Na pridobitev uporabnega ali gradbenega dovoljenja podjetniki v občinah Sežana, Hrpelje - Kozina, Divača in Komen čakajo tudi po več let. Najdaljši postopek naj bi po njihovih informacijah trajal tudi dve leti. Kot smo že poročali, so zaradi tega ogroženi številni projekti, predvsem tisti, ki so odvisni od zunanjega financiranja in dodeljenih sredstev z razpisov.
Sežanski podjetnik Jernej Kocen nam je pojasnil, da niso ogroženi le gospodarski projekti, temveč tudi investicijske gradnje, saj investitorji objektov ne morejo prodati, dokler ne pridobijo gradbenega dovoljenja. Podobno je tudi pri fizičnih osebah, ki zaradi dolgotrajnih postopkov ne morejo prijaviti prebivališča v že končanih hišah, to pa vpliva na vpise v vrtce in šole. Načelnik upravne enote Dušan Krt je vse očitke zanikal in poudaril, da je bila sežanska upravna enota med redkimi, na katerih niso stavkali. Gradbena in uporabna dovoljenja pa naj bi lani izdajali tudi ob sobotah.
Upravna enota zavira razvoj
Združeni župani občin Divača, Hrpelje - Kozina in Komen so nam pojasnili, da so s težavami na upravni enoti seznanjeni. Pri tem izpostavljajo predvsem postopke pridobivanja dovoljenj za tujce in za prireditve ter izdajanje gradbenih in uporabnih dovoljenj.
»Občine smo upravno enoto večkrat prosile za pospešeno reševanje gradbenih zadev, saj so postopki za izdajo na našem območju nerazumno in nedopustno predolgi,« so zapisali. Obrnili so se tudi na načelnika upravne enote in ta naj bi jim pojasnil, da upravna enota deluje v skladu z zakoni in vloge obravnava po datumskem zaporedju.
Težave s pridobivanjem dovoljenj imajo tudi občine za gradnje v javnem interesu. Prepričani so, da upravna enota s tem nedvomno zavira razvoj območja. Rešitev vidijo v povečanju števila strokovno usposobljenih uslužbencev na kritičnem področju. »Ker je trenutno v javni upravi težko pridobiti ustrezen kader, bi bilo smiselno razmišljati o odpravi krajevne pristojnosti upravnih enot pri izdaji gradbenih dovoljenj, to pomeni, da bi stranke lahko oddale vlogo tudi na drugih upravnih enotah,« predlagajo. Kot uporabno rešitev so ocenili prerazporeditev zaostankov med sosednje upravne enote, ki postopke že rešujejo v zakonskih rokih.
Zakon je za vse enak
Načelnik sežanske upravne enote je jasen, da morajo tako občine kot pooblaščenci vedeti, kaj je treba priložiti k zahtevi ali vlogi za izdajo gradbenega ali uporabnega dovoljenja. »Upravna enota ni zadolžena, da poučuje strokovnjake na občinah ali sodelavce pri projektih, kaj je njihova zakonska in delovna obveznost. Zakon je enak za vse,« je dejal. Kot opaža, je iz podatkov razvidno, da se več mesecev ali let čaka le na mnenja občin. Te pa mnenja za pridobitev uporabnih in gradbenih dovoljenj izdajajo neodvisno od dejavnosti upravne enote.
Iz podatkov, ki jih hranimo v uredništvu, je razvidno, da so postopki pri vlogah, ki so jih vložile omenjene občine, ponekod daljši od predvidenega zakonskega roka. Tak primer je denimo ureditev pokopališča v Sežani, kjer je od vložitve prošnje do izdaje dovoljenja preteklo leto in pol, podobno je tudi pri stavbi tamkajšnje glasbene šole, pri tej je postopek trajal dobro leto. V sosednji občini Hrpelje - Kozina je bila vloga za gradbeno dovoljenje za komunalno ureditev ceste vložena leta 2021, dovoljenja pa so bila izdana lani.