Ljubljanski mestni svetniki so v ponedeljek zvečer potrdili spremembo odloka o urejanju prometa. Sprememba bo po 12. januarju prinesla obsežno podražitev parkiranja. Ura parkiranja v coni 1, torej ožjem središču mesta, bo po novem stala 1,70 evra. V coni 2 se bo dvignila z 0,80 evra na okrogel evro. V coni 3 pa s sedanjega pol evra na 0,70 evra.
Prav tako se draži časovno okno plačljivega parkiranja, ki bo po novem od šeste ure zjutraj do 20. ure zvečer. Sedaj je parkiranje plačljivo od sedme ure zjutraj do sedme zvečer. Širi se tudi območje plačljivega parkiranja in nočne tarife nekaterih parkirišč. Parkirišče bo v kratkem plačljivo na kopališčih Vevče in Kodeljevo, na Korenčevi ulici v Dravljah, delu Zaloške ceste ter na območju v industrijski coni Stegne. Po amandmaju župana sta se dodali še dve novi plačljivi parkirišči na Fajfarjevi ulici in ob Zdravstvenem domu Polje. Ljubljanska parkirišča in tržnice si z vsemi spremembami v odloku obetajo okoli 4 milijone evrov dodatnih prihodkov.
»Namen spremembe cen je preusmeriti uporabnike na parkirišča na obrobju in spodbuditi prebivalce k nakupu letne dovolilnice, kar bo zmanjšalo število vozil v mestu in dvignilo kvaliteto življenja v mestu,« je povedala Maja Žitnik, vodja oddelka za gospodarske dejavnosti in promet.
Poleg dodatnih sredstev so izpostavili tudi trajnostni in okoljski vidik ukrepa, ki naj bi zmanjšal število avtomobilov v mestu. Občina bo ukrep uravnotežila z znižanjem cen letnih dovolilnic za stanovalce. V prvih dveh conah se bo cena znižala z dosedanjih 100 na bodočih 82 evrov. V tretji coni bo za letno parkiranje stanovalec moral odšteti samo 41,89 evra. Uvaja se tudi elektronska dovolilnica, papirnata pa se ukinja. Zanjo bo mogoče zaprositi elektronsko, in ne več samo osebno. Dovolilnica bo veljala dan po plačilu takse za obdobje 365 dni.
Podražitev je palica brez korenčka
»Podpiram parkirnino, ker je to nekaj normalnega v vseh evropskih mestih. Tudi jaz, ki parkiram na svojem dvorišču, ne parkiram povsem zastonj. Dvig parkirnine se mi v tem trenutku ne zdi potreben, ker je to samo palica brez korenčka,« je komentirala neodvisna svetnica Mojca Sojar. Pojasnila je še, da naj bi predlagani ukrep povečal število uporabnikov mestnega prometa. Prav tako naj bi se več upravičencev odločilo za nakup letne dovolilnice. »Žal pa ti ukrepi ne gredo vzporedno z zagotovitvijo parkirnega mesta tistemu, ki ima dovolilnico, in s hitrejšim javnim prevozom.«
Tudi v Piratski stranki podražitvi nasprotujejo. »Menim, da občina zavaja pri utemeljevanju predloga, saj parkirne politike ne uporablja v povezavi z drugimi ukrepi prometne in prostorske politike za zmanjševanje števila avtomobilov v mestu,« je sporočil svetnik Jasmin Feratović iz vrst Piratske stranke.
Urška Honzak, svetnica Levice, je sporočila, da podpirajo ukrepe, ki zmanjšujejo privlačnost avtomobilov v mestu. A tudi oni zagovarjajo stališče, da je treba krepiti druge oblike mobilnosti, ne samo omejevati avtomobile. Med temi je naštela prenovo prog mestnega potniškega prometa, izboljšanje voznih redov, širitev rumenih pasov, obvezno prednost za avtobuse na križiščih. Prav tako zagovarjajo zmanjšanje števila parkirnih mest v središču mesta in zaustavitev gradnje garažnih hiš, ki so trenutno v načrtovanju. »Izključno draženje parkiranja v središču mesta bo po žepu najbolj udarilo tiste, ki si zaradi neučinkovitosti in neprilagojenosti javnega potniškega prometa ter drugih oblik mobilnosti ne morejo privoščiti neuporabe osebnega avtomobila: starše, ki morajo otroka peljati v vrtec ali šolo na drugem koncu mesta, sami pa gredo potem v službo na še tretjo lokacijo – in popoldne v obratni smeri,« je še dodala svetnica.
Denis Striković, svetnik Vesne – zelene stranke, je ocenil, da občina meri na večje dohodke in zmanjšanje števila avtomobilov. »Predlaganim spremembam nasprotujem, saj so medsebojno kontradiktorne. Če je cilj zmanjšanje prometa v mestu, zgolj zvišanje cene parkiranja ni dovolj, še posebej če se na drugi strani parkiranje subvencionira preko pocenitev in ugodnih dovolilnic,« je dodal svetnik.
Dolga vrsta podražitev
Svetniki opozicije se strinjajo, da je podražitev ukrep, ki bo škodoval najšibkejšim. Maruša Babnik, svetnica SDS, je opozorila, da je bilo v minulem letu že več podražitev mestnih storitev. »Vsaka nova podražitev – parkirišč, storitev javnih podjetij, vrtcev, položnic – je še en udarec za gospodinjstva, ki so že zdaj na robu. Za mnoge upokojence, ki morajo do zdravnika, lekarne ali trgovine, je dodatno plačevanje parkirišč preprosto nov strošek, ki ga ne zmorejo. Medtem ko se življenjski stroški dvigujejo, MOL ne ponuja nobenih kompenzacijskih ukrepov, niti ne odpira resnega dialoga z občani,« je bila jasna svetnica.
Tudi Levico skrbi trend podražitve mestnih storitev. »Od grobnin do voženj z mestnim avtobusom, od vrtcev do komunalnih storitev. Tovrstne podražitve najbolj prizadenejo tiste, ki že tako najtežje preživijo iz meseca v mesec. Občina socialno ogroženim že ponuja določene ukrepe, s katerimi blaži njihove stiske, vendar bi lahko na področju socialne politike naredila več. Vprašanje revščine je družbeno, politično vprašanje, ne vprašanje posameznic in posameznikov,« je povedala svetnica Urška Honzak.