Poročali smo že, da opravljanje vozniškega izpita za avtomobil postaja čedalje dražje. Poleg višjih cen se kandidati soočajo tudi z dolgimi čakalnimi dobami za opravljanje teoretičnega in predvsem praktičnega dela izpita. »Vožnje v avtošoli sem začela zadnji teden v decembru. Na izpitno vožnjo sem se prijavila ob koncu aprila, takrat je bil prvi prosti termin v sredini julija,« nam je pojasnila študentka Špela, ki je trenutno v procesu opravljanja vozniškega izpita. Dodaja, da je oktobra opravila tečaj CPP in do sredine decembra čakala na teoretični del izpita.
Po mnenju Romana Streharja, strokovnega vodje Avtošole Ježica, se dolgo čaka na izpit zaradi pomanjkanja ocenjevalcev. Dodaja, da je poklic ocenjevalca zahteven in odgovoren, zanj pa sta potrebna najmanj visoka šola in opravljen izpit ocenjevalca. Ocenjevalec sicer potrebuje predhodne izkušnje kot učitelj vožnje. Začetna plača ocenjevalca znaša 1492,62 evra bruto, nam je sporočila Stanislava Novak, predsednica sindikata agencije za varnost prometa (AVP). Plača učitelja vožnje, ki je pogoj za delo ocenjevalca, je občutno višja – po informacijah sindikata tudi do 2100 evrov bruto. Predsednica sindikata opozarja, da je prenizko plačilo glavni razlog za pomanjkanje ocenjevalcev. Dodaja, da se bo ta težava v prihodnosti še poglobila, saj je po njihovi oceni povprečna starost ocenjevalca 50 let, mladi pa se neradi odločajo za ta zahtevni poklic.
Najdlje se čaka v Ljubljani
Špela opravlja izpit na območju 2. To poleg Ljubljane vključuje še Kranj, Domžale in Jesenice. Za prvi prosti termin praktičnega dela izpita je čakala več kot 75 dni. Da je na tem območju kadrovska kriza največja, so nam potrdili tudi z AVP. Po njihovih podatkih je za vso državo povprečna čakalna doba za praktični del izpita 37 dni, za teoretični del pa 20 dni. Dodajajo, da je čakalna doba najdaljša v Ljubljani. Najmanj časa se sicer čaka v Krškem, Brežicah in Velenju, so še sporočili. Strehar je poudaril, da čeprav je njihova avtošola na območju Ljubljane, njihovi kandidati opravljajo izpit tudi v Domžalah, saj pridejo tam prej na vrsto. Kadrovsko krizo ocenjevalcev je poglobila epidemija. Z AVP so sporočili, da v času karantene sedem mesecev ni bilo mogoče opravljati izpita, in zaostanka jim še vedno ni uspelo odpraviti.
Leta 2020 je praktični del izpita uspešno opravilo 18.976 oseb. Uspešnost opravljanja je bila 57,03-odstotna, kar pomeni, da so tistega leta ocenili 33.274 voženj. Lani je izpit opravilo 28.287 oseb, ocenili pa so kar 52.249 voženj. Da je razlog za zaostanke tudi v karanteni, je potrdila tudi predsednica sindikata. »Enostavno so nas zaprli in čakalna doba je zaradi tega narasla čez vsako razumno mejo,« je povedala predsednica. Ocenjevalcev je v Sloveniji trenutno 62, še šest pa jih je zaposlenih pogodbeno.
Jeseni stavka?
Z AVP so nam sporočili, da ocenjevalec, če nima drugih zadolžitev, ocenjuje 35 ur na teden. V ponedeljek, torek in četrtek oceni sedem kandidatov, v sredo devet, v petek pa pet kandidatov. Zaostanke skuša vodstvo AVP odpraviti z nadurami ocenjevalcev, so sporočili iz sindikata, vendar je po njihovi oceni to neustrezna rešitev. Dodajajo, da starejši ocenjevalci ne želijo in ne zmorejo delati nadur. V sindikatu sicer podpirajo napore vodstva AVP, da razreši problematiko podplačanih in preobremenjenih ocenjevalcev. Odgovornost za nastale razmere pripisujejo neaktivnosti ministrstva za infrastrukturo, pod okriljem katerega je tudi AVP. »Če ministrstvo za infrastrukturo ne bo prav kmalu pristopilo k reševanju te problematike, smo odločeni, da bo jeseni stavka ocenjevalcev,« je bila jasna predsednica sindikata. Odgovor ministrstva za infrastrukturo še čakamo.