Ob začetku tedna otroka in novega študijskega leta se je včeraj začela druga letošnja nacionalna preventivna akcija za večjo varnost pešcev Bodi viden – bodi previden. Letos jih je do 29. septembra umrlo devet. »Večletne analize kažejo, da je pešcev, ki so sami povzročili smrtno prometno nesrečo, okoli 30 odstotkov, v kar 70 odstotkih pa so povzročitelji drugi, največkrat vozniki osebnih avtomobilov. Od leta 2016 je 49 pešcev umrlo v temnem delu dneva. Niti eden ni nosil odsevnika, niti ni imel odsevne površine na oblačilih,« je povedal direktor agencije za varnost prometa (AVP) Jože Hribar.

Nekaj statistike. Letos do 29. septembra so umrli trije pešci manj kot v enakem obdobju lani. Pet jih je življenje izgubilo v trku z osebnim avtom, po eden pa v trčenju z motornim kolesom oziroma tovornim vozilom. Trije od devetih so bili za nesrečo krivi sami. Hudo poškodovanih je bilo 64. Med letoma 2017 in 2021 jih je umrlo 60, polovica v naseljih. V naseljih jih bilo hudo poškodovanih 447, zunaj naselij pa 71. Glavni trije vzroki za najhujše nesreče so bili neprilagojena vožnja (17 mrtvih), nepravilnost na strani pešca (16 mrtvih) in premik z avtom (osem mrtvih). Najnevarnejše so pozna jesen, zima in zgodnja pomlad. Se pravi, ko so dnevi krajši.

»Prav vsi smo tudi pešci. Izredno pomembno je, da jim vozniki namenijo potrebno pozornost ter zmanjšajo hitrost vožnje, pred prehodom pa jim odstopijo prednost. Pešci pa naj upoštevajo priporočilo Bodi viden – bodi previden,« svetuje Mateja Markl iz AVP. Bistvena je torej zmerna vožnja, prilagojena naj bo razmeram in prometnim predpisom. Še posebna pozornost velja na območjih brez pločnikov. Hitrost naj vozniki zmanjšajo v bližini otroških igrišč, šol in vrtcev, domov za starejše ter pred prehodi za pešce. Upoštevajo naj, da se na mokri ali spolzki podlagi zavorna pot podaljša. Trk avta v pešca pri hitrosti 50 kilometrov na uro je enak padcu z višine 9,8 metra.

Previdno tudi kolesarji
in vozniki skirojev

Za dobro vidljivost naj vozniki poskrbijo s čiščenjem vseh stekel in ogledal ter preverijo delovanje svetlobne opreme. Mobilnega telefona naj ne uporabljajo in za volan seveda sedajo le trezni. K previdnosti pozivajo tudi kolesarje na klasičnih in električnih kolesih ter uporabnike e-skirojev, kar še posebej velja za površine, ki jih uporabljajo tako eni kot drugi (lahko so fizično razmejene ali ne). Nase naj opozorijo z zvočnimi in svetlobnimi signali. V conah za pešce se, kot je znano, lahko gibljejo izključno s hitrostjo pešca, torej največ pet kilometrov na uro, še bolj varno pa je, če sestopijo.

Pravila pa morajo seveda upoštevati tudi pešci. Uporabljati njim namenjene površine, ponoči obvezno nositi odsevna telesa ali svetilko, ki oddaja belo svetlobo. Vozilo, ki vozi 40 kilometrov na uro, v temno oblečenega in neosvetljenega pešca opazi šele z razdalje 26 metrov. Če je oblečen v svetla oblačila, ta razdalja znaša 38 metrov. Če uporablja odsevna telesa, pa je viden tudi do 136 metrov daleč. AVP in policija znova opozarjata, da uporaba mobilnega telefona, slušalk, brskanje po družbenih omrežjih in podobno zmanjša pozornost pešcev celo do 60 odstotkov.

Policisti bodo v tem tednu še dodatno pozorni na ene in na druge. »Posebej na nepravilno prečkanje ceste ter nošnjo odsevnih teles in oblačil ob zmanjšani vidljivosti,« je povedal Ivan Kapun iz generalne policijske uprave. Po drugi strani bodo nadzorovali upoštevanje predpisov, ki so neposredno vezani na varnost pešcev. Še posebej se bodo osredotočili na umirjanje hitrosti na območjih, kjer se pešci zadržujejo najpogosteje.

Priporočamo