še relevanten, saj Kitajska pospešeno razvija svoje lovce, ZDA pa že pogledujejo proti šesti generaciji.

 

 

Priporočamo