Pred dnevi so ljubljanski policisti v Šiški aretirali tatu, ki je s pomočjo naprave za prestrezanje signala kradel iz avtomobilov. Oškodovance je spremljal, ko so zapuščali parkirana vozila, in jim z napravo za prestrezanje signala preprečil zaklepanje vozil. Iz avtomobilov je nato kradel denarnice, računalnike, slušalke, ključe, dokumente … Na drugem koncu Ljubljane, v Novih Jaršah, pa so Ljubljančanu pred nekaj tedni, najverjetneje s pomočjo posebne elektronske naprave, ki ojača in dekodira signal elektronske kartice za odklepanje in zagon, ukradli avtomobil. Ljubljančan je imel avtomobil parkiran približno 20 metrov od svojega stanovanja, v katerem je bila tudi kartica za odklepanje vozila, kar je dovolj blizu, da tatovi s sodobnimi pripomočki ujamejo in ojačajo signal, odklenejo avtomobil in ga zaženejo.
Daljša kot je pot signala, večjo priložnost ima tat
»Z novimi vozili, z novimi tehnologijami v vozilih, pridejo tudi novi pristopi storilcev. Vse več je motilnikov frekvenc. Storilec torej z napravo prestreže frekvenco signala, s katerim lastniku avtomobila prepreči, da zaklene avtomobil,« razlaga Irfan Beganović z ljubljanske policijske uprave. V tem primeru signal ne pride do avtomobila, kar pomeni, da se avtomobil sploh ne odzove. Tako lahko lastnik že sliši, da se avtomobil ni zaklenil, kljub temu pa policisti svetujejo, da voznik vsakič tudi fizično preveri (pokljuka), ali je avtomobil zaklenjen. Tudi sicer je avtomobil priporočljivo zaklepati takoj ob izstopu iz avtomobila, čeprav daljinsko zaklepanje deluje tudi na razdalji več deset metrov. »Daljša kot je pot signala, več časa ima storilec, da prestreže frekvenco signala,« pravi Beganović. Čeprav opaža, da je tovrstnih tatvin vedno več, pa v isti sapi poudarja, da večina tatov pri vlomih v avtomobile še vedno uporablja predvsem fizično silo in »fizične« pripomočke za vlamljanje.
Skriti gumb za prekinitev dotoka goriva
Tudi v Ljubljani pa se že pojavljajo tatvine avtomobilov s pomočjo ojačitve signala kartice za odklepanje in zagon vozila (ko je kartica v avtomobilu, se avtomobil prižge zgolj s pritiskom na gumb), vendar pa so te redke. »Storilci uporabljajo 'extender', podaljševalnik dosega, ki lahko z večje razdalje zazna signal (elektronskega, op. p.) ključa. V zadnjih petih letih smo obravnavali nekaj tovrstnih primerov na območju PU Ljubljana, v tujini pa je tak način izvrševanja tatvin že zelo pogost,« razlaga Beganović. Ko »extender« pridobi signal, povezavo prenese na svoj dekoder in ga nato uporablja kot ključ.
In kako se proti tovrstnim tatvinam sploh zaščititi? Beganović pojasnjuje, da so že povsem dostopne torbice oziroma etuiji, ki blokirajo signal, na spletu pa je mogoče najti še več enostavnih rešitev za hrambo, predvsem različne škatlice iz aluminija. Nekateri zaščitni ukrepi pa terjajo nekoliko več angažiranosti in denarja. Avtoelektričar lahko v avto na skrito mesto vgradi gumb oziroma stikalo, za katero ve samo voznik in s katerim lahko lastnik dodatno prepreči sam zagon ali pa dotok goriva.