Poročali smo že, da občani vzhodnega roba ljubljanske občine, združeni v civilni iniciativi Sostro, nasprotujejo kamnolomu v Sadinji vasi. Koncesijo za upravljanje kamnoloma ima družba Komunalno podjetje Ljubljana (KPL). V javni obravnavi je obsežna dopolnitev občinskega prostorskega načrta (DPN). Ta temeljni dokument ljubljanske prostorske ureditve opredeljuje namembnost zemljišč ter dejavnosti, ki se na njih lahko opravljajo. V okviru priprave načrta so prejeli tudi pobudo občana, ki je predlagal zaprtje kamnoloma v Sadinji vasi ter spremembo namembnosti tega območja za mirnejšo in za okolje manj obremenjujočo dejavnost.
Edini ljubljanski kamnolom
Pobuda za spremembo namembnosti ni sprejemljiva za občinski oddelek za urejanje prostora. Pri tem so pojasnili, da je območje pomemben vir mineralnih surovin v ljubljanski regiji, ki ga ne morejo nadomestiti. Kamnolom se uporablja na podlagi rudarske pravice, ki je bila podeljena leta 2000, koncesija pa velja do decembra 2025. »Kamnolom Sadinja vas je edini kamnolom z ustreznimi zmogljivostmi na območju mestne občine Ljubljana,« so zapisali.
Pobudnik zaprtja je izrazil skrb, da se bo kamnolom še širil. Na občini so sporočili, da je morebitna širitev predmet podrobnega občinskega prostorskega načrta (OPPN). Kot smo že poročali, so v iniciativi za lokacijo predlagali alternativne dejavnosti, od zapora, ki je zdaj ob Litijski cesti, do športnih in rekreacijskih površin. »Za mirne dejavnosti, kot so predlagane v pobudi (rekreacija, športne površine, medgeneracijska soseska), so namenjene površine na stavbnih zemljiščih, vezane na ostale družbene dejavnosti z možnostjo opremljanja z vso potrebno infrastrukturo. Športnim in rekreacijskim površinam so tako namenjena območja v bližini centra četrtne skupnosti Sostro, pri osnovni šoli Sostro in zadružnem domu,« so še sporočili.
Cesta bo spremenila traso
Kot smo poročali, občani nasprotujejo kamnolomu zaradi okoljskih vidikov, saj se z delovišča širijo prah in druge emisije. Kritični so tudi do tovornega prometa, saj tovornjaki vozijo skozi Sadinjo vas. Občina je v predhodnih načrtih prav zaradi tega umestila obvozno cesto. Ta naj bi v prihodnosti naselje razbremenila tranzitnega prometa tako iz kamnoloma kot naprej proti Grosuplju. Vendar občani nasprotujejo tudi predlagani trasi obvoznice. Kot smo poročali, naj bi trasa šla čez najboljša kmetijska zemljišča v zaledju Podmolnika. Traso, ki je bila v prejšnjih načrtih že potrjena, bodo malenkost prilagodili, je povedala Katarina Konda, vodja oddelka za urejanje prostora. »Trasa obvozne ceste v Sadinji vasi je bila sicer potrjena že v prejšnjih spremembah, a smo jo v manjšem delu spremenili. Prejšnja je namreč kmetijo sekala na dva dela, zato jo bomo premaknili, tako da ne bo sekala kmetije,« je povedala na zadnji seji mestnega sveta. Na javni obravnavi pa je občanom še pojasnila, da bo obvozna cesta namenjena tudi kot alternativna pot na Dolenjsko, kadar bodo na avtocesti zastoji.
»Cesto so malenkost spremenili v načrtu. Sicer se slabo vidi, ampak rdeča črta, ki predstavlja cesto, gre še vedno čez kmetijska zemljišča, čez naše njive in polja. Cesta bo še vedno šla po edini ravni zemlji na območju, od katere živimo tri kmetije,« nam je povedala kmetovalka iz Sadinje vasi, ki se ni hotela izpostavljati z imenom. Dodala je, da tako kot večina krajanov tudi ona meni, da bi morali kamnolom zapreti, saj škodi kakovosti življenja. Predvsem jih moti, da se kamnolom uporablja tudi za predelavo gradbenih materialov, kot opažajo, se v kamnolom vozijo bolj polni tovornjaki kot pa iz njega.
Po veljavnem dovoljenju ima kamnolom kapacitete za koriščenje materialov v obsegu sedem milijonov kubičnih metrov, deponirajo pa lahko še štiri milijone kubičnih metrov materialov. Na spletni strani KPL pa lahko preberemo, da se v kamnolomu izvajajo tudi »deponiranje, predelava odpadnega materiala ter prodaja mešanega granulata«.