»Že desetletja nam vsakodnevni promet stotine tovornih vozil greni življenje in zmanjšuje njegovo kakovost. Hrup, prah, blato ob deževnih dneh, izpusti plinov, močno poškodovana cesta, tresljaji in prometna ogroženost so le nekateri dejavniki, ki so naše zdravje, domovanje in okolje popolnoma degradirali. Kljub večletnim opozorilom se vsesplošna kakovost našega življenja poslabšuje,« nam je povedal eden izmed občanov, ki živi ob cesti do Kamnoloma Verd. Istoimenski kamnolom na območju Krajevne skupnosti Verd upravlja družba v lasti Slovenskih železnic.
Iz krajevne skupnosti so nam sporočili, da se zavedajo strateškega pomena, ki ga ima kamnolom za državo, saj je pomemben vir surovin za infrastrukturne projekte. »Vendar to ne pomeni, da so zato obremenitve, ki jih povzroča v lokalnem okolju, manj pomembne. Njegova dejavnost je obremenjujoča za naš kraj, nas prebivalce in našo lastnino, pri čemer najbolj izstopa neurejena prometna infrastruktura,« so dodali.
V krajevni skupnosti podpirajo stališče vrhniške občine, ki želi v občinskem podrobnem prostorskem načrtu (OPPN) postaviti pogoj, da se za podaljšanje rudarske dejavnosti financira novo cesto, ki bi razbremenila naselje. Ob tem dodajajo, da država načrtuje projekt obnove železniške proge na trasi Borovnica–Logatec. »Ta projekt bo prinesel še večjo obremenitev naših cest. Zato je zdaj pravi čas, da se pred začetkom del zahtevajo ureditev prometne infrastrukture, izgradnja dostopnih cest in navezava na avtocesto.«
Občina in železnice v navzkrižju
Kot smo že poročali, je kamnolomu koncesija že potekla, a ta zaradi pritožbenega postopka pred upravnim sodiščem še vedno izvaja svojo dejavnost. Zadnjič smo objavili navedbo Občine Vrhnika, da je imela družba Kamnolom Verd leta 2023 26 milijonov evrov dobička, s katerim bi po mnenju občine lahko financirali izgradnjo nove ceste, ki bi se izognila naselju. Iz Slovenskih železnic so se kasneje odzvali s sporočilom, da je imela družba 1,5 milijona evrov dobička, in ne 26 milijonov, kot so nam zagotovili na občini. »Navajanje neresničnih podatkov ustvarja napačen vtis o finančnih zmožnostih družbe in jo neupravičeno predstavlja v negativni luči,« so nas opozorili.
Z občine so odgovorili, da je imela družba po dostopnih podatkih na zadnji dan leta 2023 bilančni dobiček v višini 26.638.205 evrov. Od tega ga je več kot 23 milijonov ostalo nerazporejenega. »Glede na to je očitno, da ima tako v dejanskem kot v finančnem smislu možnost zagotoviti izvedbo nove ceste, ki se zahteva z OPN Vrhnika,« so bili jasni na občini, pri čemer so poudarili, da se sklicujejo na poslovne podatke iz leta 2023.
Cesta je v prostorskem načrtu
Ob pripravi prejšnjega prispevka o kamnolomu so nam iz Slovenskih železnic sporočili, da naj bi občina decembra pristojnemu ministrstvu za naravne vire in prostor poslala dopis, v katerem naj bi sama zavzela stališče, da za novo koncesijo ni treba sprejeti OPPN. Na železnicah so to pojasnili tako, da zakon o obnovi, razvoju in zagotavljanju finančnih sredstev omogoča pridobitev koncesije za nadaljnje obratovanje kamnoloma, ne da bi bil za to sprejet OPPN. Ta zakon je bil sicer namenjen pospešitvi sanacije po ujmi iz avgusta 2023. Pri tem so pojasnili, da se na osnovi tega zakona vloga za rudarske pravice odobri samo na podlagi občinskega prostorskega načrta (OPN), tudi če ta predvideva izdelavo OPPN.
Na občini navedbe železnic zavračajo. Pri tem so poudarili, da je občina v dopisu ministrstvu opozorila, da je ureditev ceste predvidena že v veljavnem OPN, ki bi ga po njihovi oceni ministrstvo moralo upoštevati pred podelitvijo nadaljevanja koncesije. Prostorski načrt »izrecno navaja, da je ureditev cestne povezave iz Kamnoloma Verd ključna za izognitev prečkanju naselij in uvedbo tangiranja na novo obvozno cesto. Obstoječa cesta je tudi povsem dotrajana, nevarna in ne more predstavljati cestišča, po katerem se lahko prevažajo mineralne surovine iz kamnoloma.«
Na občini so hkrati izpostavili, da je za tako obsežno rudarsko območje, ki ga nameravajo še širiti, nujna ustrezna presoja vplivov na okolje, ki bi se izvedla v okviru priprave OPPN.