Minuli konec tedna je v ljubljanskem hotelu Radisson Blu potekalo že osmo srečanje ljubiteljev, ponudnikov in predvsem izdelovalcev vrhunskih domačih zvočnih sistemov Hi-Fi Ljubljana Show 2024. V Sloveniji očitno vlada zanimanje za vrhunsko opremo, saj je bil dogodek dobro obiskan, zgornja tri nadstropja hotela pa so se spremenila v improvizirane dnevne sobe s kar najbolj luksuznim ozvočenjem. »Razstavljalcev je približno 24, od ponudnikov plošč do proizvajalcev avdio opreme, tako domačih kot tujih. Z obiskom smo zadovoljni, sploh glede na to, da so počitnice,« je povedal organizator Darko Stanković iz ljubljanske družbe Intek, ki prav tako proizvaja vrhunske sisteme.
Od garaže do hotela
Presenetilo je število domačih izdelovalcev. »Naše aktivne zvočnike ustvarjajo lokalni mojstri iz Dolenjske. Tudi les je iz izbranih kosov oreha. In ta les je samo naoljen in ne lakiran ali pobarvan. Da uspeš na tem trgu, je najpomembneje, da je izdelek dobro oblikovan ter da je blagovna znamka premišljena. Tudi tehnično mora biti na mestu. Če si nov, pa moraš ponuditi izdelek, ki je konkurenčen ali boljši od izdelkov drugih proizvajalcev, vendar po nižji ceni,« nam je povedal Aleš Lesar, ki trži zvočnike pod znamko Valori Audio.
Kot je pojasnil, osemdeseta niso bila samo zlata doba garažnih bendov, ampak tudi garažnih proizvajalcev glasbene opreme. »Za ozvočenja me je navdušil profesor v srednji šoli, v vojski sem imel potem laboratorij, v katerem sem razvil serijo ojačevalnikov za potrebe vojske. Takrat je bilo v Jugoslaviji pomanjkanje močnih ojačevalnikov in po vojski smo naredili 30 zvočnih sistemov, s katerimi so se ozvočevale različne skupine, med njimi tudi Martin Krpan,« je povedal Lesar, ki je kariero nadaljeval v računalništvu in se šele v zadnjih letih vrnil k mladostniškemu veselju.
Srečali smo tudi druge entuziaste, ki so se po uspešni karieri na drugih področjih vrnili k svojemu garažnemu hobiju. Le da je sedaj garažo nadomestilo 15. nadstropje hotela s štirimi zvezdicami. Igor Akrapovič denimo je predstavljal ozvočenje, ki ga je pomagal razviti v okviru znamke Ubiq Audio Lab. »Tudi jaz sem bil na elektrotehnični šoli in sem že takrat sestavljal zvočnike in s tem služil denar za dirkalne aktivnosti,« nam je pojasnil podjetnik, ki je sicer avtoriteta predvsem na področju izpušnih sistemov. »Tako kot pri motociklih se tudi tukaj ukvarjam z iskanjem perfektnega zvoka, brez katerega bi bil svet mrtev in dolgočasen,« je pojasnil sorodnost obeh panog. »Kupci teh zvočnih sistemov so audiofili in moram reči, da jih je po svetu kar veliko, in mednje spadam tudi jaz. Je pa to zame bolj hobi kot pa pričakovanje, da bo to neki veliki posel,« je še povedal. Zvočni sistemi, ki jih je predstavljal Lesar, se prodajajo po ceni od tri tisoč evrov naprej. Na drugem koncu spektra je Akrapović, pri katerem je samo za par najdražjih zvočnikov treba odšteti malo več kot četrt milijona evrov, še več pa, če so izdelani po meri.
Majhen trg, draga ponudba
»Od osemdesetih let so se stvari močno spremenile. Takrat je vsak želel hi-fi stolp, saj je bil poleg smučanja to praktično edini luksuz. Interes za glasbo je seveda ostal, a manj za kvalitetno ozvočenje, saj so prišle druge luksuzne dobrine, od koles do telefonov. Kupcev je sicer manj, tisti, ki so ostali, pa hočejo boljše sisteme. Imamo čedalje več novih firm, ki delajo vedno dražje izdelke za čedalje manj kupcev. Osebno se mi to ne zdi dobro,« je povedal Franc Kuzma, ki je sicer najbolj priznan slovenski proizvajalec.
»Če nisi res pri denarju, so te stvari tukaj samo za gledati. Če si Gorenjec, tako kot jaz, pa po takem dogodku celo prihraniš, saj ko slišiš vse zvočne sisteme tukaj, potem doma še cel mesec ne vklopiš ozvočenja in prihraniš pri elektriki. Saj imam dober sistem, ampak to tukaj je na drugem nivoju,« nam je v smehu potožil obiskovalec Boštjan.
Bližnjica do vrhunskega zvoka so vedno bile slušalke. »Delamo visokokakovostne slušalke in ojačevalce za slušalke, to je hi-fi zvok, potisnjen do najvišje možne kvalitete. Kvalitetne slušalke se začnejo pri 150 evrih, potem pa gremo lahko naprej vse do 50.000,« je povedal Blaž Erzetič iz podjetja Erzetich iz Nove Gorice, ki med drugim proizvaja slušalke v cenovnem razponu od 700 do tri tisoč evrov. Kot je povedal, v Sloveniji prodajo manj kot odstotek. Tudi v pogovorih z drugimi proizvajalci smo dobili vtis, da je Slovenija bolj kot trg predvsem izvoznica vrhunskih zvočnih sistemov.
Analogno in digitalno
»Nam je referenca živi zvok. Na vsakem nosilcu zvoka lahko prepoznaš melodijo, ne pa vseh detajlov kot na boljšem sistemu. Recimo klasična glasba ima tihi pejsaž in gramofoni pokajo in prasketajo, zato imajo nekateri ljubitelji še vedno rajši zgoščenke. Ampak saj na koncertu tudi ljudje kašljajo in se premikajo s stoli. Veliko ljudi je prešlo z zgoščenk nazaj na plošče. Nekateri bi radi zvok brez pokov, drugi pa želijo zvok z dušo, ki ga dobijo na plošči,« je še pojasnil Kuzma iz Kranja. Tudi v Ljubljani nastajajo vrhunski gramofoni znamke Holbo iz delavnice Boštjana Holca. »Gramofoni res postajajo vse bolj popularni, a opažam, da je v zadnjih dveh letih manj povpraševanja. Je pa res, da je trg nasičen,« je povedal Holc.
Marko Godnjavec - Jizah iz založbe Nika, ki je na srečanju prodajala plošče, pa je pojasnil, da te še niso prehitele zgoščenk: »Zgoščenke se še vedno izdajajo in prodajajo, če pogledamo izdaje v obeh formatih, kot je recimo Siddharta, zgoščenka še vedno zmaga. So pa to majhne številke, recimo če prodamo 500 izvodov, je to pri nas že uspeh.«