Slovo ladje sredi novembra je bilo predvsem za domačine izredno boleče. Laho je veliko več kot »le« sto let staro plovilo: je eden najlepših simbolov slovenske pomorske identitete, v puljski ladjedelnici pa so ga namenili razrezu. Po tem, ko je njen lastnik Viko Kveder odkrito povedal, da ne more več pokrivati stroškov vzdrževanja in posadke, se je zdelo, da je usoda ladje zapečatena.
Boleč udarec za ljudi, ki imajo morje v krvi
Slobodan Simič - Sime je eden tistih, ki bi razrez jadrnice težko preboleli. »To je ena zadnjih pomorskih zgodb. Naj si ministri svoje besede o pomorski državi nekam vtaknejo,« je dejal in pri tem spomnil tudi na likvidacijo Splošne plovbe. »Za ljudi, ki imamo morje v krvi, je to boleč udarec; kot bi se z zapiranjem posameznih ladijskih poglavij zapiral tudi del naše identitete.« Čeprav je bila ta odločitev videti nepreklicna, je odhod ladje v zadnjih tednih sprožil val čustev in ne nazadnje tudi nepričakovani preobrat.
Istrski župani so namreč stopili skupaj in v skupni izjavi izrazili zavedanje o izjemnem zgodovinskem in simbolnem pomenu te ladje. Poudarili so, da je Laho več kot star les in rja – je zakladnica zgodb, od porok do zadnjih slovesov, od izletov do poslovnih srečanj. Je živi del naše pomorske dediščine, ki ga ne more nadomestiti nobeno moderno plovilo.
Ministrstvo bo zagotovilo sredstva za muzej
Podjetnik Gašpar Gašpar Mišič se zdaj pojavlja kot najnovejši v verigi možnih rešiteljev: ladjo je pripravljen prevzeti in jo vrniti v Slovenijo. Podporo projektu je izrazila tudi ministrica za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Mateja Čalušić, ki je napovedala zagotovitev sredstev za preureditev ladje v muzejski primerek. »Ladja ne bo zgolj razstavni eksponat, temveč bo s primerno muzejsko ureditvijo postala živ prostor in ne le turistična atrakcija,« so med drugim zapisali.
Istrski župani so se zavezali, da bodo zagotovili prostor v slovenskem morju.