Piratska stranka je v sredo na upravno sodišče vložila tožbo, s katero izpodbija odločitev župana, ki je zavrnil njihovo pobudo, da se o nedavni podražitvi enkratne vozovnice za mestne avtobuse z 1,3 na 1,5 evra odloča na občinskem referendumu. Za referendumsko pobudo so zbrali 100 podpisov in jih izročili županu, da razpiše enomesečni rok za zbiranje overjenih podpisov. Pobudo bi za dejanski razpis referenduma sicer moralo podpreti še vsaj pet odstotkov občanov, kar nanese okoli 12.000 podpisov. To je sicer visok in še nikoli dosežen prag. Spomnimo, lani je več svetniških skupin skupaj s široko participacijo civilne družbe zbralo le okoli 1000 podpisov v okviru pobude za referendum o spremembi odloka o upravljanju Krajinskega parka Tivoli, Rožnik in Šišenski hrib.

Ljubljanski župan Zoran Janković je presodil, da referendumsko vprašanje ni legitimno. »Zadeva ni dopustna, ker gre v predmetni zadevi za posamični, in ne splošni akt, zato referendum po zakonu o lokalni samoupravi ni dopusten,« je prejšnji teden pojasnil župan. Tako se je pobuda zaključila, še preden bi pobudniki dobili možnost, da postavijo stojnice pred upravno enoto.

Ali je podražitev splošno vprašanje?

Pirati pa so sporočili, da bodo na sodišču izpodbijali razlago, da je podražitev posamični, in ne splošni akt. Ocenjujejo, da je podražitev vozovnice splošna sprememba, ki zadeva vse občane, zato se imajo o njej pravico izrekati tudi prek instituta referenduma. »Župan je uporabil zelo pavšalno in neutemeljeno obrazložitev kot pravni manever za zatiranje pravice do referenduma,« je odločitev za tožbo pojasnil Jasmin Feratović, mestni svetnik, ki je tožbo na upravno sodišče vložil v imenu stranke. Pri tem je dodal, da je podražitev zanje nesprejemljiva, saj kakovost javnega potniškega prometa po njihovi oceni pada. »Podražitev LPP je v tem trenutku po mojem mnenju popolnoma nesprejemljiva. Avtobusi čakajo v dolgih, celo kilometrskih kolonah v prometnem kolapsu, ki ga je povzročila zgrešena prometna politika mesta,« je bil jasen svetnik. Pri tem je dodal, da se število potnikov ni dvignilo na raven pred epidemijo, avtobusi pa vozijo čedalje redkeje.

Tožba zaradi zavrnitve referenduma

Jasmin Feratović, Piratska stranka: Nedopustno je, da se draži storitev, katere kakovost pada. Takšen ukrep pa je tudi nepravičen, saj najbolj prizadene socialno šibke in izključene, medtem ko druge občane zgolj odvrača od uporabe LPP in jih motivira k uporabi avtomobila.

»Nedopustno je, da se draži storitev, katere kakovost pada. Takšen ukrep pa je tudi nepravičen, saj najbolj prizadene socialno šibke in izključene, medtem ko druge občane zgolj odvrača od uporabe LPP in jih motivira k uporabi avtomobila,« je dodal svetnik.

Pirati podrobnosti tožbe niso razkrili, kot je pojasnil Feratović, bodo čakali na uradno obravnavo. Je pa povedal, da na občini niso vsebinsko utemeljili, zakaj je vprašanje cene vozovnice posamični, in ne splošni akt.

Zakon o lokalni samoupravi v 46. členu pravi, da lahko občani na referendumu »odločajo o vprašanjih, ki so vsebina splošnih aktov občine, razen o proračunu in zaključnem računu občine ter o splošnih aktih, s katerimi se v skladu z zakonom predpisujejo občinski davki in druge dajatve«.

Tožba zaradi zavrnitve referenduma

Zoran Janković, ljubljanski župan: Zadeva ni dopustna, ker gre v predmetni zadevi za posamični, in ne splošni akt, zato referendum po zakonu o lokalni samoupravi ni dopusten.

Splošni akt je po Pravnem terminološkem slovarju sicer definiran kot »splošno in abstraktno pravilo«, ki velja na splošno za vse, posamični akt pa velja le za določeno skupino ljudi ali posameznika. Podražitev je občina izvedla s spremembo sklepa, ki postavlja cene različnih voženj z avtobusi LPP. Spremenili pa so le ceno vozovnice za potnike, ki bi želeli uporabiti enkratno validacijo. Cene terminskih vozovnic so ostale nespremenjene. Kaže, da se bo sodišče moralo odločati o tem, ali je takšna podražitev splošna sprememba ali pa zadeva le ožjo skupino ljudi.

Priporočamo