Pred dnevi so ljubljanski policisti v Šiški aretirali tatu, ki je s pomočjo naprave za prestrezanje signala kradel iz avtomobilov. Oškodovance je spremljal, ko so zapuščali parkirana vozila, in jim z napravo za prestrezanje signala preprečil zaklepanje vozil. Iz avtomobilov je nato kradel denarnice, računalnike, slušalke, ključe, dokumente … Na drugem koncu Ljubljane, v Novih Jaršah, pa so Ljubljančanu pred nekaj tedni, najverjetneje s pomočjo posebne elektronske naprave, ki ojača in dekodira signal elektronske kartice za odklepanje in zagon, ukradli avtomobil. Ljubljančan je imel avtomobil parkiran približno 20 metrov od svojega stanovanja, v katerem je bila tudi kartica za odklepanje vozila, kar je dovolj blizu, da tatovi s sodobnimi pripomočki ujamejo in ojačajo signal, odklenejo avtomobil in ga zaženejo.

Tatvine avtov

           

Daljša kot je pot signala, večjo priložnost ima tat

»Z novimi vozili, z novimi tehnologijami v vozilih, pridejo tudi novi pristopi storilcev. Vse več je motilnikov frekvenc. Storilec torej z napravo prestreže frekvenco signala, s katerim lastniku avtomobila prepreči, da zaklene avtomobil,« razlaga Irfan Beganović z ljubljanske policijske uprave. V tem primeru signal ne pride do avtomobila, kar pomeni, da se avtomobil sploh ne odzove. Tako lahko lastnik že sliši, da se avtomobil ni zaklenil, kljub temu pa policisti svetujejo, da voznik vsakič tudi fizično preveri (pokljuka), ali je avtomobil zaklenjen. Tudi sicer je avtomobil priporočljivo zaklepati takoj ob izstopu iz avtomobila, čeprav daljinsko zaklepanje deluje tudi na razdalji več deset metrov. »Daljša kot je pot signala, več časa ima storilec, da prestreže frekvenco signala,« pravi Beganović. Čeprav opaža, da je tovrstnih tatvin vedno več, pa v isti sapi poudarja, da večina tatov pri vlomih v avtomobile še vedno uporablja predvsem fizično silo in »fizične« pripomočke za vlamljanje.

Storilci uporabljajo “extender”, podaljševalnik dosega, ki lahko z večje razdalje zazna signal ključa. V zadnjih petih letih smo obravnavali nekaj tovrstnih primerov na območju PU Ljubljana, v tujini pa je tak način izvrševanja tatvin že zelo pogost.

Irfan Beganović, PU Ljubljana

Skriti gumb za prekinitev dotoka goriva

Tudi v Ljubljani pa se že pojavljajo tatvine avtomobilov s pomočjo ojačitve signala kartice za odklepanje in zagon vozila (ko je kartica v avtomobilu, se avtomobil prižge zgolj s pritiskom na gumb), vendar pa so te redke. »Storilci uporabljajo 'extender', podaljševalnik dosega, ki lahko z večje razdalje zazna signal (elektronskega, op. p.) ključa. V zadnjih petih letih smo obravnavali nekaj tovrstnih primerov na območju PU Ljubljana, v tujini pa je tak način izvrševanja tatvin že zelo pogost,« razlaga Beganović. Ko »extender« pridobi signal, povezavo prenese na svoj dekoder in ga nato uporablja kot ključ.

In kako se proti tovrstnim tatvinam sploh zaščititi? Beganović pojasnjuje, da so že povsem dostopne torbice oziroma etuiji, ki blokirajo signal, na spletu pa je mogoče najti še več enostavnih rešitev za hrambo, predvsem različne škatlice iz aluminija. Nekateri zaščitni ukrepi pa terjajo nekoliko več angažiranosti in denarja. Avtoelektričar lahko v avto na skrito mesto vgradi gumb oziroma stikalo, za katero ve samo voznik in s katerim lahko lastnik dodatno prepreči sam zagon ali pa dotok goriva.

Ljubljanski policisti preiščejo 30 odstotkov tatvin avtomobilov

Na območju ljubljanske policijske uprave so lani obravnavali 154 tatvin avtomobilov, po za zdaj še neuradnih podatkih za leto 2024 pa tatovi še vedno najpogosteje kradejo Renaultove avtomobile (74). V zadnjem času so za tatove zelo zanimivi tudi avtomobili znamke Peugeot (lani so jih na območju cele ljubljanske policijske uprave ukradli 15), stalnica so tudi tatvine Volkswagnovih avtomobilov (13). Stalnica pa so tudi lokacije, kjer se zgodi največ tatvin avtomobilov. To so parkirišča v blokovskih in spalnih naseljih, po možnosti blizu obvoznice, ki tatovom omogoča hiter beg. Nove Fužine, Nove Jarše, Štepanjsko naselje, Ježica, Koseze … so zato območja v Ljubljani, kjer so tatvine najpogostejše. Avtomobili z ljubljanskih parkirišč, ki jih ne razrežejo in prodajo po delih, pa nato najpogosteje potujejo na Hrvaško ali v Srbijo. Ljubljanski policisti so lani uspešno preiskali 30 odstotkov tatvin avtomobilov.

Zasačili Srba z ukradenim peugeotom

Ljubljanski policisti so pretekli teden na ljubljanski obvoznici ustavili voznika avtomobila peugeot 5008 in ugotovili, da je 45-letni srbski državljan vozi ukraden avtomobil. Izkazalo se je, da je v avtomobil vlomil s pomočjo fizične sile, nato pa ga zagnal z računalnikom. Policisti so ukradeni avtomobil zasegli in ga vrnili lastnici, tat pa je moral na zaslišanje pred preiskovalnega sodnika in nato v pripor.

Priporočamo