Policisti so v ponedeljek popoldan na gorenjski avtocesti ustavili 47-letnega tujega voznika tovornjaka s popolnoma izrabljeno pnevmatiko. Izločili so ga iz prometa, mu izrekli 400 evrov globe, prekrškovni postopek pa vodijo tudi za slovensko podjetje, ki je lastnik tovornega vozila. Pred dnevi pa so ljubljanski prometni policisti na avtocesti pri Logu v poostrenem nadzoru prometa ustavili 31 tovornih vozil, pri katerih so ugotovili kar 74 kršitev cestnoprometne zakonodaje. »V kar 21 primerih je bilo ugotovljeno, da vozniki niso upoštevali odredbe o omejitvi prometa tovornih vozil, pri temeljitih kontrolah pa so ugotovili še kršitve zakonodaje na področju prekoračitve časa vožnje, tehnične neustreznosti vozil in prekoračitve največje dovoljene mase vozil,« so sporočili iz ljubljanske policijske uprave. Tudi oni so ustavili šoferja tovornjaka s povsem neprimernimi in do skrajnosti obrabljenimi pnevmatikami. Gorenjski policisti so v teh dneh ujeli 26-letnega voznika brez veljavnega vozniškega dovoljenja in s preveč naloženim tovorom, kaznovali in iz prometa izločili pa so tudi tovornjakarja, ki je z 51 tonami za 11 ton oziroma 28 odstotkov presegel največjo dovoljeno skupno maso vozila. Celjski policisti so naleteli na še bolj nenavaden prizor: romunska državljana sta prevoz tovora izrednih dimenzij opravljala brez dovoljenja, voznik spremljevalnega vozila ni imel opravljenega strokovnega usposabljanja za spremljevalca izrednih prevozov, vozili nista bili niti pravilno označeni. Voznika sta manipulirala tudi s podatki na kartici, večkrat sta prekoračila čas vožnje in si nista vzela dovolj ne dnevnih ne tedenskih počitkov. Izločili so ju iz prometa, jima izrekli kazen v višini 4000 evrov, pravno osebo, za katero sta opravljala prevoz, pa oglobili s 35.200 evri.
Šoferska etika
Ali 74 kršitev, ugotovljenih pri 31 voznikih, pomeni, da je (skoraj) vsak šofer v prekršku? Ne, pravi Fadil Mušinović, generalni sekretar Zveze združenj šoferjev in avtomehanikov Slovenije. »Številke niso tako dramatične, saj običajno pri enem vozniku ugotovijo več kršitev. Največji problem so tuji vozniki, naši prevozniki so bolj dosledni pri spoštovanju zakonodaje. Vsaj kar se tiče brezhibnosti vozila,« je prepričan sogovornik. »Domačini« prej kršijo omejitev časa vožnje ali prepoved uporabe telefona za volanom, prav tako v izjemno redkih primerih vozijo pod vplivom alkohola. Slovenski vozniki so po mnenju našega sogovornika vzorni tudi v tujini. »Imamo določeno šofersko etiko,« pravi Mušinović in dodaja, da so naši vozniki v tujini pravzaprav še manj sproščeni kot doma, saj so kazni višje, za morebitno varščino nimajo denarja, tudi jezika ne poznajo.
Naš sogovornik kot težavo izpostavlja predvsem utrujenost voznikov. »Tako lastniki kot naročniki si želijo, da tovor z ene točke čim hitreje pride do druge točke. Včasih zaradi tega tvegajo dodatno plačilo globe. Gre za začaran krog, ki ga bo enkrat treba prekiniti,« izpostavi Mušinović in doda: »Kot poklicni voznik si z eno nogo vedno v prekršku.« Utrujenost je povezana s prekoračitvijo dovoljenega časa vožnje, ta pa s pomanjkanjem kadrov. Šoferji so namreč dodatno obremenjeni, voznike iz tretjih držav (Indije in Pakistana) pa tudi zaradi zakonskih omejitev težko dobijo. Po podatkih evropske komisije je vzrok za nastanek približno petine nesreč, v katerih so udeležena tovorna vozila, prav utrujenost voznika. »Če voznik spi manj kot pet ur na noč, se verjetnost za udeležbo v nesreči poveča za kar 4,5-krat. Če voznik ostane buden več kot 24 ur, dela podobne napake, kot če bi imel v krvi miligram alkohola na liter zraka,« ob tem izpostavljajo v agenciji za varnost prometa. Kršitve predpisanega počitka so sicer pogoste. Izstopa nedaven primer voznikov, ki sta brez počitka vozila kar 32 oziroma 37 ur.
Za petino več prekrškov
Slovenijo letno prečka več kot 16 milijonov tovornih vozil. Do 10. septembra lani (uradni statistični podatki za celotno lansko leto še niso na voljo) so bili vozniki tovornih vozil udeleženi v 1702 prometnih nesrečah, pri čemer so jih 62 odstotkov tudi povzročili. V teh nesrečah je umrlo pet oseb, od tega trije vozniki tovornih vozil, voznik osebnega avta in motorist. Dvaindvajset ljudi je bilo huje poškodovanih. Do konca avgusta je policija pri voznikih tovornih vozil zabeležila 30.700 kršitev prometnih predpisov, kar je 19 odstotkov več kot v enakem obdobju predlani.
Tako kot je za voznika nujno, da je za volanom pripet, je enako pomemben pravilno naložen in varno pritrjen tovor. Vožnja s preseženo največjo dovoljeno maso je nevarna in neodgovorna. »Lahko si predstavljate, kaj bi bilo, če bi se tak tovor prevrnil ali pa bi moral voznik zavirati v sili. Vsaka dodatna obremenitev vozila namreč pomeni daljšo pot ustavljanja,« so pojasnili na policiji. Veliko kršitev prevoznikov prevzamejo nase vozniki sami, ki bi sicer morali zavrniti vožnjo preobremenjenih vozil, a tega skoraj nikoli nihče ne stori.